- SUV-y i crossovery w 2022 r. zagarnęły już niemal połowę rynku nowych samochodów w Europie (49 proc. udziału według danych ACEA)
- W 2023 r. aż 12 z 20 najczęściej rejestrowanych w Polsce nowych modeli to właśnie pseudoterenówki. Klienci indywidualni wybierają je jeszcze częściej
- Dzisiejsze SUV-y nie mają już tyle charakteru, co pionierzy segmentu, tacy jak Jeep Wagoneer czy Range Rover. Mimo to moda na takie auta nie przemija
- W galerii na końcu artykułu przedstawiamy ranking SUV-ów cieszących się największych powodzeniem w Polsce
Na początek małe wyjaśnienie, czym w ogóle jest dziś SUV, bo to... ewoluowało. Kiedyś przepustką do kategorii "pojazdów sportowo-użytkowych" (od ang. Sport Utility Vehicle) były: solidny napęd 4x4, podwyższone zawieszenie i imponująca ładowność. Z biegiem lat popularne SUV-y stawały się jednak coraz mniej bojowe, aż w końcu zostały im tylko zwiększony prześwit i pseudoterenowa stylistyka. Statystyki sprzedaży nowych samochodów pokazują jednak, że w tym szaleństwie jest metoda.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.
W 2022 r. SUV-y zawłaszczyły już niemal połowę europejskiego rynku. Według danych ACEA aż 49 proc. sprzedanych w Europie aut miało właśnie takie nadwozie. Nie inaczej jest w Polsce, co pokazują tegoroczne rejestracje w wydziałach komunikacji (styczeń-sierpień 2023 r.). "Kowalscy" walą po SUV-y drzwiami i oknami – na 20 najczęściej wybieranych nowych samochodów 12 to właśnie pseudoterenówki. Ciekawostka: jeśli przefiltrujemy te wyniki, skupiając się na klientach indywidualnych, reprezentacja SUV-ów na liście wzrośnie do 15 modeli (!).
Skąd wzięły się SUV-y? Przypłynęły zza wielkiej wody
Pierwotnie SUV-y miały służyć klientom potrzebującym auta nie tylko do codziennej jazdy, ale też realizacji pasji, takich jak wspinaczka górska, rajdy rowerowe, jazda na nartach czy surfowanie na desce. To stąd słowo "sport" w akronimie SUV, a nie od spektakularnych osiągów czy wybitnego prowadzenia. W latach 90. takie auta pokochali Amerykanie, a w latach 2000. moda na nie zaczęła pojawiać się w Europie.
Dzisiaj to pojęcie jest tak rozmyte, że ciężko odróżnić SUV-a od mniej zaradnego crossovera (auta łączącego różne rodzaje nadwozia), dlatego często te nazwy są stosowane wymiennie. Czy klientom przeszkadza brak napędu na wszystkie koła albo konieczność dobrania go z listy opcji? Przecież to niepotrzebnie podnosi zużycie paliwa! Ograniczona ładowność i możliwość holowania tylko małych przyczep? Teraz liczy się wyłącznie to, żeby SUV zmieścił bagaże na rodzinny urlop i nie szorował zderzakiem o krawężnik podczas parkowania. Do zadań specjalnych są rasowe terenówki i pikapy.
Ranking najpopularniejszych SUV-ów w Polsce w 2023 r.
Dlaczego SUV-y są dziś tak popularne? Klienci twierdzą, że te auta po prostu mają wiele zalet. Są przestronniejsze, mają większe bagażniki, łatwiej się do nich wsiada, lepiej radzą sobie z nierównościami i zapewniają lepszą widoczność. No i sugerują, że właściciel prowadzi aktywny tryb życia!
Ale nie ma róży bez kolców – SUV-y są cięższe, droższe, zużywają więcej paliwa, często gorzej się prowadzą przez wysoko położony środek ciężkości, a w trakcie wypadku są groźniejsze dla pieszych i rowerzystów. Mimo to ich popularność wciąż rośnie. Dla producentów te auta są tak dochodowe, że zastępują już nimi oferowane przez lata inne modele. Statystyki sprzedaży pokazują, że takie zagranie po prostu się opłaca.