• ADAC nie ma wątpliwości. Lampy LED świecą lepiej oraz mają dłuższą żywotność
  • Instalacja retrofitów jest opłacalna: "jeszcze nigdy trzykrotnie więcej światła w motoryzacji nie było tak tanie i łatwe do uzyskania"

Pięć lat temu Niemcy z ADAC przeprowadzili badania nad zastosowaniem retrofitów LED. Rezultat w tamtym czasie był niepodważalny: LED-y świecą dalej, a dzięki bielszemu światłu przypominającemu światło dzienne, zapewniają lepsze postrzeganie kontrastów. Kolejną zaletą jest ich żywotność — po prostu rzadziej zawodzą. W tamtym czasie nasi zachodni sąsiedzi mieli jeden problem — były niedozwolone.

Zobacz nasz test żarówek LED

Legalne retrofity LED?

Obecnie na rynku niemieckim jest dwóch producentów, którzy mają w ofercie produkty z pełną homologacją na tamtejszy rynek. Są to Osram oraz Philips. Po ich zamontowaniu w samochodzie należy wydrukować homologację (dostępna pod kodem QR) i można spokojnie cieszyć się lepszą pracą reflektorów. To skłoniło automobilklub do ponownego przetestowania tego rozwiązania. Inżynierowie z centrum technicznego sprawdzili, czy faktycznie jest lepiej. Do tego celu użyto dwa niemal identyczne modele marki BMW. Zmodernizowano reflektory w BMW Active Tourer. Z kolei w Gran Tourerze pozostawiono oryginalne halogeny.

Wnioski z testu żarówek LED

ADAC donosi, że żarówki diodowe w Active Tourerze generują wyraźnie bielszy snop światła i oświetlają drogę znacznie dalej. Zasięg LED'ów to 170 metrów, a klasyczna żarówka H7 świeci tylko na 130 metrów. Zdaniem testerów nowe rozwiązanie pozwala łatwiej i lepiej rozpoznać przedmioty lub osoby znajdujące się przed pojazdem. Homologowane LED-y skutecznie też odpierają zarzuty o oślepianie innych użytkowników. Nocne badanie wykazało, że nowy system jest bezpieczniejszy, ponieważ emituje światło w sposób bardziej skoncentrowany. Lepiej i dalej oświetlona jest też prawa krawędź drogi. Kolejny plus LED-ów to ich żywotność. Taka żarówka pracuje nawet przez 2500 godzin, podczas gdy klasyczne H7 wytrzymują średnio 550 godzin. A jeśli lampy są trwalsze, to awarie oświetlenia są mniej prawdopodobne — jest po prostu bezpieczniej.

ADAC jest na tak

ADAC opowiada się za instalowaniem retrofitów LED. W przypadku samochodów rozwój tego typu oświetlenia jest i tak opóźniony względem np. gospodarstwa domowego. Obecnie tylko produkty firm Osram i Philips mają odpowiednią homologację, a europejskie przepisy wciąż wymagają modernizacji. ADAC jest zaangażowany w prace nad ustawą, która zapewni jednolite przepisy w całej EU. Dzięki temu ruch drogowy będzie bezpieczniejszy nie tylko w Niemczech, ale także w innych krajach członkowskich.