Począwszy od połowy przyszłego roku Chrysler LLC do swej oferty włącza samochodyChrysler Aspen HEMI® Hybrid oraz Dodge Durango HEMI Hybrid, w których zaawansowane i paliwo-oszczędne technologie hybrydowe łączyć się będą z osiągami i funkcjonalnością właściwą dla pojazdów typu SUV.

- Chrysler Aspen i Dodge Durango, oba z napędem HEMI Hybrid, to wychodząca naprzeciw oczekiwaniom klienteli propozycja wysokich osiągów, użyteczności i funkcjonalności w połączeniu z oszczędnością zużycia paliwa w jednym pakiecie wyposażenia – mówi Frank Klegon, wiceprezes ds. rozwoju produktu Chrysler LLC. Połączenie naszego systemu zmiennej pojemności czynnej MDS i działającego w dwóch trybach napędu hybrydowego pozwala w pełnowymiarowym SUVie obniżyć średnie zużycie paliwa o 25 procent, a w mieście nawet o 40 procent.

Chrysler Aspen i Dodge Durango z napędem HEMI Hybrid to pierwsze pojazdy seryjnekoncernu Chrysler LLC na rynku pojazdów hybrydowych.

W zależności od bieżącego zapotrzebowania, rozwijana w sposób płynny i ekonomiczny moc napędu Chryslera Aspen i Dodge Durango HEMI Hybrid wynosi 385 KM. Radykalny spadek apetytu na paliwo zarówno w mieście jak i przy prędkościach autostradowych pojazdy te zawdzięczają elektrycznej, bezstopniowej skrzyni biegów (o charakterystyce najlepszych przekładni automatycznych) w kombinacji z napędem hybrydowym o dwóch trybach pracy.Oba pojazdy mogą wciąż holować przyczepę o masie 2722 kg.

Spodziewane oszczędności paliwa wynikające z zastosowania hybrydowych układów napędowych HEMI Hybrid przekraczają średnio 25 procent, w tym niemal 40 procent w cyklu miejskim. Klientom, pragnącym wciąż korzystać z osiągów i zalet pełnowymiarowego pojazdu typu SUV – Chrysler Aspen i Dodge Durango HEMI Hybrid pozwolą zaoszczędzić kilkaset galonów benzyny w skali roku.

Słynny silnik HEMI V-8 będzie w dalszym ciągu oferowany z systemem zmiennej pojemności czynnej MDS, który pozwala w sposób niezauważalny pracować tylko czterem lub ośmiom cylindrom – w zależności od bieżącego zapotrzebowania na moc napędu. W systemie hybrydowym pracę HEMI V-8 wspomagają silniki elektryczne, dzięki czemu będzie on w stanie dłużej i częściej pracować w trybie oszczędnościowym – a więc zużywać mniej paliwa.

Samochody Chrysler Aspen i Dodge Durango HEMI Hybrid produkowane będą w zakładzie Newark Assembly Plant w Delaware – a do salonów sprzedaży w USA zaczną docierać w połowie 2008 roku.

System napędu hybrydowego o dwóch trybach pracy

Działanie skonstruowanego we współpracy z General Motors, Mercedes-Benz i BMW Group pierwszego w świecie systemu hybrydowego o dwóch trybach pracy Chryslera polega na zintegrowaniu sprawdzonych rozwiązań w dziedzinie automatycznych skrzyń przekładniowych z opatentowanym już – układem napędu spalinowo-elektrycznego.

Definicja „systemu hybrydowego o dwóch trybach pracy” wynika z zastosowania nisko- i szybkobieżnego trybu pracy elektrycznej bezstopniowej skrzyni biegów ECVT – obok czterech biegów o stałym przełożeniu, przydatnych w sytuacjach zapotrzebowania na zwiększoną moc napędu. W obu trybach pracy bezstopniowej system napędu wykorzystuje silniki elektryczne w celu ograniczenia zużycia paliwa w czasie przyspieszania oraz celem odzyskiwania energii – zwykle traconej podczas hamowania lub zwalniania prędkości jazdy. Do magazynowania energii „na później” służą baterie specjalnych akumulatorów.

Oba tryby pracy ECVT są odpowiednio zoptymalizowane do jazdy miejskiej i autostradowej.

W trybie pierwszym – przy niższych prędkościach i mniejszym obciążeniu, pojazd może być napędzany w jeden z trzech sposobów:

• tylko silnikami elektrycznymi;• tylko silnikiem spalinowym;• silnikiem spalinowym i silnikami elektrycznymi w różnym stopniu.

System hybrydowy o dwóch trybach pracy posiada wszelkie zalety pełnego napędu hybrydowego, w tym także możliwość korzystania jedynie z silników elektrycznych. W tym trybie, przeznaczonym do wolnej jazdy silnik główny zostaje wyłączony, a pojazd napędzany jest tylko energią elektryczną. Efektem jest wyraźne obniżenie zużycia paliwa w warunkach intensywnego ruchu miejskiego, zmuszającego do częstego przyspieszania i hamowania.

Drugi tryb pracy stosowany jest głównie przy prędkościach autostradowych. Zależnie od sytuacji – przy wyprzedzaniu, holowaniu przyczepy lub pokonywaniu stromych wzniesień uruchamiana jest wtedy obok silników elektrycznych – pełna moc silnika V-8 HEMI®.

W oprogramowaniu systemu hybrydowego o dwóch trybach pracy wykorzystano szereg znanych rozwiązań energooszczędnych, m.in. działanie systemu zmiennej pojemności czynnej MDS, stanowiącego seryjne wyposażenie silnika 5.7 HEMI V-8.

System hybrydowy Chryslera umożliwia także racjonalizację konstrukcji pojazdu – poprzez zamontowanie niewielkich, a rozwijających znaczną moc silników elektrycznych w przestrzeni zajmowanej przez „zwykłą” przekładnię automatyczną. Jest to wyraźna przewaga nad typowymi systemami hybrydowymi o pojedynczym trybie pracy, w których pracują silniki elektrycznie o znacznie większych wymiarach i masie.

Wybór pierwszego lub drugiego trybu pracy zależy od złożonego układu sterującego, który ustala wartość wymaganego w danej sytuacji momentu obrotowego i przesyła odpowiednią komendę do silnika głównego oraz do silników elektrycznych.

Moc z silników płynie do skrzyni przekładniowej, która działa na podobieństwo zwykłej skrzyni automatycznej i dalej na koła pojazdu. W przeciwieństwie do konwencjonalnej przekładni bezstopniowej – w systemie tym wyeliminowano mechaniczne łańcuchy czy pasy przekładniowe. Załączanie każdego z trybów pracy odbywa się synchronicznie, tj. nie wymaga zmianyprędkości obrotowej silnika, a więc umożliwia komfortową płynność przyspieszeń.

Energii elektrycznej dostarcza bateria akumulatorów o napięciu 300V, której wymiary nie powodują ograniczenia przestrzeni pasażerskiej. Znajdujący się pod maską prostownik przetwarza prąd zmienny na stały o napięciu 12V, służący do zasilania standardowego wyposażenia elektrycznego – oświetlenia wnętrza, klimatyzacji oraz systemu audio. Doładowywaniem akumulatorów „zajmuje się” główny silnik benzynowy pojazdu.

Ośrodek Rozwojowy Napędów Hybrydowych

Ośrodek Rozwojowy Napędów Hybrydowych (General Motors, Chrysler, Mercedes-Benz i BMW Group) znajduje się w mieście Troy w stanie Michigan i to właśnie tam powstała koncepcja i konstrukcja modularnego systemu hybrydowego o dwóch trybach pracy oraz jego poszczególnych komponentów: silników elektrycznych, przekładni, wysokonapięciowych akumulatorów, wysokowydajnej elektroniki, sieci przewodowych, systemów zarządzania energią i bezpieczeństwa oraz układów sterowania. Ponadto Ośrodek w Troy odpowiedzialnyjest także za integrowanie systemów oraz zarządzanie projektowe (project management).

Chrysler Aspen

Chrysler Aspen należy do segmentu SUV klasy Premium, a więc odznacza się nowoczesną konstrukcją, elegancją stylizacji, luksusowym wyposażeniem i wszelkimi zaletami pojazdu użytkowo-rekreacyjnego. Większy niż pełnowymiarowa konkurencja w tej klasie, lecz mniejszy niż największe SUVy na rynku – Chrysler Aspen reprezentuje sobie tylko właściwy poziom luksusu w tym segmencie pojazdów.

Chrysler Aspen promieniuje stylowym pięknem, które tworzy zdecydowany zarys przednich i tylnych błotników oraz tylnych paneli nadwozia.

Chromowane litery „Chrysler” zdobią dolne powierzchnie obu przednichdrzwi. Luksusowe akcenty obejmują m.in. chromowane listwy boczne karoserii, zewnętrzne klamki drzwi, lusterka boczne oraz reling dachowy a także 18-calowe koła z lekkiego stopu aluminium. Zwieńczeniem potężnejkraty chłodnicy jest precyzyjnie rzeźbiona, charakterystyczna dla pojazdów marki Chrysler maska silnika.

Standardowe wyposażenie wnętrza obejmuje elementy drewniane w płatach drzwi oraz konsoli centralnej, klimatyzację, konsolę sufitową wraz z pilotem zdalnego sterowania bramą posesji/garażu/oświetleniem domowym HomeLink®, elektroniczne centrum informacyjne pojazdu EVIC, regulowane punktowe lampki oświetlenia LED, system multimedialno-nawigacyjny MyGIG, konsolę podłogową z dodatkowym gniazdkiem prądowym oraz składaną 60/40 kanapę tylną. Do standardu należy również skórzana tapicerka, ośmiopozycyjna regulacja fotela kierowcy z pamięcią ustawień, czteropozycyjna regulacja fotela pasażera (oba fotele z podgrzewaniem elektrycznym) oraz trzyosobowa kanapa drugiego rzędu.

Chrysler Aspen posiada sztywną, hydroformowaną ramę podwozia, niezależne zawieszenie kół przednich oraz precyzyjną, zębatkową przekładnię kierowniczą. Doskonale izolowany wspornik drążków skrętnych ogranicza do minimum słyszalne hałasy jezdne. Zarówno zawieszenie jaki i układ kierowniczy zostały optymalnie zestrojone pod kątem komfortu jazdy i zachowania się pojazdu na drodze.image W zawieszeniu tylnym zastosowano oś sztywną i sprężyny śrubowe – gwarantującemaksymalną wytrzymałość na obciążenia i trwałość. Oś tylną prowadzi i stabilizuje układ drążków Watt’a.

Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i zabezpieczeń obejmuje – standardowy układ kontroli toru jazdy przyczepy TSC, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP, system przeciwblokowania kół ABS, czołowe poduszki powietrzne,czujniki przeszkód podczas cofaniaParkSense®, kamerę podglądu drogi cofania ParkView™, system monitoringu ciśnienia w ogumieniu TPM oraz boczne poduszki kurtynowe dlatrzech rzędów siedzeń.

Dodge Durango

Dodge Durango to jedyna w swym rodzaju propozycja stylu, komfortu i znakomitej funkcjonalności w pełnowymiarowym pojeździe typu SUV, który zdolny jest pomieścić osiem osób w trzech rzędach siedzeń.

Cechą charakterystyczną stylizacji nadwozia Durango jest wysoko prowadzona linia okien bocznych – podkreślająca agresywny wygląd pojazdu oraz krótki zwis przedni i tylny, nadający jego sylwetce wyraz skoncentrowanej mocy. W widoku przednim dominuje charakterystyczna, krzyżowa krata chłodnicy, otoczona prostokątnymi reflektorami, zachodzącymi poza krawędzie błotników. Akcentem rufowej sekcji Durango są efektownelampy zespolone, przypominające dysze dopalaczy myśliwca oraz chromowe aplikacje na klapie tylnej nadwozia.

Standardowe wyposażenie wnętrza obejmuje elementy drewniane w płatach drzwi oraz na konsoli centralnej, klimatyzację, konsolę sufitową wraz z pilotem zdalnego sterowania bramą posesji/garażu/oświetleniem domowym HomeLink®, elektroniczne centrum informacyjne pojazdu EVIC, regulowane punktowe lampki oświetlenia LED, system multimedialno-nawigacyjny MyGIG, konsolę podłogową z dodatkowym gniazdkiem prądowym oraz składaną 60/40 kanapę tylną. Do standardu należy również skórzana tapicerka, ośmiopozycyjna regulacja fotela kierowcy z pamięcią ustawień, czteropozycyjna regulacja fotela pasażera (oba fotele z podgrzewaniem elektrycznym) oraz trzyosobowa kanapa drugiego rzędu.

Dodge Durango posiada sztywną, hydroformowaną ramę podwozia, niezależne zawieszenie kół przednich oraz precyzyjną, zębatkową przekładnię kierowniczą. Średnica zawracania wynosi 11,43 m, tj. mniej niż samochodu Honda Pilot.W zawieszeniu tylnym zastosowano oś sztywną, sprężyny śrubowe oraz drążki Watt’a – układ zapewniający doskonałe własności jezdne i wysoki komfort jazdy.

Do zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i zabezpieczeń należy standardowy układ przeciwblokowania kół ABS, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP wraz z układem przeciwdziałania wywróceniu się pojazdu ERM i kontroli toru jazdy przyczepy TSC, boczne poduszki kurtynowe dla trzech rzędów siedzeń, czujniki przeszkód podczas cofaniaParkSense®, kamera podglądu drogi cofania ParkView™, system monitoringu ciśnienia w ogumieniu TPM oraz immobilizer silnika SentryKey..