Nowe, bardziej ekologiczne wersje Forda C-MAX 1.6 TDCi i Forda Kuga 2.0 TDCi z przednim napędem (FWD), emitujące mniej CO2 , pojawią się na rynku od grudnia 2008 roku, pozwalając nabywcom w niektórych krajach na skorzystanie z istotnych ulg podatkowych .Z kolei produkcja ulepszonych wersji Forda S-MAX i Forda Galaxy ruszyła we wrześniu br.
Przy średnim wskaźniku emisji CO2 wynoszącym 119 g/km, obie wersje Forda C-MAXz 1,6-litrowym silnikiem Duratorq TDCi o mocy 90 KM i 109 KM legitymują się obecnie najniższym wskaźnikiem emisji CO2 w swojej klasie. Ford C-MAX jest więc w tej chwili jedynym samochodem w tym niezwykle konkurencyjnym segmencie, który zszedł poniżej progu 120 g/km, bardzo ważnego z punktu widzenia możliwych ulg podatkowych.
Odpowiednio spadło także zużycie paliwa Forda C-MAX napędzanego silnikiem 1.6 TDCi – obecnie wersja ta charakteryzuje się średnim zużyciem 4,5 l oleju napędowego na 100 km*. W przypadku pomiarów dokonywanych z wykorzystaniem europejskiego cyklu jazd, zużycie paliwa dla Forda C-MAX spada poniżej granicy 4,0 l/100 km – do wartości 3,7 l/100 km*.
Mniej CO2 emituje do atmosfery również Ford Kuga z przednim napędem, napędzany2,0-litrowym silnikiem Diesel TDCi. Przy średnim poziomie emisji CO2 w granicach 159 g/km i średnim zużyciu paliwa mierzonym w cyklu europejskim na poziomie 6,1 l/100 km*, Ford Kuga FWD mieści się w grupie samochodów ekologicznych, które w niektórych krajach uprawniają nabywców do znaczących ulg podatkowych przy zakupie nowego pojazdu.
Ford Kuga w wersji FWD jest zatem drugą interesującą alternatywą obok niemal tak samo oszczędnego Forda Kuga z inteligentnym napędem na wszystkie koła (AWD), który także legitymuje się najniższym zużyciem paliwa w swojej klasie, na poziomie 6,4 l/100 km*oraz średnią emisją CO2 wynoszącą 169 g/km .
W obu przypadkach źródłem napędu dla Forda Kuga jest silnik Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów, rozwijający moc 136 KM i dysponujący wysokim momentem obrotowym 320 Nm. Wraz z silnikiem tym standardowo montowany jest filtr cząstek stałych (DPF).
Aby uzyskać wspomniane wyżej, potwierdzone homologacją, niższe wskaźniki zużycia paliwa i emisji CO2 dla Forda C-MAX z silnikiem 1.6l TDCi i Forda Kuga FWD, konstruktorzy Forda wprowadzili szereg zmian konstrukcyjnych we wspomnianych modelach, w tym między innymi tzw. „tryb uśpienia” w przypadku elektryczno-hydraulicznego układu wspomagania kierownicy EHPAS.
Gunnar Herrmann, dyrektor Forda odpowiedzialny za prace nad linią samochodów kompaktowych (tzw. segmentu „C”) na potrzeby rynku globalnego, w następujący sposób komentuje najnowsze prace:– Zmiany te może na pierwszy rzut oka wydają się niewielkie, ale naprawdę są one istotne dla naszego środowiska i dla portfeli naszych klientów. Poprzez fakt zakwalifikowania naszych nowych samochodów do grupy aut spełniających wymagania nowo wprowadzanych ulg podatkowych w wielu krajach Europy, nabywcy decydujący się na Forda C-MAX 1.6 TDCi i Forda Kuga w wersji FWD mogą naprawdę zaoszczędzić znaczące sumy pieniędzy.
– Te osiągnięcia mają kluczowe znaczenie dla podejmowanych przez Forda prac nad nowymi modelami segmentu „C”, które mają być ekologiczne i przystępne zarówno pod względem cenowym jak i niskich kosztów eksploatacji – dodaje Herrmann. – Możemy szeroko korzystać z niezwykle uniwersalnej platformy podwoziowej Forda Focus opracowując szeroką paletę udanych i ekonomicznych samochodów, począwszy od niezwykle oszczędnego i emitującego niewielkie ilości CO2 Forda Focus ECOnetic, aż po nowo homologowane wersje Forda C-MAX i Forda Kuga FWD. Jako nowa gama modeli, samochody te świadczą o konsekwentnym dążeniu Forda do wprowadzania na rynek coraz oszczędniejszych i coraz bardziej ekologicznych modeli, które zarazem – dzięki stosowanym w nich nowościom technicznym – zapewniają naszym klientom jeszcze wyższe walory użytkowe.
– Na szczególne uznanie zasługują nowe parametry dla Forda C-MAX z silnikiem 1.6 TDCi. I to nie tylko dlatego że aktualnie jest on jedynym modelem w swoim niezwykle konkurencyjnym segmencie, który zszedł poniżej ważnego z podatkowego punktu widzenia progu emisji CO2 120 g/km, ale także dlatego, że pod względem rzeczywistych wskaźników emisji Ford C-MAX daleko wyprzedza swoich konkurentów na rynku europejskim – kończy Herrmann.
Obok wspomnianych wersji Forda C-MAX i Forda Kuga, także dwa najważniejsze modelew linii samochodów dużych Forda, od końca września 2008 roku otrzymają silniki emitujące do atmosfery mniejsze ilości CO2.
Najnowsze wersje Forda S-MAX i Forda Galaxy, wyposażone w 2,0-litrowe wysokoprężne jednostki napędowe Duratorq TDCi o mocy 115 oraz 140 KM, współpracujące z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów obecnie emitują CO2 w granicach 159 g/km (poprzednie wartości to 164 g dla Forda S-MAX i 165 g dla Forda Galaxy). Nowe wartości odpowiadają średniemu zużyciu paliwa na poziomie 6,1 l/100 km*.
Kolejnym przykładem ogromnego znaczenia, jakie firma Ford przywiązuje do prac nad samochodami, które są przyjazne dla środowiska, jest linia modeli oferowanych pod nazwą ECOnetic. Samochody te także w znaczący sposób wychodzą naprzeciw oczekiwaniom odbiorców poszukujących aut gwarantujących niskie koszty utrzymania i eksploatacji.
Najnowszym modelem w tej rodzinie samochodów jest Ford Fiesta ECOnetic, napędzany90-konnym silnikiem Duratorq TDCi o pojemności 1,6 litra o specjalnie zmodyfikowanej charakterystyce. Jednostka ta współpracuje z filtrem cząstek stałych (DPF). Ta najbardziej ekonomiczna wersja Forda Fiesta spala zaledwie 3,7 litra oleju napędowego na 100 km (zużycie według europejskiego cyklu mieszanego)*. Tak niskiemu zużyciu paliwa odpowiada także najniższy w tej klasie wskaźnik emisji CO2 wynoszący 98 g/km. Tym samym Ford Fiesta ECOnetic jest samochodem o najniższej emisji CO2 zarówno w swoim segmencie, jaki w całej ofercie europejskich modeli Forda.
Nowy Ford Fiesta ECOnetic znajdzie się w sprzedaży na rynkach europejskich pod koniec bieżącego roku. Będzie tym samym jednym z trzech modeli ECOnetic w europejskiej gamie Forda. Obok niego Ford oferuje także Forda Mondeo ECOnetic emitującego 139 g CO2 na1 km oraz Ford Focus ECOnetic legitymujący się wskaźnikiem emisji 115 g/km. Jednocześnie trwają prace nad Fordem Ka w wersji ECOnetic, który znajdzie się w oferciew nieco późniejszym terminie.