Fiat Auto Poland S.A., największa ze spółek Grupy Fiata w Polsce, wyprodukowała w ubiegłym roku w zakładzie w Tychach 308 293 samochodów, wtym modelu Panda - 262 178 sztuk, a Fiata 600 - 46 115 sztuk.

Fiat Panda sam w sobie jest fenomenem - z roku na rok wzrasta zapotrzebowanie na ten samochód na rynkach zagranicznych. Cieszący się niesłabnącym zainteresowaniem klientów model został sprzedany w następujących ilościach: rok 2003 - 70 115, 2004 - 206 638, 2005 - 214 478, 2006 - 250 672 sztuk.

Można powiedzieć, że jest to w tej chwili najbardziej znany produkt "Made in Poland", który szczyci się wieloma otrzymanymi nagrodami, a zakład w Tychach, gdzie Panda jest produkowana - zalicza się do najlepszych w światowym przemyśle samochodowym. Zakładten jako pierwsze polskie przedsiębiorstwo w historii EFQM zakwalifikowało się do finału Europejskiej Nagrody Jakości.

Jeśli chodzi o wielkość eksportu to 94,96 procent wyprodukowanych w 2006 roku samochodów, to jest 292 768 sztuk trafiło na eksport do 55 państw na świecie. Oto jak przedstawia się eksport: Włochy - 207 434, Niemcy - 16 396, Francja - 13 691, Hiszpania - 11 266, Anglia - 9 957, Holandia - 7 447, Grecja - 5 125, Szwajcaria - 3 543, Austria - 3 281, Belgia - 2 310, Japonia - 341 sztuk.

Fiaty Panda z Tychów jeżdżą także po drogach tak egzotycznych krajów jak: Haiti, Martynika, RPA czy Singapur.

Na podkreślenie zasługuje także fakt, że wymienione wyniki zakład w Tychach uzyskał prowadząc równolegle prace związane z uruchomieniem produkcji w bieżącym roku nowego samochodu - Fiata 500, którego światowa prezentacja będzie miała miejsce podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie we wrześniu.

Wartość eksportu wyniosła około 2,1 mld euro

Na rynku krajowym Fiat Auto Poland sprzedał łącznie 33 206 samochodów osobowych i dostawczych, to jest około jednego procenta więcej niż w roku 2005. Na sumę tę złożyła się sprzedaż samochodów osobowych w ilości 25 116 szt.uk, w tym: samochodów marki Fiat - 24 283 sztuk (mniej o 0,9 proc.), samochodów marki Alfa Romeo - 715 sztuk (wzrost o 42,7 proc.), samochodów marki Lancii - 118 sztuk(wzrost o 73 proc.).

Wyniki te dały nam udział w rynku na poziomie 10,5 procenta.

Rok 2006 był dla marki Fiat rokiem trudnym, mimo wprowadzenia na rynek z dużym powodzeniem Grande Punto. W niespełna jedenaście miesięcy sprzedano łącznie 7 788 sztuk Punto i Grande Punto, to znaczy o 84 procent więcej niż w 2005 roku modelu Punto. Ten rezultat oznacza trzecią pozycję w rankingu najlepiej sprzedawanych modeli w segmencie małych aut.

W dobie niespotykanego w skali Europy importu aut używanych (ponad 2,4 mln aut sprowadzonych od momentu naszego wejścia do Unii Europejskiej), popularność aut segmentu mini i mini plus ciągle spada - w 2006 roku udział tych segmentów osiągnął 8,7 procenta całego rynku. Sprzedaż modeli Fiat 600 i i Panda stanowi ponad 50 procent całości sprzedaży marki Fiat, dlatego zmniejszony popyt na rynku szczególnie dotknął naszą markę.

W segmencie samochodów dostawczych marka Fiat od czterech lat jest liderem w rynku - wynik 8 090 sztuk sprzedanych samochodów (o dwa proc. więcej niż w r. 2005) - dał firmie udział w rynku na poziomie 20,30 procenta W gamie samochodów dostawczych coraz większym powodzeniem wśród klientów cieszą się - oprócz Vanów - większe auta dostawcze (Doblo Cargo czy Ducato, którego sprzedano 1641 sztuk, tj. więcej o 31,4 proc.).

Biorąc to wszystko pod uwagę, w wynikach marka Fiat jest na pierwszym miejscu w rankingu najlepiej sprzedających się samochodów osobowych i dostawczych w Polsce.

Bilans Spółki za rok 2006 zatwierdzi w najbliższym czasie Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, ale jak przekonują w siedzibie firmy - już teraz można stwierdzić, że wynik finansowy Fiat Auto Poland S.A. będzie pozytywny...