- PSA oszukiwało podczas testów homologacyjnych – diesle tego producent nie są tak ekologiczne, jak twierdzono
- Dziennika „Le Monde” twierdzi, że sprawa dotyczy 1 914 965 sztuk samochodów marek Citroen, Peugeot i DS
- Grupie PSA grozi grzywna do 50 miliardów dolarów
Francuski urząd do ścigania oszustw (DGCCRF), opublikował raport, w którym zarzuca grupie PSA jawne oszustwa przy konstruowaniu i sprzedaży silników Diesla. Grupa miała w autach sprzedawanych od września 2009 do września 2015 roku stosować nielegalne urządzenia, które zmieniały parametry silnika podczas testów homologacyjnych, tak aby spełnić zakładane normy emisji spalin.
Dziennik „Le Monde" miał dostęp do raportu urzędu GDCCRF przekazanego prokuraturze. Wiadomo już, że wszczęto postępowanie wobec PSA. Prokuratura paryska wszczęła już w kwietniu postępowanie wyjaśniające wobec PSA w związku z „oszustwem dotyczącym jakości i dokonywanych kontroli uwzględniając, że konsekwencją tych faktów było powstanie towarów niebezpiecznych dla zdrowia ludzi lub zwierząt".
Według francuskich dziennikarzy sprawa dotyczy 1 914 965 samochodów wyposażonych w silniki Diesla spełniające normę Euro 5. Cała sprawa dotyczy 60 modeli Citroena, Peugeota i DS'a, w tym m.in. zwycięzcy konkursu Car of The Year, czyli Peugeot 308.
Jeśli informacja się potwierdzą, francuskiemu koncernowi grozi grzywna w wysokości 10 proc. jej obrotów z lat 2013-15, a to oznacza karę w wysokości do 5 miliardów euro (szacunki GDCCRF).
Koncern PSA odpowiada
Według rzecznika francuskiego koncernu, PSA nie stosowało „oszukańczych” rozwiązań. Ponadto zapowiedział złożenie skargi na naruszenie tajemnicy śledztwa, oraz przebieg dochodzenia.
Producent oświadczył, że sytuacja podważa reputację Grupy oraz interesy 210 tys. pracowników, klientów oraz partnerów koncernu.
Według firmy, montowane urządzenie pozwala uruchamiać lub nie EGR nie podczas testów na homologację, ale dla bezpieczeństwa pracy silnika w zależności od temperatury otoczenia. PSA i Volkswagen to nie jedynie koncerny oskarżone o oszustwa związane z emisją splin. Podobne postępowania toczą się także wobec Renaulta i Fiata.