• Trwają prace nad rozbudową dróg najszybszych klas w Polsce łączących centrum kraju ze wschodem
  • Droga S12 ma być najkrótszym szlakiem od autostrad A1 i A2 do Kijowa
  • Nadal trwają procedury środowiskowe i przetargi na kolejne odcinki dróg S12

Droga S12 cały czas jest wydłużana, a w realizacji jest trasa w woj. lubelskim od Piask do Dorohuska. 13-kilometrowy odcinek obwodnicy Chełma jest w trakcie robót, a dla innych fragmentów wyłoniono wykonawców, którzy teraz pracują nad dokumentacją projektową.

Fragment trasy S12, od MOP Teosin do Dorohuska (granica Państwa), będzie realizowany z dofinansowaniem ze środków UE i wdrażany w ramach polsko — ukraińskiego projektu nakierowanego na zwiększenie dostępności transportowej pomiędzy UE/Polską a Ukrainą. Koszty całkowite to 93 mln 200 tys. euro (ok. 405 mln zł). W ramach budowy S12 zrealizowany zostaną także drogi dojazdowe do obsługi przejścia drogowego w Dorohusku oraz do planowego Terminala Samochodowego w Okopach.

Droga S12: napotykane problemy

Podczas budowy dochodzi jednak do problemów. Jednym z większych okazał się 5,7-kilometrowy fragment przyszłej S12, gdzie stwierdzono w ziemi odpady przemysłowe. Składowisko to zostanie ominięte, a co za tym idzie, przebieg drogi ulegnie zmianie pomiędzy Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie. Wyłoniony został już wykonawca dokumentacji projektowej dla tego fragmentu trasy.

Na drugim końcu trasy, w okolicach Warszawy, 8 grudnia ogłoszono otwarcie ofert przetargowych na realizację dwóch odcinków od granicy woj. mazowieckiego przez Przysuchę do Wieniawy. Ich łączna długość to prawie 30 km.

Infografika dot. stanu realizacji drogi ekspresowej S12 Foto: GDDKiA
Infografika dot. stanu realizacji drogi ekspresowej S12

Droga S12: dużo przetargów jeszcze przed nami

Przed ogłoszeniem przetargów na kolejne odcinki S12, muszą zakończyć się procedury środowiskowe. Dla odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego (A1) do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, o długości 61,2 km, na początku 2025 r. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) powinna stać się prawomocna. Decyzja ta obejmuje zarówno drogę ekspresową S12, jak i S74 na terenie województwa łódzkiego.

W przypadku odcinka na wschód od Radomia toczą się postępowania administracyjne. Proponowany wariant przebiegu drogi o długości ok. 67 km przebiega przez teren gmin Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy. Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez siedem węzłów:

  • Radom Południe,
  • Radom Kowala,
  • Radom Skaryszew,
  • Tczów,
  • Zwoleń,
  • Czarnolas
  • Puławy Zachód (dawniej Bronowice). 

W październiku br. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji łącznika drogi ekspresowej S8 od węzła Łódź Południe (A1/S8) do węzła Kozenin (S12/S74). Trasa w przyszłości połączy Tomaszów Mazowiecki i sąsiednie miejscowości z Łodzią, a jednocześnie skróci czas przejazdu od autostrad A1 i A2 w okolicy Łodzi w kierunku woj. lubelskiego i granicy z Ukrainą.