Niezależna europejska organizacja konsumencka doceniła nowego liftbacka przyznając mu najwyższą ocenę pięciu gwiazdek. Wynik ten odnosi się nie tylko do ochrony dorosłych pasażerów i dzieci, lecz także do stosowanych seryjnie systemów asystujących oraz do całego obszaru ochrony pieszych.
Przyznając ocenę pięciu gwiazdek eksperci Euro NCAP (European New Car Assessment Programme = Europejski Program Oceny Nowych Samochodów) docenili szczególnie wysokie standardy bezpieczeństwa Arteona w gronie aut wyższej klasy średniej. Bardzo dobry wynik jest zasługą innowacyjnych systemów bezpieczeństwa (m.in. seryjnej funkcji hamowania awaryjnego w wypadku nagłego pojawienia się pieszych) oraz całej koncepcji bezpieczeństwa, dzięki której podczas wypadku struktura karoserii, a także efektywnie działający system pasów bezpieczeństwa, foteli i poduszek powietrznych zapewniają pasażerom najwyższą ochronę.
Na ocenę pięciu gwiazdek przyznaną za poziom bezpieczeństwa Arteona składają się rezultaty uzyskane w czterech obszarach. W dziedzinie Ochrona pasażerów – osoby dorosłe, nowe Gran Turismo otrzymało 96 procent maksymalnej oceny. W kategorii Ochrona pasażerów – dzieci Arteon zdobył 85 procent maksymalnej liczby punktów.
Szczególnie wysoka ocena 85 procent w kategorii Ochrona pieszych została osiągnięta dzięki udanemu połączeniu stosowanej seryjnie funkcji hamowania oraz wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa biernego chroniącego najsłabszych uczestników ruchu drogowego.
W kategorii Systemy asystujące służące bezpieczeństwu Arteon uzyskał ocenę pięciu gwiazdek osiągając wynik na poziomie 82 procent maksymalnej liczby punktów, czyli znacznie wyższy niż wymagany do osiągnięcia tej oceny. Doceniono tu liczne montowane seryjnie elementy wyposażenia, jak np. sygnał przypominający o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa dotyczący wszystkich miejsc w samochodzie, system regulujący prędkość jazdy, system Front Assist monitorujący przestrzeń przed samochodem z funkcją hamowania awaryjnego w przypadku pojawienia się pieszych, a także asystent utrzymywania pasa ruchu Lane Assist.
Euro NCAP od 20 lat wyznacza najwyższe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa nowych samochodów w Europie. W minionych latach kryteria testów zderzeniowych stale zaostrzano; dzisiaj przeprowadza się różne rodzaje zderzeń i ocenia zdolność samochodów do zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom oraz pieszym. Kategorie testów:
Nowy Arteon wyposażony jest seryjnie w bogaty zestaw elementów służących bezpieczeństwu. Należą do niego poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera (z systemem dezaktywacji poduszki przed pasażerem oraz z poduszką chroniącą kolano kierowcy) oraz system airbagów chroniących głowy pasażerów siedzących z przodu oraz na zewnętrznych siedzeniach z tyłu, a także poduszki boczne z przodu. Ponadto w wielu krajach w seryjnym wyposażeniu Arteona znajdują się specjalne zagłówki zmniejszające ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia w tył samochodu, a także aktywny system ochrony pasażerów, który z wyprzedzeniem rozpoznaje niebezpieczne sytuacje grożące wypadkiem napinając wtedy zapięte przednie pasy bezpieczeństwa oraz zamykając okna i rozsuwany dach (zostawia jedynie niewielką szczelinę).