- Prace budowlane na drodze ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami i Bielsko-Białą zostały podzielone na cztery odcinki realizacyjne
- Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ostatniego fragmentu umożliwiła rozpoczęcie prac na całej budowanej trasie
- Na odcinku S1 Mysłowice — Bieruń powstaną dwa węzły drogowe, miejsca obsługi podróżnych oraz 12 obiektów inżynieryjnych
40 km — taką długość będzie miał fragment drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami i Bielsko-Białą. Trasa prowadzona jest nowym śladem, a jej budowa podzielona została na cztery odcinki realizacyjne. Na trzech z nich prowadzone są już prace budowlane, teraz, dzięki uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), roboty budowlane rozpoczną się także na ostatnim z fragmentów, pomiędzy Mysłowicami i Bieruniem.
Droga S1 Mysłowice — Bieruń z bardzo dużym opóźnieniem
Umowa na projekt i budowę 10-kilometrowego fragmentu drogi S1 Mysłowice — Bieruń została podpisana w lipcu 2022 r. W ramach inwestycji powstaną m.in. dwa węzły drogowe, tj. Kosztowy II i Lędziny, MOP-y (miejsca obsługi podróżnych) Lędziny Wschód i Lędziny Zachód, a także 12 obiektów inżynieryjnych.
Pierwotnie zakończenie prac na tym odcinku zaplanowano na październik br., ale w związku z długotrwałym procesem wydania decyzji ZRID, wynikającym m.in. z konieczności uzyskania postanowienia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ), decyzję udało się uzyskać dopiero w styczniu br. Z tego względu, informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), główny front robót zostanie otwarty po okresie zimowym.
Dwa budowane fragmenty drogi S1 gotowe w 2025 r.
Od sierpnia 2024 r. prowadzone są prace budowlane na odcinku S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. W ramach inwestycji powstanie m.in. droga ekspresowa o długości 2,9 km oraz odcinek drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 2,7 km. Zadaniem wykonawcy jest także budowa węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynieryjnych. Obecnie zaawansowanie prac na tym odcinku szacowane jest na 20 proc.
Blisko finału jest natomiast ok. 15-kilometrowy fragment od Oświęcimia do Dankowic. W ramach inwestycji powstają m.in. dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym) w każdym z kierunków, trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej. Zaawansowanie robót zbliża się do 90 proc. i GDDKiA szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w trzecim kwartale 2025 r.
W czwartym kwartale br. kierowcy powinni pojechać ostatnim z fragmentów, tj. Dankowice — Bielsko-Biała. Obecnie zaawansowanie prac na tym niemal 12-kilometrowym odcinku dochodzi do 80 proc. Tutaj oprócz dwujezdniowej trasy powstają m.in. dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok) oraz MOP-y Dankowice Wschód i Zachód.
Na południu województwa drogowcy finiszują także z budową obejścia Węgierskiej Górki. Budowa 8,5 km odcinka drogi ekspresowej, z dwoma dwunawowymi tunelami o długości 830 i 1000 m oraz prawie kilometrową estakadą, trwa od października 2019 r. Wykonawca deklaruje zakończenie prac pod koniec 2025 r.