Logo
WiadomościAktualnościZ tych znaków zrezygnowano lata temu. Kierowcy źle na nie reagowali

Z tych znaków zrezygnowano lata temu. Kierowcy źle na nie reagowali

Historia znaków Czarnych Punktów na polskich drogach

Pierwszą tablicę oznaczającą Czarny Punkt wbito w 1998 r. w okolicach Błonia. I choć stare oznaczenia do dziś można spotkać na niektórych trasach już w 2003 r. znaki z czarną kropką na żółtym tle ze wpisanym symbolem człowieka przestały pojawiać się na polskich drogach.

"Badania pokazały, że wprowadzenie czarnych punktów nie zmieniło nawyków kierowców, a zdecydowana większość ignoruje je" — przekonywał w 2011 r. w rozmowie z "Gazetą Wyborczą" Tomasz Waligóra, prezes zarządu Data System Group, powołując się na badanie grupy.

W badaniu tym sprawdzono zachowania w sumie 56 tys. kierowców w 50 miejscach oznaczonych czarnymi punktami. Jego wyniki pokazały, że co trzeci kierowca w oznaczonych miejscach przyspiesza, zamiast zwalniać, a 40 proc. w ogóle nie zwraca uwagi na rozstawione w kraju tablice.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy wprowadzono znaki Czarnych Punktów?
Jakie były wyniki badań dotyczących reakcji kierowców na czarne punkty?
Czy czarne punkty nadal istnieją na polskich drogach?
Które województwo ma najwięcej czarnych punktów?

Znaków nie ma, ale "czarne punkty" nadal są

Zgodnie z założeniem za Czarne Punkty uznawane były miejsca szczególnie niebezpieczne. Takie, w których na 1 km drogi wydarzyło się 12 lub więcej wypadków (w ciągu ostatnich trzech lat), bądź doszło do 5 lub więcej wypadków (w jednym z ostatnich trzech lat).

Rezygnując ze stawiania Czarnych Punktów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekonywała, że skupi się na "realizacji kompleksowych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo na sieci dróg krajowych".

I choć od czasu Czarnych Punktów bezpieczeństwo na polskich faktycznie uległo poprawie, nadal należy zachowywać ostrożność, zwłaszcza w miejscach uznanych za niebezpieczne. Termin "czarny punkt" obecnie stosowany jest bowiem w kontekście odcinka drogi ze szczególnie dużą liczbą wypadków.

Czarny punkt
Czarny punktSzczepan1990 / Wikipedia

Statystyki z 2021 r. pokazują, że największą liczbą czarnych punktów wyróżnia się województwo mazowieckie, co jednocześnie wiąże się z najlepiej rozwiniętą siecią dróg.

Z raportu portalu Ubea.pl z 2022 r. dotyczącego częstotliwości wypadków drogowych w poszczególnych powiatach wynika, że najwięcej czarnych punktów na 10 tys. mieszkańców znajduje się w powiecie lipskim. Na drugim miejscu znalazło się z kolei miasto Łódź. Za najbezpieczniejszy uznano natomiast powiat lubaczowski.

Udostępnij:
Autor SKO
SKO
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium