- Opłaty za badania techniczne pojazdów są na tym samym poziomie od 18 lat, mimo że koszty ich wykonywania znacznie wzrosły. Diagności boją się bankructwa
- Biuro RPO alarmuje, że projekt zmian dotyczących działania SKP może nie zostać uchwalony przed wyborami parlamentarnymi, a w konsekwencji przepaść
- Zespół RPO po raz kolejny zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o zajęcie stanowiska ws. zaniechania podwyższania opłat za badania techniczne
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Właściciele stacji diagnostycznych skarżą się na to, że od 18 lat nie zmieniła się wysokość opłat za badania techniczne i obecnie ich zarobki nie wystarczają im na prowadzenie działalności gospodarczej. W sejmowej Komisji Infrastruktury trwają – co prawda – prace nad projektem zmian, ale Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich (BRPO) od 17 sierpnia 2022 r. nie może doprosić się od resortu stanowiska ws. konstytucyjności rozporządzenia ustalającego stawki za badania techniczne. Teraz podjęło kolejną interwencję.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Zmiany opłat za badania techniczne. Resort milczy
Na złożone 17 sierpnia 2022 r. zapytanie Ministerstwo Infrastruktury (MI) odpowiedziało 13 października 2022 r., jednak – jak informuje BRPO – nie zawarło w niej "merytorycznego stanowiska odnośnie do tego, czy ustalone rozporządzeniem MI z 29 września 2004 r. stawki opłat za badania pojazdów – które nie uwzględniają aktualnych kosztów wykonywania badań – spełniają wymogi wynikające z art. 92 ust. 1 Konstytucji w zakresie realizacji wytycznych zawartych w art. 84a ust. 2 Prawa o ruchu drogowym".
— Wiadomo, że gwałtownie rosną koszty prowadzenia firm. Wszyscy odczuwamy nieznany od lat poziom inflacji, firmy podnoszą ceny towarów i usług. Stacje Kontroli Pojazdów nie mogą tego zrobić, bo choć są to prywatne biznesy, to jednak działają w państwowej strefie i są od państwa zależne — wytłumaczył w swoim artykule Maciej Brzeziński. W 2023 r. nadal za standardowe badanie techniczne trzeba zapłacić tylko 99 zł, a jeśli samochód ma instalację gazową – 161 zł.
RPO przewiduje poślizgi wykraczające poza kadencję parlamentu
Zdaniem Piotra Mierzejewskiego, dyrektora Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO, istnieje ryzyko, że projekt zmian dotyczących SKP nie zostanie uchwalony w obecnej kadencji parlamentu. Powołuje się na informację ze strony internetowej Sejmu, z której wynika, że po kilku opóźnieniach termin złożenia sprawozdania przez Komisję Infrastruktury został przesunięty na 10 lipca 2023 r.
Z tego powodu 9 lutego 2023 r. Mierzejewski ponownie zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o zajęcie stanowiska ws. zaniechania podwyższania opłat za badania techniczne pojazdów. Zespół chce się dowiedzieć, czy taka bezczynność jest zgodna z konstytucyjnymi prawami przedsiębiorców prowadzących stacje diagnostyczne.
"Fakt procedowania zmian przepisów, kwestionowanych przez organizacje przedsiębiorców prowadzących badania pojazdów, nie zwalnia MI z udzielenia RPO wyjaśnień, o które zwrócił się 17 sierpnia 2022 r." – czytamy w biuletynie RPO.