- Choć najgłośniej jest o nowych drogach szybkiego ruchu, to kierowcy czekają także na poprawę mniejszych lokalnych dróg. Właśnie poinformowano o inwestycjach na południu kraju.
- Chodzi o przebudowę aż 80 km drogi krajowej, wzdłuż której leży kilka dużych miast.
- GDDKiA na oferty od wykonawców czeka do 10 października. Prace w terenie mają ruszyć jak najszybciej.
- Więcej informacji o nowych drogach znajdziesz na stronie głównej Onetu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zwalnia tempa w modernizacji dróg krajowych na południu kraju. Po pierwszym nieudanym przetargu GDDKiA wprowadza właśnie modyfikacje, które mają usprawnić proces przygotowania niezbędnej dokumentacji. Zrezygnowano ze Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego na rzecz Koncepcji programowej. To strategiczna decyzja, która może znacząco skrócić czas oczekiwania na zielone światło dla rozpoczęcia prac budowlanych. Skomplikowane terminy, ale dla kierowców jest najważniejsze, że decyzja Dyrekcji ma przyspieszyć budowę.
Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo:
Plan modernizacji DK28 – poprawić bezpieczeństwo i wytrzymałość
Droga krajowa nr 28 pełni bardzo ważną rolę dla sprawnej komunikacji na południu kraju. Zaczyna się w Zatorze i biegnie na wschód do granicy w Medyce. Kierowcy mogą dojechać nią do kilku dużych miast. To m.in. Wadowice, Rabka-Zdrój, Limanowa, Nowy Sącz, Krosno, Sanok czy Przemyśl. Jakie są plany GDDKiA?
Zaplanowana modernizacja obejmuje blisko 80 km drogi i ma na celu nie tylko poprawę standardów technicznych, ale i podniesienie poziomu bezpieczeństwa użytkowników. Zwiększenie nośności do 11,5 t/oś to odpowiedź na rosnące obciążenia tras. Przebudowa dotknie mostów, przepustów i skrzyżowań, co ma przyczynić się do płynniejszego i bezpieczniejszego ruchu. Modernizację zaplanowano dla czterech odcinków.
Przeczytaj także: GDDKiA wyda dwa miliardy na przebudowę drogi, która przebiega przez pół Polski
Wadowice-Sucha Beskidzka – ponad 11 tys. pojazdów dziennie
Odcinek od Wadowic do Suchej Beskidzkiej to intensywnie użytkowany fragment DK28. Modernizacja ma objąć m.in. przebudowę mostu na Stryszawce i szeregu skrzyżowań, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży. Odcinek liczy 19,6 km.
Białka-Skomielna Biała – najwięcej obiektów do przebudowy
Tu drogowców czeka największe wyzwanie – przebudowa siedmiu mostów i licznych przepustów. W planach są również zmiany w około 40 skrzyżowaniach, co ma zdecydowanie poprawić warunki jazdy. Trasa ma 19,1 km, a codziennie jeździ nią prawie osiem tysięcy samochodów.
Kasina Wielka-Limanowa – dwa nowe mosty do przebudowy, pięć do budowy
DK28 między Kasiną Wielką a Limanową wymaga znacznych prac. Planowane jest m.in. zastąpienie przepustów nowymi mostami, co z pewnością wpłynie na trwałość i funkcjonalność drogi. GDDKiA podaje, że dwa zostaną zmodernizowane, a pięć - zbudowanych od nowa. Tu ciekawostka. Najstarszy obiekt na tym odcinku pochodzi z 1939 r.
Limanowa-Chełmiec – mniejszy ruch, ale ważne zmiany
Choć ruch na tej części DK28 jest najmniejszy, zaplanowano tu budowę nowego mostu oraz przebudowę skrzyżowań i przepustów, co ma podnieść standardy drogi. To 18,8-kilometrowy odcinek, po którym codziennie jeździ około siedem tysięcy samochodów.
Przeczytaj także: Ważna droga już bez białej plamy. Kierowcy się doczekali
Priorytetem jak najszybsza modernizacja DK28
GDDKiA nie działa w próżni, a współpraca z Województwem Małopolskim ma na celu kompleksową analizę potrzeb komunikacyjnych regionu. To podejście ma zapewnić, że modernizacja będzie odpowiadać na rzeczywiste potrzeby mieszkańców i użytkowników DK28. Dyrekcja na oferty czeka do 10 października. Nam pozostaje tylko trzymać kciuki, żeby prace w terenie rozpoczęły się, jak najszybciej.