W tych wspaniałych górskich warunkach przejechaliśmy Focusem ok. 140 km i było to dla nas czystą rozrywką. Już pierwsza generacja tego modelu znana była z najlepszego w klasie układu kierowniczego. Na jego najnowszym wcieleniu również się nie zawiedliśmy. Auto prowadzi się bardzo precyzyjnie i wśród konkurencji wypada najlepiej.
Ale Ford Focus ECOnetic to przede wszystkim samochód, który ma pozwolić kierowcy na bardziej oszczędną i efektywną jazdę. Auto zostało wyposażone w szereg usprawnień, które skutecznie poprawiają ekonomikę i pozwalają na bezproblemowe osiągnięcie średniego spalania na poziomie 4,5 l oleju napędowego na 100 km. Oczywiście przy odrobinie wprawy można osiągnąć wynik z „trójką z przodu".
Samochód wyposażony był w silnik diesla TDCI o pojemności 1,6 l i mocy 109 KM. Zaskoczeniem była jego dość dobra dynamika, a dzięki odpowiednio dobranym przełożeniom skrzyni biegów także jazda autostradowa nie sprawiała większych problemów. Trochę rozczarował fakt, że oszczędny z założenia model ECOnetic nie posiadał 6-biegowej przekładni - z pewnością pozwoliłoby to na uzyskanie jeszcze lepszego wyniku w teście spalania.
Wśród wszystkich usprawnień, które pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa znalazł się bardzo popularny w ostatnim czasie system typu Start/Stop, dzięki któremu auto gaśnie podczas krótkiego postoju na światłach. Innowacją jaką zastosował Ford jest inteligentny układ ładowania akumulatora, który działa dzięki systemowi odzyskiwania energii kinetycznej np. podczas hamowania. Ostatnim elementem układanki jest zmniejszone naprężenie paska klinowego, które wpływa na obciążenie alternatora.
Umieszczony między zegarami wskaźnik „Eco mode" kierowca ma pełną wiedzę o swoim aktualnym stylu jazdy i kontrolując trzy wskaźniki może skutecznie zredukować spalanie.
Dopełnieniem systemów były opony o zmniejszonych oporach toczenia oraz delikatne zmiany w przedniej części nadwozia, które poprawiają aerodynamikę samochodu, która także wpływa na zużycie paliwa.