- Przez cały styczeń zarejestrowano w Polsce 1121 nowych samochodów elektrycznych. To praktycznie tyle samo co przed rokiem. Różnica wynosi pięć sztuk
- W 2025 r. na razie wyraźnym liderem w segmencie samochodów elektrycznych jest koreańska Kia, która dzięki dominacji modelu EV6 wypracowała bardzo dużą przewagę nad drugim Mercedesem i trzecim Hyundaiem
- Szokująco niskie wyniki zanotowały za to tak rozpoznawalne marki jak Renault, Ford i Skoda. W ich przypadku mówimy o siedmiu i dwóch rejestracjach... Przez cały miesiąc.
Niestety, w styczniu jeszcze nie widać radykalnej zmiany, udział nowych BEV wyniósł zaledwie 2,5 proc.. W pierwszym miesiącu zarejestrowanych zostało 1 121 nowych elektrycznych aut osobowych. To niemal tyle samo co w styczniu 2024 roku (zaledwie o 5 sztuk więcej, +0,4 proc.). Za blisko 86 proc. rejestracji samochodów elektrycznych w pierwszym miesiącu roku odpowiadają firmy
- komentują eksperci Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w pierwszym w 2025 r. raporcie dotyczącym rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce. Wiele osób przewiduje, że w tym roku elektryki wreszcie nabiorą wiatru w żagle ze względu na coraz szerszą ofertę producentów i rosnącą konkurencję, która powinna wpływać korzystnie na ceny aut.
Przeczytaj także: Pan Marek zarejestrował w Brukseli 10-letniego kompaktowego diesla. Opłaty kosztowały go majątek
Z drugiej strony nie brakuje też potężnych głosów krytyki, którzy wytykają, że nowy program dopłat "NaszEauto" może się okazać "hamulcowym". Zostały z niego wykluczone firmy, a powyższe liczby jasno pokazują - to zakupy flotowe napędzają sprzedaż elektryków w Polsce. To prawie 86 proc. wszystkich rejestracji!
W 2025 r. na razie dominuje marka koreańska. Kłopoty Skody i Forda
Oczywiście do tych liczb trzeba podchodzić ze sporą rezerwą. Za nami dopiero pierwszy miesiąc roku, wiele może się jeszcze zmienić. Jednak w styczniu wyraźnie stawce przewodzi Kia, która jako jedyna zbliżyła się do 200 zarejestrowanych elektryków, co zawdzięcza mocnej pozycji modelu EV6. Ciekawe, jak sytuacja Kii będzie wyglądała za kilka miesięcy. To w 2025 r. ma na poważnie zadebiutować EV3, który dzięki niższym cenom ma szansę zostać elektrykiem nr 1 w gamie producenta.
Na podium, ale ze sporą stratą, znalazły się Mercedes oraz Hyundai. Czwarte miejsce przypadło w udziale Tesli, która przekroczyła 100 rejestracji. Tak wyglądają styczniowi liderzy:
- Kia - 196 szt.
- Mercedes - 126 szt.
- Hyundai - 117 szt.
- Tesla - 103 szt.
- BMW - 68 szt.
- Volvo - 66 szt.
- Audi - 57 szt.
- Dacia - 54 szt.
- BYD - 45 szt.
- Cupra - 42 szt.
Na ciekawą rzecz zwrócił uwagę IBRM Samar. W styczniu Ford i Renault sprzedały po... siedem elektrycznych aut, a Skoda całe dwa elektryki. Na pewno wszystkie trzy marki będą szykowały jakieś zmiany w swojej ofercie.
Przeczytaj także: Spytano Europejczyków, co trzeba, żeby rozważyli zakup chińskiego auta. Fatalne wieści dla europejskich marek
Ulubiony elektryk Polaków w 2025 r.? Kia EV6 i długo nic
Na wyróżniający się na tle konkurencji wynik Kii ma wpływ przede wszystkim mocna pozycja modelu EV6, który w 2025 r. wyraźnie lideruje całemu segmentowi. Ma prawie dwa razy więcej rejestracji niż kolejny na liście krewniak z Hyundaia.
- Kia EV6 - 124 szt.
- Hyundai Kona - 63 szt.
- Dacia Spring - 54 szt.
- Tesla Model Y - 54 szt.
- Kia EV3 - 52 szt.
- Volvo EX30 - 49 szt.
- Hyundai Ioniq 5 - 48 szt.
- Tesla Model 3 - 47 szt.
- Mercedes EQA - 39 szt.
- Cupra Tavascan - 34 szt.