• Od stycznia do września bieżącego roku sprzedaż samochodów spadła o 9 proc.
  • Na rynku aut osobowych to przedsiębiorcy zdecydowanie ostrożniej podchodzą do kupowania nowych samochodów
  • Niewielki wzrost zanotowano na rynku pojazdów z napędem alternatywnym, jednak trend ten zwolnił
  • Produkcja samochodów w Polsce jest na lekkim plusie w porównaniu do roku ubiegłego dzięki pojazdom dostawczym i ciężarowym.
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Firma audytorsko-doradcza KPMG we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) stworzyli raport dotyczący sprzedaży nowych pojazdów. Ciężko w nim jednak szukać dobrych informacji. Do końca trzeciego kwartału 2022 r. zarejestrowano w Polsce 317 tys. pojazdów, co jest wynikiem gorszym w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 9 proc.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Co ciekawe, spadek jest spowodowany mniejszą chęcią kupowania aut przez firmy, bo to właśnie przedsiębiorcy zarejestrowali 223,2 tys. aut, a to wynik aż o 14 proc. gorszy niż w 2021 r. W tym samym czasie klienci indywidualni zarejestrowali 93,4 tys. samochodów, czyli o 5,2 proc. więcej niż w ciągu trzech kwartałów 2021 r.

Spadek jest wyraźny wśród producentów samochodów popularnych, tutaj odnotowano o 12 proc. mniejszą liczbę sprzedaży (245 tys. nowych rejestracji). Z kolei segment premium odnotował niewielki wzrost (2 proc.), po trzech kwartałach zarejestrowano 72 tys. aut tego typu pojazdów.

"Niestety, trzy kwartały tego roku pokazują, że spowolnienie gospodarcze zaczyna być faktem. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że większość samochodów w Polsce jest kupowana do firm, a w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy tego roku zarejestrowano o 9 proc. mniej samochodów osobowych i o 17 proc. mniej samochodów dostawczych, a liczba pojazdów ciężarowych pozostaje praktycznie na poziomie zeszłego roku – to widać, że przedsiębiorcy obawiają się nadejścia gorszych czasów. W porównaniu do najlepszego – 2019 r. uśredniony spadek wynosi około 25 proc. To bardzo dużo i niestety ten wynik przekłada się na zmniejszenie liczby nowoczesnych, bezpiecznych i przyjaznych środowisku samochodów na polskich drogach" – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce w trzech pierwszych kwartałach 2022 r. Foto: KPMG
Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce w trzech pierwszych kwartałach 2022 r.

Lepsza sprzedaż aut napędzanych paliwami alternatywnymi

Wzrost sprzedaży w porównaniu do 2021 r. jest z kolei notowany w segmencie aut napędzanych paliwami alternatywnymi. Wbrew pozorom zwolennicy tego rodzaju pojazdów też nie powinni otwierać szampana, bo wzrost sprzedaży o 7,2 proc. z wynikiem 128 tys. rejestracji jest wynikiem zdecydowanie gorszym niż w ubiegłych kwartałach.

Największą część tego rynku stanowią oczywiście hybrydy, których zarejestrowano o 4,5 proc. więcej (103,4 tys. pojazdów). Największy wzrost liczby rejestracji nowych aut jest wśród elektryków, bo aż o 94,2 proc. więcej niż w roku ubiegłym (8 tys. zarejestrowanych sztuk).

"Najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w grupie samochodów elektrycznych. Do końca września 2022 r. sprzedano blisko 8 tys. tego typu aut, o 94,2 proc. więcej niż w ciągu dziewięciu miesięcy 2021 r. Wartości te potwierdzają stały trend rozwojowy na rynku pojazdów bateryjnych pomimo wyhamowania dynamiki wzrostu sprzedaży samochodów z napędem hybrydowym. Spośród napędów alternatywnych spadek o 2 proc. odnotowano natomiast jedynie w liczbie rejestracji samochodów osobowych napędzanych LPG" – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Sprzedaż innych pojazdów też spada

Trendy spadkowe są zauważalne nie tylko wśród samochodów osobowych. Na rynku aut dostawczych spadek w ciągu trzech kwartałów roku 2022 r. wyniósł 17 proc. rok do roku. Sprzedano 46 tys. pojazdów. Tutaj zarówno klienci prywatni, jak i przedsiębiorcy kupili mniej.

Wśród przyczep i naczep spadek w porównaniu do roku ubiegłego wyniósł 12 proc., a o 4,4 proc. Gorzej sprzedały się motorowery.

Sprzedaż pojazdów w Polsce w trzech pierwszych kwartałach 2022 r. Foto: KPMG
Sprzedaż pojazdów w Polsce w trzech pierwszych kwartałach 2022 r.

Mniejsza produkcja osobówek, wzrost wśród dostawczaków

Produkcja samochodów osobowych w Polsce również zmniejszyła się (o 8,4 proc.), jednak sytuację ratują samochody dostawcze i ciężarówki, których wyjechało z fabryki aż o 23,1 proc. więcej. Dzięki temu produkcja jest na plusie w porównaniu do roku zeszłego o 3,5 proc.