Nowa Dacia Duster to auto z relatywnie bogatym wyposażeniem i z wnętrzem zrobionym z lepszej jakości materiałów niż model pierwszej generacji. Nie zmienia to faktu, że używany Duster numer jeden pozostaje ciekawą propozycją na rynku aut używanych. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę koszty napraw. Czym się kierować, wybierając kilkuletniego Dustera?
Dlaczego Duster nie kosztuje dużo? Po pierwsze, dzięki rozsądnemu podejściu do konstrukcji – wykorzystano rozwiązania techniczne znane m.in. z Renault (sięgnięto po proste, sprawdzone podzespoły). Po drugie, nie ma co liczyć na wyrafinowane wyposażenie czy wykończenie wnętrza. Czy to wady? Zdecydowanie nie.
Dacia Duster I wykorzystuje mnóstwo sprawdzonych elementów z firm Renault i Nissan
Na rynku wtórnym sytuacja jest inna niż w salonach – kupujący większą uwagę zwracają na trwałość (nie ma przecież gwarancji) i zadają sobie pytanie: czy nie lepiej za te same pieniądze kupić auto co prawda starsze, ale może bardziej markowe, solidniejsze niż Dacia Duster?
Co oferuje rumuński SUV? Na pewno korzystną cenę (uwaga: wersje 4x4 są wyraźnie droższe), która wraz z wiekiem auta jeszcze spada. Sprawdźmy jednak, jak sprawuje się technika – nie brak aut, które przejechały ponad 200 tys. km, 100 tys. km to już norma w 7-latkach.
Dacia Duster I — awaryjność. Co się psuje w Dacii?
O pomoc w rzetelnej ocenie Dustera poprosiliśmy pracowników serwisu z warszawskiej firmy Auto Rosołowski, specjalizującej się w Renault i Dacii. Mechanicy są zgodni: To auto bardzo tanie w utrzymaniu – łatwo dostać wszystkie części, ale tak naprawdę zużywają się głównie elementy eksploatacyjne. Przyjeżdżają do nas najstarsze egzemplarze, już po gwarancji, ale poważniejsze usterki zdarzają się sporadycznie. Bo zużytych gum stabilizatora czy luzów w silentblockach wahaczy nie trzeba się bać (szczegółowe koszty napraw i wymiany poszczególnych części w Dacii Duster znajdują się w galerii pod tekstem).
Zużycie elementów podwozia to najczęściej wymieniane kłopoty, ale nie są to wcale nagminne prace, a tym bardziej takie, które naraziłyby właściciela na duże wydatki. Przyzwoite jest też zabezpieczenie antykorozyjne, płyta podłogowa i profile są naprawdę dobrze "podlane" masą ochronną. Do korozji dochodzi tylko w miejscach, w których np. zderzak ocierał o lakier.
Instalacja elektryczna? Kolejny solidny element, nie ma tu wiązek multipleksowych, czasem co najwyżej dojdzie gdzieś do utraty kontaktu na stykach.
Używana Dacia Duster I - czy nadaje się do LPG
Niezbyt porywające, za to pewne, są silniki. Najpopularniejszy benzyniak to wersja 1.6 (francuski K4M) – prosta jednostka, wymagająca wymiany rozrządu co 90 tys. km lub 5 lat (wg zaleceń mechaników, warto to zrobić z kołami zmiennych faz rozrządu i pompą cieczy, choć wtedy rachunek wzrośnie do 1550 zł). Typowy problem to awarie cewek zapłonowych.
Silnik dobrze znosi LPG, nie jest zbyt oszczędny – potrzebuje 7-13 l benzyny lub 10-14 l gazu na 100 km. Japoński 1.6 SCe oraz 1.2 TCe na razie rzadko goszczą w serwisach nieautoryzowanych.
Używana Dacia Duster — jaki silnik wybrać
Ropniak 1.5 to dobrze znana jednostka, niestety, również z awarii układu wtryskowego czy problemów z panewkami. Jednak mechanicy podkreślają, że w Dusterach to marginalne przypadki. Warunek: wymieniajcie olej nie rzadziej niż co 15 tys. km (zalecenia Dacii: 20-30 tys. km).
Warto też nieco wcześniej założyć nowy rozrząd (kosztuje to 1000-1200 zł – zależnie od rocznika). Choć nie słychać o zużyciu panewek, lepiej profilaktycznie je wymienić (dodatkowy koszt… 500 zł).
Dacia Duster I — dane techniczne:
Silnik 1.2 TCe zadebiutował po liftingu. Jednostka 1.6/105 km to prosty francuski motor, który napędza większość używanych Dusterów. Japoński silnik 1.6 również występuje z LPG. Francuski diesel zbiera naprawdę dobre opinie u mechaników.
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne*
1.2 TCe
1.6
1.6 LPG
1.6 SCe
1.5 dCi
1.5 dCi
Lata
od 2013 r.
2010-15
2011-15
od 2015 r.
od 2010 r.
od 2010 r.
Silnik – typ, liczba zaworów
t.benz. R4/16
benz. R4/16
benz. R4/16
benz. R4/16
t.diesel R4/8
t.diesel R4/8
Rodzaj napędu rozrządu
łańcuch
pasek
pasek
łańcuch
pasek
pasek
Układ rozrządu
DOHC
DOHC
DOHC
DOHC
OHC
OHC
Pojemność skokowa (cm3)
1197
1598
1598
1598
1461
1461
Moc maks. (KM) przy obr./min
125/5250
105/5750
102/5750
114/5500
90/3750
109/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min
205/2000
148/3750
144/3750
156/4000
200/1750
240/1750
Skrzynia biegów**
6M
5M, 6M w 4WD
5M
5M, 6M w 4WD
5M, 6M w 4WD
6M, 6EDC
Prędkość maksymalna (km/h)
175
165
162
170
156
169
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)
10,4
11,5
12,8
11
13,8
12,2
Spalanie (wg EU; l/100 km)
7,6/5,6/6,3
9,7/6,4/7,5
11,8/7,7/9,1
7,7/5,6/6,4
5,7/4,8/5,0
5,5/4,5/4,8
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią i napędem 2WD, silniki 1.5 dCi dostępne w kilku wariantach mocy, m.in. 86 KM, 107 KM; **M – skrzynia manualna, EDC – automatyczna, dwusprzęgłowa
Orientacyjne ceny używanych Dusterów z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2010
–
24 500
–
–
24 500
26 200
2011
–
26 900
28 400
–
26 700
29 100
2012
–
29 500
31 300
–
29 400
31 500
2013
34 800
31 600
34 300
–
31 500
34 900
2014
38 300
35 800
37 900
–
35 500
39 200
2015
42 900
39 300
41 200
42 300
39 000
42 800
Dacia Duster I — eksploatacja:
Materiały eksploatacyjne
benzynowe*
diesel*
Olej silnikowy
4,5 l, 5W-30
4,5 l, 5W-30 (DPF – spec.)
Olej w skrzyni manualnej
2x4: 2,5 l, 75W-80 (GL-4)
2x4: 2,5 l, 75W-80 (GL-4)
Układ chłodzenia
4,5-5,5 l (na bazie glikolu)
4,5-5,5 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy
ok. 0,7 l, DOT 4
ok. 0,7 l, DOT 4
Napęd rozrządu
pasek
pasek
Interwały międzyprzeglądowe**
Olej silnikowy
co 15-20 tys. km lub co rok
co 20-30 tys. km lub co 2 lata
Filtr przeciwpyłkowy
co 30 tys. km lub co 2 lata
co 20-30 tys. km lub co 2 lata
Filtr powietrza
co 60-90 tys. km lub co 4 lata
co 60 tys. km lub co 4 lata
Płyn hamulcowy
co 120 tys. km lub co 4 lata
co 120 tys. km lub co 4 lata
Napęd rozrządu
co 120-150 tys. km lub co 6-8 lat
co 150-160 tys. km lub co 6 lat
*dane dla benzyniaka 1.6/105 KM i diesla 1.5 dCi; **dane mocno się różnią w zależności np. od rocznika i tego, czy auto ma DPF – do sprawdzenia w ASO po numerze VIN
Używana Dacia Duster — nasza opinia
Dacia Duster nie jest autem dla każdego – niedoskonałości wnętrza można zaakceptować, ale jeśli nie będziecie jeździć przynajmniej po polnych drogach, to nie wiemy, czy jest sens. Trzeba także iść na ustępstwa w kwestii bezpieczeństwa czy wyposażenia. Za to do jazdy poza asfaltem samochód nadaje się znakomicie, z pewnością mogą się też podobać koszty eksploatacji – zarówno niewielka awaryjność, jak i ceny części, np. uszkodzonych w terenie.
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.