- Nowe unijne przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa mogą negatywnie wpłynąć na branżę motoryzacyjną i kierowców
- Branża motoryzacyjna apeluje do Komisji Europejskiej o pilne wprowadzenie regulacji dotyczących dostępu do danych generowanych przez pojazdy
- Branża uważa, że opóźnienie wprowadzenia odpowiednich przepisów może zaszkodzić rozwojowi sektora i osłabić jego pozycję na rynku
Przedstawiciele branży motoryzacyjne, w tym ubezpieczyciele, firmy wynajmujące samochody oraz producenci części, zaapelowali do Komisji Europejskiej o pilne wprowadzenie regulacji dotyczących dostępu do danych generowanych przez pojazdy. Opóźnienie w tej materii może zahamować rozwój sektora i osłabić jego pozycję na rynku.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Inspektorzy GITD mieli wyjątkową zagadkę ro rozwiązania. Ukraińscy kierowcy zapętlili się w kartach
Dramatyczny apel do Komisji Europejskiej
Szeroko zakrojona koalicja, w skład której wchodzą takie organizacje jak Insurance Europe, Leaseurope, FIA, FIGIEFA oraz CLEPA, wystosowała list do przewodniczącej Komisji Europejskiej, Ursuli von der Leyen. Podkreślono w nim, że odpowiednie przepisy są kluczowe dla usunięcia barier i wspierania inwestycji w usługi oparte na danych z pojazdów.
Zaniepokojenie koalicji budzi fakt, że mimo wcześniejszych obietnic i badań potwierdzających korzyści z otwarcia rynku danych samochodowych, projekt legislacyjny nadal nie został przedstawiony. Choć przewidywano, że propozycja ujrzy światło dzienne przed końcem 2023 r., termin ten był wielokrotnie przekładany.
W liście skierowanym do Ursuli von der Leyen koalicja napisała: "Wzywamy do wprowadzenia już przygotowanego projektu przepisów dotyczącego dostępu do danych, funkcji i zasobów pojazdów w ciągu pierwszych 100 dni urzędowania nowej Komisji. Jesteśmy gotowi współpracować z Panią oraz organami UE, aby wspierać tę kluczową inicjatywę na rzecz konkurencyjności sektora motoryzacyjnego i mobilności w Europie".
Nowe przepisy to innowacje i rynek pracy
Koalicja zwraca uwagę, że projekt przepisów, który powstał po konsultacjach ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, jest już gotowy do wdrożenia. Jego pozytywna ocena przez Komitet ds. Przeglądu Regulacyjnego czyni go gotowym do szybkiego wprowadzenia w życie.
- "Przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen ogłosiła, że priorytetem w nowej kadencji Komisji pod jej kierownictwem, będzie zachowanie konkurencyjności europejskiej gospodarki. Niezależny rynek motoryzacyjny uważa, że jednym z elementów, który pozwoli ten cel osiągnąć, jest uregulowanie reguł dostępu do danych generowanych przez pojazdy. Branża od dawna apeluje o rozwiązania sektorowe w tym zakresie, wskazując, że Akt w sprawie danych jest zbyt ogólny i nie uwzględnia specyfiki branży motoryzacyjnej. Liczymy na to, że apel wystosowany w ostatnim czasie przez 10 organizacji skupiających zasadniczo większość interesariuszy niezależnego sektora motoryzacyjnego, wzywający do uwzględnienia dostępu do danych generowanych przez pojazdy w planie na pierwsze 100 dni działania nowej kadencji Komisji, zostanie wzięty pod uwagę. Zachowanie konkurencyjności branży, która ma silne oddziaływanie na całą europejską gospodarkę, z pewnością przyczyni się do osiągnięcia celu, który postawiła przed sobą Pani Przewodnicząca von der Leyen" - mówi Marcin Barankiewicz, Sekretarz Generalny EGEA - Europejskiego Stowarzyszenia Wyposażenia Warsztatów.
Dostęp do danych pojazdów to przyszłość rynku motoryzacyjnego
Dostęp do danych z pojazdów ma ogromny wpływ na ekonomię i innowacyjność sektora. Badania, w tym te prowadzone przez Komisję Europejską, wskazują, że odpowiednia regulacja może przyczynić się do tworzenia nowych miejsc pracy i pobudzenia innowacji. Niemieckie Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu również wypowiada się za dodatkowymi przepisami, które pozwolą na wykorzystanie danych w nowych rozwiązaniach mobilności, z poszanowaniem prywatności i bezpieczeństwa.
Ekspert rynku motoryzacyjnego, Tomasz Bęben z SDCM, podkreśla: - "Dostęp do danych generowanych przez pojazdy ma kluczowe znaczenie dla przyszłości sektora motoryzacyjnego. Bez odpowiednich regulacji mniejsze firmy oraz niezależni dostawcy usług mogą zostać wykluczeni z rynku, który będzie zdominowany przez największych graczy – producentów pojazdów. Nowa legislacja nie tylko wyrówna szanse konkurencji, ale również otworzy drogę do innowacji, które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, bardziej ekologicznych rozwiązań oraz lepszej obsługi klienta. To kwestia, która wymaga pilnej uwagi, zwłaszcza w kontekście transformacji cyfrowej i zielonej gospodarki, nad którą pracuje Unia Europejska."
Grudzień przyniesie nową kadencję Komisji Europejskiej, a branża motoryzacyjna ma nadzieję, że regulacje dotyczące dostępu do danych pojazdów zostaną uznane za priorytet w pierwszych 100 dniach działalności.