- Trwają prace nad rozbudową dróg najszybszych klas w Polsce łączących centrum kraju ze wschodem
- Droga S12 ma być najkrótszym szlakiem od autostrad A1 i A2 do Kijowa
- Nadal trwają procedury środowiskowe i przetargi na kolejne odcinki dróg S12
Droga S12 cały czas jest wydłużana, a w realizacji jest trasa w woj. lubelskim od Piask do Dorohuska. 13-kilometrowy odcinek obwodnicy Chełma jest w trakcie robót, a dla innych fragmentów wyłoniono wykonawców, którzy teraz pracują nad dokumentacją projektową.
Fragment trasy S12, od MOP Teosin do Dorohuska (granica Państwa), będzie realizowany z dofinansowaniem ze środków UE i wdrażany w ramach polsko — ukraińskiego projektu nakierowanego na zwiększenie dostępności transportowej pomiędzy UE/Polską a Ukrainą. Koszty całkowite to 93 mln 200 tys. euro (ok. 405 mln zł). W ramach budowy S12 zrealizowany zostaną także drogi dojazdowe do obsługi przejścia drogowego w Dorohusku oraz do planowego Terminala Samochodowego w Okopach.
- Przeczytaj także: Chiński BAIC jest już w Polsce. Szokuje nie tylko ceną
Droga S12: napotykane problemy
Podczas budowy dochodzi jednak do problemów. Jednym z większych okazał się 5,7-kilometrowy fragment przyszłej S12, gdzie stwierdzono w ziemi odpady przemysłowe. Składowisko to zostanie ominięte, a co za tym idzie, przebieg drogi ulegnie zmianie pomiędzy Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie. Wyłoniony został już wykonawca dokumentacji projektowej dla tego fragmentu trasy.
Na drugim końcu trasy, w okolicach Warszawy, 8 grudnia ogłoszono otwarcie ofert przetargowych na realizację dwóch odcinków od granicy woj. mazowieckiego przez Przysuchę do Wieniawy. Ich łączna długość to prawie 30 km.
- Przeczytaj także: Zainstalowałem w aucie "pchełkę" za 100 zł. Opowiem wam, czy było warto
Droga S12: dużo przetargów jeszcze przed nami
Przed ogłoszeniem przetargów na kolejne odcinki S12, muszą zakończyć się procedury środowiskowe. Dla odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego (A1) do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, o długości 61,2 km, na początku 2025 r. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) powinna stać się prawomocna. Decyzja ta obejmuje zarówno drogę ekspresową S12, jak i S74 na terenie województwa łódzkiego.
W przypadku odcinka na wschód od Radomia toczą się postępowania administracyjne. Proponowany wariant przebiegu drogi o długości ok. 67 km przebiega przez teren gmin Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy. Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez siedem węzłów:
- Radom Południe,
- Radom Kowala,
- Radom Skaryszew,
- Tczów,
- Zwoleń,
- Czarnolas
- Puławy Zachód (dawniej Bronowice).
W październiku br. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji łącznika drogi ekspresowej S8 od węzła Łódź Południe (A1/S8) do węzła Kozenin (S12/S74). Trasa w przyszłości połączy Tomaszów Mazowiecki i sąsiednie miejscowości z Łodzią, a jednocześnie skróci czas przejazdu od autostrad A1 i A2 w okolicy Łodzi w kierunku woj. lubelskiego i granicy z Ukrainą.
- Przeczytaj także: Czy jazda elektrykiem jest tańsza niż autem spalinowym? Podano liczby