Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną tam również dwa dwunawowe tunele drogowe: tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Wartość umowy to ponad 1,5 mld zł.

Pierwszy wiertnica tunelowa Jumbo Drill pojawiła się na palcu budowy już w październiku, ale docelowo na budowie będą pracować cztery takie maszyny, po dwie na każdą nawę tunelu. Dzięki nim powstanie tunel przecinający Góry Wałbrzyskie.

Obecnie trwa humusowanie, budowa dróg technologicznych w śladzie dróg dojazdowych, wykopy na całej powierzchni przyszłych dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych Jaczków oraz tunelu TS-32. Ruszyły już także roboty ziemne przy portalach tuneli oraz zabezpieczanie skarp.

Co ciekawe tunel TS-26 po wybudowaniu będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale, wyposażonym we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy.

Droga S3 - technologia budowy tuneli

Tunel TS-26 zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz urabiania materiałami wybuchowymi. Technologia NATM (z ang. New Austrian Tunnelling Method), która polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej przy współpracy z wykonaną obudową.

Z kolei Tunel TS-32 zrealizowany zostanie metodą górniczą w technologii Cut&Cover, tzw. otwarty wykop. Oznacza to, że pierwszym etapem robót będzie wykonanie wykopu i usunięcie ok. 220 000 m3 gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu. Następnie wykonana zostanie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m. Po zakończeniu tego etapu, konstrukcja tunelu zostanie zasypana gruntem grubości do 12 m. Kolejnym krokiem będzie wykonanie wszelkich instalacji służących bezpieczeństwu, takich jak: oświetlenie, wentylacja czy sieć hydrantowa. Po odbiorach sprawdzających poprawność funkcjonowania wszystkich systemów tunel zostanie oddany do użytku.

Ciekawostki z budowy:

  • Drążenie tunelu będzie odbywało się za pomocą koparki z młotem hydraulicznym lub frezem lub za pomocą ładunków wybuchowych. Kolejność prac przy robotach strzałowych to w uproszczeniu: wiercenie otworów w przodku, rozmieszczenie odpowiednio dobranych ładunków wybuchowych w otworach, detonacja ładunków, usunięcie odspojonego materiału z przodka.
  • Na każdym z czterech przodków będzie pracowało około 7-8 maszyn, w każdym przodku będzie to wiertnica, torkretnica, koparka, dwa podnośniki koszowe, ładowarka teleskopowa, dwa wozidła.
  • Do tej pory na budowie została wykonana sieć dróg serwisowych wzdłuż wykonywanego odcinka o łącznej długość około 12 km.
  • Przewiduje się, że zebrane zostanie ok. 580 000 m3 urobku z tuneli.
  • Przy budowie obu tuneli przewiduje się pracę: 72 górników, 10 mechaników, 10 elektryków, pracujących na trzy zmiany.