Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Czy lewy kierunkowskaz na rondzie jest obowiązkowy? Wyrok sądu w sprawie oblanego egzaminu

Czy lewy kierunkowskaz na rondzie jest obowiązkowy? Wyrok sądu w sprawie oblanego egzaminu

Pięć lat zajęło ostateczne rozstrzygnięcie, czy egzaminator miał prawo oblać kursanta za to, że ten, wjeżdżając na rondo z zamiarem skrętu w lewo, nie włączył lewego kierunkowskazu. Teraz już wiadomo: nie musiał, został oblany niesłusznie. Pozostaje tylko pytanie: czy to w porządku, że przepisy drogowe są tak niejasne, iż egzaminatorzy i sądy potrzebują lat na rozpatrzenie podstawowych kwestii?

Wjeżdżając na rondo, jeśli nie zamierzamy skręcać w prawo, nie musimy używać lewego kierunkowskazu. Lewy kierunkowskaz jest zbędny także, jeśli na rondzie zamierzamy skręcić w lewo
Wjeżdżając na rondo, jeśli nie zamierzamy skręcać w prawo, nie musimy używać lewego kierunkowskazu. Lewy kierunkowskaz jest zbędny także, jeśli na rondzie zamierzamy skręcić w lewoŹródło: Auto Świat / Wojciech Denisiuk
  • Wjeżdżając na rondo, nie trzeba włączać lewego kierunkowskazu
  • Nie jest jednak przesądzone, że jeśli ktoś włączy lewy kierunkowskaz, wjeżdżając na rondo, popełnia błąd
  • O tym, jak jeździć po rondzie, przesądzają ogólne zasady ruchu drogowego

Sporny egzamin na prawo jazdy miał miejsce pod koniec grudnia 2014. Egzaminowany, zdaniem egzaminatora, dwa razu popełnił błąd podczas skrętu w lewo na rondzie. Błąd miał polegać na tym, że kierowca nie włączył lewego kierunkowskazu podczas wjazdu na rondo. Na tym jego egzamin się skończył – z wynikiem negatywnym.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Egzamin na prawo jazdy - odwołanie

Od wyniku egzaminu można się odwołać do marszałka województwa za pośrednictwem ośrodka ruchu drogowego, w którym odbywał się egzamin. Kandydat na kierowcę tak właśnie postąpił, a marszałek przyznał mu rację, cytując Kodeks drogowy z którego wynika, iż kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności, w szczególności obowiązany jest zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. Nie ma wyraźnego przepisu nakazującego włączenie lewego kierunkowskazu podczas wjazdu na rondo, są – zdaniem marszałka – zwolennicy i przeciwnicy takiego postępowania, w każdym razie jednak nie ma podstaw prawnych, by niewłączenie w opisywanej sytuacji lewego kierunkowskazu można było uznać za błąd skutkujący niezaliczeniem egzaminu.

Egzamin uznano za przeprowadzony niezgodnie z prawem.

Kierunkowskaz podczas wjazdu na rondo - co mówią przepisy?

Rondo dwupasmowe bez sygnalizacji świetlnej – obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego
Rondo dwupasmowe bez sygnalizacji świetlnej – obowiązują ogólne zasady ruchu drogowegoŹródło: Auto Świat

Wyjaśnienia nie przekonały egzaminatora, który... odwołał się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Kolegium (SKO) stwierdziło jednak, że decyzja marszałka była prawidłowa, a postępowanie egzaminatora błędne. SKO poszło w wyjaśnieniach dalej:

Znak C-12 "ruch okrężny" oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się ruchem okrężnym dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. Współwystępowanie tego znaku ze znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa przejazdu" skutkuje tym, że wjeżdżający jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa przejazdu pojazdom znajdującym się już na skrzyżowaniu. Nie zmienia to tego, że ruch odbywa się dalej w kierunku wskazanym znakiem C-12. Czyli przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie następuje zmiana kierunku jazdy i brak podstaw by taki manewr sygnalizować.

Egzaminator nie zgodził się z tym i... złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Sąd, w największym skrócie, stwierdził, iż egzaminowany (kierowca) ma obowiązek stosować się do przepisów prawa, a egzaminatorowi nie przysługuje prawo, aby te przepisy twórczo interpretować. Nawet jeśli w zaistniałej sytuacji dla zwiększenia bezpieczeństwa zasadne byłoby użycie kierunkowskazu, to skoro przepisy tego nie nakazują, kierowca nie musi tego robić.

Obowiązek sygnalizacji, o którym mowa w art. 22 ust. 5 p.r.d., powstaje w sytuacji, w której kierujący pojazdem wykonuje manewr zmiany kierunku jazdy lub zmienia pas ruchu. Należy zatem ustalić, czy wjazd na skrzyżowanie z ruchem okrężnym jest jednocześnie manewrem polegającym na zmianie kierunku ruchu. W myśl art. 25 p.r.d. kierujący pojazdem zbliżając się do skrzyżowania jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. Sąd I instancji zauważył, że ustawa - Prawo o ruchu drogowym, nie wprowadza szczególnych wymogów dotyczących wjazdu na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym­ (cytat za http://orzeczenia.nsa.gov.pl/).

I zasadnicza kwestia:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i w ramach tej "szczególnej ostrożności" być może powinien sygnalizować wjazd na rondo w taki sposób, jak to przedstawia egzaminator (skarżący). Obowiązek taki nie wynika jednak wyraźnie z przepisów prawa, jest on wynikiem interpretacji norm regulujących ruch drogowy przez doktrynę oraz prowadzących szkolenia przygotowujące do egzaminu na prawo jazdy. Sąd I instancji nie zakwestionował tej interpretacji, stwierdził jedynie, że nie może być ona podstawą oceny prawidłowości zadania wykonywanego przez osobę egzaminowaną. - cyt za http://orzeczenia.nsa.gov.pl/

Z polskiego na nasze:

Jeśli ktoś włącza lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo, to jest to OK, w sumie w niektórych przypadkach może być to pomocne dla innych użytkowników drogi, jeśli lepiej mogą orientować się w zamiarach kierującego. Ale niewłączenie lewego kierunkowskazu podczas wjazdu na rondo absolutnie nie jest błędem niezależnie od okoliczności. Lewy kierunkowskaz sygnalizuje zamiar zmiany kierunku jazdy w lewo albo zmiana pasa ruchu na lewy – tyle.

Egzaminator uparty – kasacja do NSA

Egzaminator złożył kasację od wyroku WSA do Naczelnego Sądu Administracyjnego. 18 stycznia 2020 NSA oddalił skargę kasacyjną przyjmując, że rozstrzygnięcie sądu (WSA) było poprawne. Pozostaje tylko kwestia polskich przepisów, które w wielu, nie tylko w tym, punkcie, są na tyle skomplikowane albo niedookreślone, że nawet osoby zajmujące się profesjonalnie ruchem drogowym nie potrafią samodzielnie ustalić, jak należy zachować się na drodze. Z całej sprawy płynie i pozytywna rzecz: kwestia lewego kierunkowskazu podczas wjazdu na rondo wydaje się wyjaśniona: możesz, ale absolutnie nie musisz!

Jazda po rondzie: podstawowe zasady

Kierowca niebieskiego auta, zmieniając pas na rondzie, musi przepuścić pojazdy znajdujące się na prawym pasie. Jeśli to konieczne, ma prawo się zatrzymać
Kierowca niebieskiego auta, zmieniając pas na rondzie, musi przepuścić pojazdy znajdujące się na prawym pasie. Jeśli to konieczne, ma prawo się zatrzymaćŹródło: Auto Świat
  • Wjeżdżając na rondo nie musimy używać kierunkowskazu za wyjątkiem sytuacji, gdy zamierzamy opuścić je pierwszym zjazdem – wtedy uzasadnienie ma włączenie prawego kierunkowskazu
  • Wjeżdżając na rondo oznakowane znakiem „ustąp pierwszeństwa”, należy ustąpi∂ć pierwszeństwa pojazdom, które na tym rondzie się znajdującym
  • Zmieniając pas ruchu na rondzie, należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na pasie, na który zamierzamy wjechać. Uwaga – to najczęstsza sytuacja kolizyjna podczas opuszczania ronda!
  • Tramwaj zjeżdżający z ronda ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami znajdującymi się na rondzie – należy mu ustąpić pierwszeństwa
  • Tramwaj wjeżdżający na rondo stosuje się do znaków drogowych – na typowym rondzie oznakowanym znakami „ustąp pierwszeństwa” na wjazdach, poruszając się samochodem po rondzie, nie trzeba przepuszczać tramwaju wjeżdżającego na nie
  • Wjeżdżając na rondo wielopasmowe zajmujemy pas ruchu odpowiedni do planowanego kierunku jazdy: prawy – jadąc prosto lub w prawo, środkowy – jadąc na wprost, lewy – jadąc w lewo
Na rysunku biały samochód musi się zatrzymać, by ustąpić pierwszeństwa tramwajowi zjeżdżającemu z ronda. Pomarańczowy tramwaj wjeżdżający na rondo nie ma jednak pierwszeństwa, gdyż obowiązuje go znak „ustąp pierwszeństwa” – ustępuje on zatem pojazdom znajdującym się na rondzie
Na rysunku biały samochód musi się zatrzymać, by ustąpić pierwszeństwa tramwajowi zjeżdżającemu z ronda. Pomarańczowy tramwaj wjeżdżający na rondo nie ma jednak pierwszeństwa, gdyż obowiązuje go znak „ustąp pierwszeństwa” – ustępuje on zatem pojazdom znajdującym się na rondzieŹródło: Auto Świat / Wojciech Denisuk
Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków