Najnowsza Lancia Ypsilon (i pewnie ostatnia w historii) wraz z 15 innymi autami w ostatniej sesji poddana została testom zderzeniowym EuroNCAP. Włoski produkt otrzymał tylko dwie gwiazdki, co jest najgorszym wynikiem z możliwych, jakie powinny uzyskiwać aktualnie produkowane samochody.

Obecna generacja Lancii Ypsilon sprzedawana jest od 2011 roku, ale testów zderzeniowych dotychczas nie przechodziła. Natomiast takim próbom poddane zostały inne małe modele koncernu Fiat, które powstały na identycznej platformie. Fiat 500 w 2007 roku otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, a Fiat Panda Cross, według zmienionych w tym roku zasad, oceniony został na trzy gwiazdki. Jednak wynik obecnej generacji Lancii Ypsilon jest identyczny z uzyskanym w 2000 roku pierwszą generację. Ale od tego czasu znacznie zaostrzono wymagania.

Testom zderzeniowym EuroNCAP poddana została Lancia Ypsilon 1.2 o masie 965 kg, wyposażona w przednie i boczne poduszki powietrzne.

Lancia Ypsilon – ochrona dorosłych

W przypadku uderzenia bocznego, kabina pozostała stabilna, ale ochron a podróżnych była słaba – zarówno w obszarach tułowia jak i górnych części ciała. Według EuroNCAP ochrona tych części ciała była słaba i za to nie przyznano żadnego punktu.

Kierowca i współpasażer chronieni są już lepiej. W przypadku czołowego zderzenia pasażer chroniony jest dobrze, ale  kierowca już gorzej. Natomiast w przypadku zderzenia bocznego ochrona tułowia kierowcy i jego głowy oceniona została źle.

Po zderzeniu czołowym z komory silnika zaczął wydobywać się dym, który był efektem zwarcia akumulatora – iskra spowodowała zapalenie się wyciekającego płynu hamulcowego ze zbiorniczka wyrównawczego. Producent twierdzi, że podczas własnych prób zderzeniowych nic podobnego się nie wydarzyło, ale na przyszłość wprowadzi tam odpowiednie modyfikacje. Ma to być wdrożone już w tym miesiącu.

Lancia Ypsilon - ochrona dzieci

Dzieci mogą się czuć w tym samochodzie bardziej bezpiecznie niż dorośli. Za ochronę 1.5-lerniego i 3-letniego dziecka przyznano pełna liczbę punktów. W obu przypadkach foteliki były zamontowane w przeciwnym kierunku do jazdy. Punkty odjęto za mało widoczne ostrzeżenie o wyłączonej poduszce powietrznej współpasażera.

Lancia Ypsilon – ochrona pieszego

Przedni zderzak małej Lancii otrzymał pełną liczbę punktów za ochronę pieszego, ale wynik popsuła pokrywa silnika.

Lancia Ypsilon – systemy bezpieczeństwa

Jak się okazuje, w tym modelu producent już nie oferuje wielu nowoczesnych systemów jak np. automatyczne hamowanie, ogranicznik prędkości czy ostrzegania przed zmianą pasa ruchu. Punkty odjęto także za brak systemu ostrzegania przy nie zapiętych pasach bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach, co montowane jest za dopłatą.

Lancia Ypsilon – dwie gwiazdki w EuroNCAP 2015

Producent już w ten model  nie inwestuje i to jest widoczne w ostatecznej ocenie testów zderzeniowych. Dwie gwiazdki, to zdecydowanie mało, jak na współczesny europejski samochód, bo wymagania z roku n a rok są coraz większe.