• Droga S10 będzie północną alternatywą dla autostrady A2, prace nad całym jej przebiegiem trwają cały czas
  • Niektórymi odcinkami można już przejechać
  • Ostatnie fragmenty tej trasy zostaną zbudowane do 2032 r.

Cała Droga S10 o długości ok. 410 km będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od mocno uczęszczanej autostrady A2.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Droga S10 – przebieg trasy w woj. mazowieckim i kujawsko-pomorskim

Odcinek S10, nad którym skupiają się teraz drogowcy, połączy woj. kujawsko-pomorskie z mazowieckim. Będzie miał 100 km od autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Dalej będzie jeszcze prowadził 20-kilometrowym fragmentem drogi S50 i dojedzie do ekspresowej S7, która już dociera do samej Warszawy.

Trasa od strony Torunia będzie miała swój początek na węźle Włocławek Północ na autostradzie A1. Następnie pobiegnie nowym mostem przez Wisłę do gminy Fabianki i dalej na wschód, gdzie w gminie Tłuchowo przekroczy granicę woj. kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego. Długość tej części wynosić będzie około 40 km.

W woj. mazowieckim trasa będzie miała około 60 km i skierowana będzie na południowy wschód w okolice Płocka. Trasa S10 połączona zostanie z Płockiem przez DK60, która będzie poprowadzona nieco innym śladem, niż biegnie teraz, i będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Droga swój bieg kończyć będzie na północnym przebiegu OAW, czyli S50, w okolicach miejscowości Naruszewo. Dokumentacja obejmuje także 20 km połączenia drogą S10 z S7 za pomocą S50, która będzie odcinkiem OAW.

Mapa S10 Autostrada A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej Foto: GDDKiA
Mapa S10 Autostrada A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

Droga S10 – co teraz robi GDDKiA?

W tym momencie trwa inwentaryzacja przyrodnicza i opracowywane są projekty robót geologicznych dla całej budowy. Przygotowano wstępną prognozę ruchu i trwają prace nad częścią techniczną studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). GDDKiA współpracuje też z projektantami Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w zakresie rozwiązań kolizji S10 z planowanymi liniami kolejowymi.

W 2021 r. został podpisany Program Inwestycji na proces przygotowawczy dla drogi ekspresowej S10 o wartości przekraczającej 22 mln zł. Obecnie trwa druga faza prac projektowych, w której precyzowane są rozwiązania dla trzech wariantów przebiegu trasy głównej i połączenia Płocka poprzez DK60 (w śladzie istniejącym i nowo projektowanym). Poszukując najkorzystniejszego rozwiązania, drogowcy współpracują z władzami Płocka. Budowa tego odcinka ma trwać w latach 2030-2032.

Droga S10 – jak jest na innych odcinkach?

Kierowcy korzystają już z obwodnicy Stargardu i Wałcza (w woj. zachodniopomorskim), obwodnicy Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz odcinka Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ponad 110 km.

Na przełomie września i października br. sukcesywnie były ogłaszane przetargi na realizację ośmiu nowych odcinków S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą o łącznej długości blisko 114 km. W listopadzie planowane jest otwarcie ofert, w przyszłym roku podpisanie umów, a zakończenie realizacji w formule projektuj i buduj w 2028 r.

W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) został złożony w lipcu, drugi w sierpniu. Dla dwóch pozostałych w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID.

W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz omawiany wyżej A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie 2022 r. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10, o dodatkowy pas ruchu.

Na terenie woj. wielkopolskiego, został złożony wniosek o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) i teraz drogowcy czekają na jej wydanie. Opracowywana jest dokumentacja do złożenia wniosku o DŚU dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km).