Auto Świat Wiadomości Aktualności Co dalej z autostradową obwodnicą Częstochowy?

Co dalej z autostradową obwodnicą Częstochowy?

W tym tygodniu GDDKiA zamierza zaprosić do negocjacji potencjalnego wykonawcę robót mających zapewnić jeszcze w tym roku przejezdność autostradowej obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1. W przetargu na te prace dyrekcja nie dostała ani jednej oferty.

Budowa autostrady A1 na wysokości Częstochowy
Zobacz galerię (6)
GDDKiA
Budowa autostrady A1 na wysokości Częstochowy

Jak poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki, jeszcze w tym tygodniu, w oparciu o Prawo zamówień publicznych, GDDKiA zaprosi do negocjacji „potencjalnego wykonawcę, celem podpisania umowy na wykonanie elementów nieujętych w dotychczasowych zamówieniach, a niezbędnych do oddania do użytkowania ciągu głównego autostrady A1 i włączenia jej w istniejący ślad DK1”.

Pojedziemy jeszcze przed końcem tego roku?

„Umowa będzie w szczególności obejmowała wyposażenie autostrady w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale również oświetlenie dróg i budowę ekranów akustycznych. Jej podpisanie planujemy jeszcze w tym miesiącu” - zapowiedział Krynicki.

To zakres określony w przetargu na realizację prac, niezbędnych do uzyskania pozwolenia na użytkowanie, których nie obejmuje zakres trwających obecnie tzw. robót zabezpieczających. Przetarg na te roboty GDDKiA ogłosiła na początku sierpnia br. W terminie, który przypadał 6 września br., nie spłynęła ani jedna oferta.

Krynicki m.in. przypomniał, że na mocno opóźnionej obwodnicy Częstochowy trwają obecnie - po wyrzuceniu wiosną br. z budowy poprzedniego wykonawcy - tzw. prace zabezpieczające. Jak podał, 6 września na budowie autostradowej obwodnicy Częstochowy pracowało ponad 600 osób, korzystających z ok. 300 jednostek sprzętu. „Takie zaangażowanie pozwala optymistycznie patrzeć na deklarowany termin oddania do ruchu tego odcinka autostrady 15 grudnia br.” - zadeklarował rzecznik dyrekcji.

Wcześniej, po terminie otwarcia ofert i unieważnieniu przetargu dotyczącego kontynuacji robót na odcinku węzeł Rząsawa – węzeł Blachownia katowicki oddział GDDKiA zadeklarował niezwłoczne działania, mające na celu uruchomienie kolejnego postępowania w celu wyłonienia wykonawcy na realizację tych robót. Zapewniono, że termin wykonania, czyli oddania do ruchu ciągu głównego autostrady, pozostaje niezmienny i upływa 15 grudnia.

Remont starej "jedynki" w Częstochowie

Drożność autostradowej obwodnicy Częstochowy jest kluczowa dla skierowania tam ruchu z częstochowskiego odcinka DK1, którą obecnie odbywa się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe. W przyszłym tygodniu rozpocznie się bowiem remont przebiegającej przez miasto "starej jedynki".

Wartą blisko 179 mln zł umowę na zaprojektowanie i realizację przebudowy 5,5-kilometrowego odcinka DK1 częstochowski samorząd podpisał w październiku 2018 r. Założono wówczas, że prace budowlane przy tej największej inwestycji drogowej miasta, dofinansowanej unijnymi funduszami, rozpoczną się jesienią br.

W tym czasie nie była jeszcze znana skala opóźnienia w realizacji obwodnicy Częstochowy. W sierpniu br. samorząd Częstochowy zapowiedział, że zasadnicze prace na alei Wojska Polskiego rozpoczną się w 2020 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W ostatnich kilku latach na terenie woj. śląskiego powstawały m.in. cztery odcinki autostrady A1 Pyrzowice – Częstochowa. Trzy z nich, od węzła przy katowickim lotnisku w Pyrzowicach, do południowej części Częstochowy, powstały w terminie, do połowy br.; zostały oddane do ruchu 2 sierpnia br.

Przez wiele miesięcy w mediach pojawiały się natomiast sygnały o opóźnieniach w realizacji czwartego odcinka - obwodnicy Częstochowy. Umowę na jego zaprojektowanie i budowę GDDKiA zawarła w październiku 2015 r. z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali.

Pod koniec kwietnia br. GDDKiA odstąpiła od umowy z tym wykonawcą - po kierowanych doń wielokrotnych wezwaniach do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem. Następnie dyrekcja uruchomiła procedurę zmierzającą do wyłonienia wykonawcy tzw. prac zabezpieczających - w formule negocjacji bez ogłoszenia.

Pod koniec lipca GDDKiA podpisała umowę na wykonanie tych prac z konsorcjum z kluczowym udziałem Strabagu i Budimeksu. Ich zakres obejmuje m.in. wykonanie robót zabezpieczających na głównym ciągu trasy, roboty ziemne, wykonanie warstw konstrukcyjnych i bitumicznych oraz wykończenia obiektów inżynierskich. Termin określono na 15 listopada br.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków