GT40 powstał, aby przełamać dobrą passę Ferrari, które w latach 60. XX wieku wygrywało w Le Mans 6 razy z rzędu (od 1960 do 1965).

19 czerwca 1966 roku Fordowi udało się pokonać Ferrari – i to w wielkim stylu! GT40 zdobyły trzy pierwsze miejsca. Samochodem z numerem 2 kierowali Bruce McLaren i Chris Amon. Tuż za nimi uplasowała się załoga na GT40 nr 1 – Ken Miles i Denis Hulme. Trzecie miejsce zaął GT40 z numerem piątym z załogą Ronnie Bucknum i Dick Hutcherson.

Wszystkie zwycięskie GT40 zbudowane były przez Carrolla Shelbiego i jego zespół. Pod maskami miały potężne silniki V8 o pojemności 7 litrów i mocy 465 KM. Skrzynie były 4-biegowe, ręczne.

Bolid przygotowany na Le Mans miał długość 160 cali, czyli 4064 mm, szerokość 70 cali – 1778 mm, a wysokość 40,5 cala, czyli 1029 mm. Ważył zaledwie 908 kg.

Zwycięski Ford GT40 z numerem 2 w ciągu 24 godzin wykonał 360 okrążeń toru, pokonując dystans 4843 km. Średnia prędkość wyniosła 210,8 km/h.

Zwycięstwo GT40 w 1966 roku nie było przypadkowe. Fordy zdominowały Le Mans na najbliższe 4 lata wygrywając ten trudny wyścig 4 razy pod rząd (od 1966 do 1969 roku).

Prezentowany egzemplarz został niedawno odrestaurowany przez Roba Kaufmanna. Trwało to 20 miesięcy.

W 2016 roku zwycięski Ford GT40 z numerem 2 zostanie zaprezentowany podczas konkursu elegancji w Pebble Beach w Kalifornii (USA).

Ile jest teraz wart GT40 z numerem 2? Jest bezcenny, na takie auta nie ma ceny katalogowej. Cywilny GT40 (w latach 1964-69 powstało 107 sztuk) z silnikiem V8 o pojemności 4,7 litra i mocy 306 KM wyceniany jest na 1,7 miliona dolarów (6,3 miliona złotych).