Podczas kongresu Automotive News Europe w Pradze niemiecki magazyn auto motor und sport przeprowadził wywiad z prezesem zarządu spółki Škoda Auto Detlefem Wittigiem. Pierwsza część rozmowy dotyczyła aspektów ekonomicznych i skupiła się na kwestii dochodów z kapitału. W roku 2006 ten dochód w przypadku Škody wyniósł 17,5%, a Wittig twierdzi, że w przeciągu najbliższych trzech lat dochód z kapitału ma wzrosnąć do 20%. Škoda chce zwiększać dochodowość zwłaszcza przez cięcie kosztów, zarówno kosztów na produkt, jak i kosztów w zakresie technologii produkcji. W minionych trzech latach Škoda obniżyła różnego rodzaju koszty w zakresie 5-10%. W najbliższych latach koszty Škody mają obniżyć się co najmniej o kolejne 5%. Roczny wzrost wydajności pracy w wysokości 4-5%, który odnotowano w minionych latach, spółka chce utrzymać co najmniej przez najbliższe dwa lata.

Druga część wywiadu dotyczyła gamy modelowej spółki Škoda Auto. Według Wittiga Škoda nie chce skupiać się na produkcji „wypełniaczy luk rynkowych”, ale także na samochodach, które mogą osiągać dużą objętością produkcji i sprzedaży. W związku z tym przypomniał model, który będzie mniejszy od Fabii, a Škoda planuje, że pozwoli on firmie ekspandować przede wszystkim na rozwijających się rynkach Indii, Chin czy Rosji. Model nadal jest w fazie projektu, a według Wittiga na rynku nie pojawi się wcześniej niż za trzy lata. Jednak debiut rynkowy modelu Yeti odbędzie się już w roku 2009. Jeśli chodzi o model Joyster, firma na razie nie podjęła żadnej decyzji.

W trzeciej części rozmowy skupiono się na problematyce produkcji i sprzedaży na rynkach zagranicznych. Według Wittiga Škoda na razie nie myśli o budowie kolejnych zagranicznych zakładów produkcyjnych. Rozważano możliwość produkcji w Iranie, jednak ten wariant zagrożony jest ze względu na trudną sytuację polityczną w tym kraju. W maju rozpoczęto jednak produkcję Octavii w Chinach, a w połowie roku 2008 rozpocznie się tu produkcja Superba. Do końca roku chińska sieć dilerska Škody obejmie 80 sprzedawców. Średniookresowo firma liczy na 150 salonów sprzedaży, przy czym ta liczba nie ma być końcowa. W Rosji montaż modelu Octavia rozpocznie się w październiku br., przy czym aż do połowy roku 2009 chodzić będzie o ograniczoną produkcję, która wyniesie 30 tys. egzemplarzy modeli Octavia, Polo i Jetta. W połowie roku 2009, kiedy zostaną otwarte lakiernia i fabryka karoserii, produkcja ruszy na pełnych obrotach. Roczna produkcja ma osiągnąć poziom 145 tys. samochodów marek Volkswagen i Škoda rocznie. W Rosji Škoda Auto ma obecnie 45 salonów sprzedaży, a do roku 2010 sieć dilerska ma się poszerzyć o kolejnych 35 sprzedawców. Na trzecim znaczącym rozwijającym się rynku, w Indiach, spółka wyprodukuje w tym roku 20 tys. Octavii i Superbów. Pod koniec roku rozpocznie się także produkcja Fabii, tak więc w przyszłym roku w Indiach powstanie 30-40 tys. samochodów marki Škoda. Wejście na czwarty ważny rynek, którym jest Brazylia, nie jest w planach Škoda Auto.

Źródło: auto motor und sport