Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę 8,6-kilometrowego odcinka drogi S16, która w przyszłości połączy Podlasie z Warmią i Mazurami. Podlaski fragment "szesnastki" będzie biegł od obwodnicy Białegostoku niemal do Ełku (ponad 70 km), zastępując w wielu miejscach drogę o niższej klasie (DK65). Informujemy, gdzie i kiedy ruszą pierwsze prace budowlane.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

GDDKiA: Droga S16 wystartuje na Podlasiu

Dokładny przebieg nowej trasy S16 jest jeszcze ustalany. GDDKiA informuje, że jest teraz na etapie wyboru najkorzystniejszego wariantu. Mimo to decyzja o przebiegu odcinka S16 Knyszyn – Krynice zapadła wcześniej, bo było to możliwe na mocy decyzji środowiskowej wydanej w grudniu 2015 r. w sprawie... innej drogi, z którą ten fragment zostanie połączony (S19).

Decyzja była, więc GDDKiA postanowiła z niej skorzystać i 19 lipca 2023 r. powstał program inwestycyjny na pierwszy odcinek S16, a kilka dni temu został ogłoszony przetarg. Wyłoniony w nim wykonawca będzie musiał nie tylko wybudować, ale też zaprojektować 8,6-kilometrowy odcinek od węzła Knyszyn do okolic Krynic, gdzie powstanie węzeł Dobrzyniewo, na którym S16 "spotka" się z S19.

Przetarg na pierwszy odcinek S16 na Podlasiu (mapka) Foto: GDDKiA
Przetarg na pierwszy odcinek S16 na Podlasiu (mapka)

GDDKiA przewiduje start budowy S16 w 2025 r.

GDDKiA zapewnia, że S16 Knyszyn – Krynice będzie spełniać wszystkie najnowsze standardy dotyczące "esek". Możemy spodziewać się dwóch jezdni mających po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m i oddzielającego je pasa zieleni o szerokości co najmniej 5 m. Chociaż droga będzie liczyć niespełna 9 km, pojawi się na niej dziewięć obiektów inżynierskich (m.in. trzy wiadukty i cztery przejścia dla zwierząt). Rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca, ale droga musi mieć nośność 11,5 t/oś.

– przekazuje GDDKiA.