Zaostrzenie kar dla pijanych kierowców

Z początkiem stycznia 2010 r. Sejm RP uchwalił nowelizację przepisów, w myśl których pijany kierowca, który ma prawomocny wyrok sądu obciążający go winą za wypadek ze skutkiem śmiertelnym lub z trwałym uszczerbkiem na zdrowiu, straci dożywotnio prawo jazdy. Odstępstwo od tego możliwe będzie jedynie w wyniku "szczególnych okoliczności". Przepisy te weszły w życie z dniem 1 lipca 2010 roku.

"Nowelizacja kodeksu karnego, która wchodzi w życie 1 lipca br., pozbawia na zawsze prawa kierowania pojazdami mechanicznymi wielu nietrzeźwych kierowców" - powiedział minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski.

Do tej pory uprawnienia do kierowania samochodem sąd mógł odbierać jedynie w przypadku recydywy. W rzeczywistości bardzo rzadko sięgano do najsurowszej kary. Najczęściej zasądzany był okresowy zakaz prowadzenia auta. Natomiast gdy pijany kierowca spowodował śmiertelny wypadek, istniała jedynie możliwość pozbawienia prawa jazdy.

Zmiany w przepisach wprowadzają kary pozbawienia wolności od 3 miesięcy do nawet 5 lat, gdy kierowca pod wpływem alkoholu lub środków odurzających był już skazany za jazdę po pijanemu. Wcześniej kara wynosiła do 2 lat. Jeśli skazany złamie czasowy zakaz prowadzenia pojazdów, również czeka go pozbawienie wolności.

W myśl nowelizacji utworzono Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym i Pomocy Postpenitencjarnej, z którego finansowana będzie pomoc dla ofiar wypadków i ich rodzin oraz dla odbywających karę więzienia - po ich zwolnieniu - i ich rodzin. Budżet Funduszu zasilany będzie z orzeczonych przez sądy nawiązek oraz świadczeń pieniężnych, potrąceń w wysokości 20 proc. wynagrodzenia przysługującego za pracę skazanych, wykonania kar dyscyplinarnych, spadków, zapisów i darowizn, dotacji, zbiórek i innych źródeł. Świadczenie na rzecz Funduszu do wysokości 60 tys. zł sąd będzie mógł orzec, także odstępując od wymierzenia kary.

Ograniczenia ruchu niektórych pojazdów na drogach

22 lipca 2010 weszły w życie nowe przepisy dotyczące okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach.

Przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2010 r. wprowadzają dodatkowe zwolnienie z obowiązkowych ograniczeń dotyczących zakazu ruchu pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 t., na obszarze kraju, w dni wolne od pracy, w dni poprzedzające dni wolne od pracy oraz w okresie letnim.

Zwolnienie dotyczy pojazdów powracających z zagranicy do własnego przedsiębiorstwa w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Warunkiem do korzystania ze zwolnienia jest posiadanie przez kierowcę ważnej miesięcznej lub rocznej karty (dotychczas tylko rocznej karty) opłaty za przejazd po drogach krajowych.

Zmiana procedur odbierania prawa jazdy dłużnikom alimentacyjnym

Rząd 13 lipca 2010 r. przyjął założenia do projektu nowelizacji ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Zmiana procedury zatrzymywania prawa jazdy dłużnikom alimentacyjnym była konieczna po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że zatrzymanie prawa jazdy dłużnikowi alimentacyjnemu jest regulacją sprzeczną z konstytucyjną zasadą proporcjonalności między celem, a środkami do jego osiągnięcia. Nie służy jednoznacznie i każdorazowo celowi, jakim miała być poprawa ściągalności alimentów.

Prawo jazdy będzie zatrzymywane w przypadku powstania ponad 6-miesięcznych zaległości w płaceniu alimentów. Uprawnienie nie będzie zatrzymane, jeśli dłużnik choćby częściowo wywiązuje się z obowiązku.

Wprowadzony będzie także tryb odwoławczy od decyzji administracyjnej w sprawie zatrzymania prawa jazdy. W myśl nowych przepisów, od decyzji administracyjnej dłużnik będzie mógł się odwołać. Brak trybu odwoławczego był bowiem zakwestionowany jako niekonstytucyjny.

Powrót ustawy fotoradarowej

Z kolei sejmowa komisja infrastruktury postanowiła powrócić do projektu tzw. ustawy fotoradarowej, który w ubiegłym roku częściowo zakwestionował Trybunał Konstytucyjny. Nowy pomysł posłów pozbawiony jest budzących kontrowersje punktów, jak np. natychmiastowe karanie czy uchylenie punktów karnych.

Według nowego planu, rozszerzone mają być uprawnienia Inspekcji Transportu Drogowego, która obecnie kontroluje ciężarówki, a w myśl zmian mogłaby także sprawdzać auta osobowe i motocykle, również pod kątem trzeźwości kierowców i prędkości.

Wreszcie, potężnym orężem w walce z piratami drogowymi, ma być ogólnopolski system automatycznego nadzoru nad ruchem, które będzie zbierać dane z każdego fotoradaru umieszczonego przy drodze w Polsce. Pozwoli to na przyspieszenie wystawiania mandatów.