- W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2023 r. Polacy zarejestrowali o 10,8 proc. więcej samochodów osobowych niż w tym samym okresie 2022 r.
- Największe wzrosty zanotowały marki premium. Łączna liczba rejestracji aut tej klasy wzrosła w Polsce aż o 20,6 proc.
- "Kowalscy" najczęściej stawiają na jedną markę, która opanowała niemal jedną piątą rynku. W zestawieniu 10 najpopularniejszych samochodów w Polsce ma aż pięć modeli
Analitycy rynku nowych samochodów w Polsce mówią o wzrostach w 2023 r., ale jednocześnie studzą emocje, bo zaobserwowali też kilka niepokojących rzeczy. W ogólnym ujęciu rynek nowych samochodów osobowych w Polsce rośnie – według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) tylko w sierpniu 2023 r. na ulice wyjechało 36 tys. 177 aut, a to wynik lepszy o 7,2 proc. w porównaniu z ostatnim miesiącem ubiegłorocznych wakacji. Od początku roku Polacy zarejestrowali już 311 tys. 239 osobówek, czyli aż o 10,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. Nie wszystkie informacje są jednak tak optymistyczne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce napędzają głównie firmy
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) zaznacza, że obserwowana od początku 2023 r. zwiększona sprzedaż aut osobowych to przede wszystkim zasługa firm odpowiadających za aż 72 proc. wszystkich rejestracji. Klienci indywidualni, którzy zarejestrowali w tym roku 86 tys. samochodów, są mniej odporni na podwyżki w katalogach i rosnące koszty eksploatacji. W tej grupie wzrost sprzedaży w porównaniu z 2022 r. jest minimalny – wynosi tylko 2 proc. Przedsiębiorcy zamówili tymczasem o 14 proc. więcej aut niż przed rokiem.
Inną kwestią jest to, że w zeszłym roku liczba rejestracji nowych aut szorowała po dnie z powodu przerw w produkcji i braku ważnych komponentów (skutek wojny w Ukrainie), a przez to ograniczoną dostępność pojazdów. Na takim tle nietrudno zatem o wzrosty. Mimo to sierpień 2023 r. był rekordowy na przestrzeni kilku lat – ostatnio polskie urzędy zarejestrowały więcej osobówek w sierpniu 2019 r. (48,1 tys. egz.). Patrząc jednak na statystyki przez pryzmat całych pierwszych ośmiu miesięcy roku, trzeba powiedzieć, że nawet w epidemicznym 2021 r. na drogi wyjechało o blisko 3 tys. więcej samochodów osobowych.
"Kowalscy" darzą specjalnymi uczuciami Toyotę, ale łakną też luksusu
Jakie samochody najczęściej były zgłaszane w urzędach? Aż połowę rankingu TOP 10 modeli w 2023 r. obstawiły auta Toyoty. Z wynikiem 58 tys. 623 egz. japońska marka opanowała niemal jedną piątą całego polskiego rynku (18,8 proc.). Za nią przepaść i dopiero Skoda (10,7 proc. udziału; 33 tys. 187 egz.), a potem Kia (8 proc.; 24 tys. 761 egz.), Volkswagen (7,4 proc.; 23 tys. 21 egz.) i Hyundai (5,7 proc.; 17 tys. 576 egz.).
I na koniec ciekawostka: w 2023 r. marki wolumenowe oddały część rynku markom premium. Podczas gdy producenci popularnych samochodów zanotowali o 8 proc. lepszy wynik niż w 2022 r., zainteresowanie droższymi autami wzrosło aż o 20,6 proc. W tym roku samochody klasy premium stanowią już niemal jedną czwartą rynku (24,5 proc.).
W poniższej galerii przedstawiamy ranking 15 najpopularniejszych modeli w Polsce w 2023 r.