Wielu kierowców jeszcze nie oswoiło się ze znowelizowanym kodeksem drogowym, a już Sejm szykuje kolejne zmiany. Ich celem będzie poprawa bezpieczeństwa rowerzystów.
W ub.r. cykliści uczestniczyli w 3918 wypadkach drogowych, w których zginęło 290 osób, aponad 3800 zostało rannych. Najwięcej ofiar stanowili sami rowerzyści – 280 zabitych i blisko 3500 rannych. Przyczyną wielu zdarzeń było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Zapobieganiu takim wypadkom mają służyć rozwiązania, które od lat stosowane są z dobrym skutkiem w innych krajach.
W świetle nowych przepisów rower to napędzany siłą mięśni pojazd o szerokości do 90 cm. Możliwe jest stosowanie pomocniczego silnika elektrycznego o mocy do 0,25 kW. Ponadto do ruchu zostaną dopuszczone wózki rowerowe do przewozu osób i rzeczy.
Na chodniku bezpieczniej - Jeśli warunki pogodowe będą zagrażać bezpieczeństwu rowerzystów jadących po jezdni, będą oni mogli skorzystać z chodnika. W projekcie zmian wymieniono m.in. opady śniegu, silny wiatr, ulewę, gołoledź oraz gęstą mgłę. Nie wiadomo, czy rowerzyści nie będą nadużywali tego przywileju i zagrażali pieszym. Zmiany te są bez wątpienia korzystne dla kierowców aut, bo zmniejszą ryzyko potrącenia rowerzysty w trudnych warunkach jazdy.
Śluza i pas ruchu dla rowerów - Nowe przepisy mają wprowadzić pojęcia pas ruchu i śluza dla rowerów. Pierwsze z rozwiązań oznacza część jezdni, która będzie zarezerwowana dla rowerów poruszających się w jednym kierunku. Pas zostanie oznaczony specjalnymi znakami. Z kolei śluza dla rowerów to obszar wyznaczony na całej szerokości jezdni lub pasa ruchu pomiędzy linią zatrzymania aut a skrzyżowaniem.
Śluza będzie służyć rowerzystom do oczekiwania na zmianę świateł i bezpiecznej zmiany kierunku jazdy (pasa ruchu). Dzięki niej cykliści będą dobrze widoczni dla innych kierujących. Dodatkowym udogodnieniem może być stosowanie oddzielnej sygnalizacji świetlnej, która pozwoliłaby rowerom ruszyć wcześniej niż innym pojazdom.
Pierwszeństwo przejazdu - Nowe przepisy mają wreszcie uregulować zasady pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach, gdzie obecnie stosuje się zasadę: kto pierwszy, ten lepszy. Po zmianach kierujący pojazdem skręcającym w drogę poprzeczną będzie musiał ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić. To ważna zmiana dla kierowców aut, którzy podczas skrętu będą musieli kontrolować, czy nie zbliża się cyklista.
Inne proponowane zmiany - Nowe przepisy mają pozwolić na przewożenie dzieci w przyczepce przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób, ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy. To rozwiązanie, bardzo często stosowane za granicą, w Polsce było od lat zabronione. Wiele osób obawia się, czy będzie to bezpieczny sposób przewożenia dzieci, jednak bez wątpienia zmiana stanowi duże udogodnienie dla rowerzystów.
Na skrzyżowaniach oraz bezpośrednio przed nimi, jeżeli możliwe jest opuszczenie krzyżówki w więcej niż jednym kierunku, kierujący jednośladami (w tym także motorowerami i motocyklami), będą mogli poruszać się środkiem pasa ruchu.
Nowelizacja ma pozwolić na jazdę rowerem obok innego roweru lub motoroweru, o ile nie utrudni to ruchu innym pojazdom i nie zagrozi bezpieczeństwu ruchu. To kolejny zapis, który – niestety – może być nadużywany przez rowerzystów. Nietrudno zauważyć, że wielu cyklistów porusza się parami już teraz.
Rowerzyści będą mogli wyprzedzać powoli jadące pojazdy, inne niż rower, z ich prawej strony. Będzie to duże udogodnienie dla cyklistów poruszających się po zakorkowanych miejskich ulicach. Zapis ten umożliwi ponadto rowerzystom łatwy dojazd do śluzy dla rowerów.