40 lat temu Fiat stworzył w ZSRR firmę samochodową Łada. Teraz opływającym w petrodolary Rosjanom marzy się przejęcie włoskiego koncernu, czytamy w Gazecie Wyborczej.

- To najważniejszy etap w rosyjsko-europejskiej współpracy w branży produkcji samochodów - nie krył zachwytu Siergiej Czemezow, szef rady dyrektorów rosyjskiego koncernu AwtoWAZ, który produkuje auta Łada. - Fiat pomógł stworzyć najpopularniejszy samochód w Rosji, który podbił serca i dusze naszych automobilistów. Teraz mamy nadzieję na powtórzenie tego sukcesu.

To Fiat stworzył nowoczesny przemysł samochodowy w ZSRR. W lipcu 1966 r. Komitet Centralny Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego podjął decyzję o budowie fabryki samochodów w mieście Togliatti, nazwanym tak na cześć jednego z liderów włoskich komunistów.

Miesiąc później ZSRR podpisał kontrakt z Fiatem o budowie największej wtedy na świecie fabryki samochodów. Produkowano w niej auta na licencji Fiata 124 - najnowocześniejszej wtedy konstrukcji włoskiego koncernu - sprzedawane pod nazwą Żiguli i Łada.

Wielokrotnie modernizowane licencyjne Fiaty zjeżdżały z taśm zakładów nad Wołgą jeszcze w tym stuleciu.

Jak donoszą rosyjskie gazety, Fiat ma wybudować dla Rosjan wielką fabrykę produkującą rocznie 1-1,5 mln silników benzynowych i wysokoprężnych o pojemności 1,4-2,2 litra.

AwtoWAZ chce też produkować auta Fiata. Ale Włosi kooperują już w Rosji z konkurentem AwtoWAZ, koncernem Siewierstal-Awto, który montuje osobowe Fiaty Albea i Linea oraz dostawcze Doblo i Ducato. Pod marką Łada muszą więc pojawić się inne Fiaty. Dziennik "Wiedomosti" wskazuje na Fiaty 500 i Panda produkowane teraz wyłącznie w polskich Tychach.

AwtoWAZ już zapowiedział, że Fiat może zostać strategicznym partnerem rosyjskiej firmy i kupić 25,1 proc. jej akcji. Kolejnym partnerem zostanie koncern metalurgiczny Siewierstal, który dwa lata temu zdobył mocną pozycję we Włoszech, przejmując koncern Lucchini. Rosjanie mogą zaś liczyć na akcje Fiata. Według dziennika "Kommiersant" już dwa lata temu Moskwa chciała zainwestować 1,5-2 mld dol. w utworzenie wspólnej firmy z Fiatem.

Źródło: Gazeta Wyborcza