Auto Świat Wiadomości Aktualności GDDKiA zapłaci więcej za nowe autostrady i drogi ekspresowe. Coraz wyższe koszty budowy

GDDKiA zapłaci więcej za nowe autostrady i drogi ekspresowe. Coraz wyższe koszty budowy

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Inflacja nie ominęła drogowców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawiera aneksy waloryzacyjne, by pokryć rosnące koszty budowy nowych dróg w Polsce. Tylko w ciągu kilku najbliższych tygodni dyrekcja podpisze kilkadziesiąt umów z wykonawcami wielu kluczowych odcinków autostrad, ekspresówek i dróg krajowych.

Budowa drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) Bielsko-Biała — Żywiec — Zwardoń, odcinek Przybędza — Milówka
Budowa drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) Bielsko-Biała — Żywiec — Zwardoń, odcinek Przybędza — MilówkaGDDKiA

Chcecie mieć ukończony nowy odcinek drogi ekspresowej czy autostrady? Musicie dopłacić więcej, niż uzgodniliśmy w kontrakcie. Tak w dużym uproszczeniu mogły wyglądać negocjacje pomiędzy wykonawcami a GDDKiA. Nie jest tajemnicą, że przy galopującej inflacji trudno zrealizować kontrakty wycenione wiele miesięcy temu. Wraz z rosyjską agresją na Ukrainę ceny poszybowały w górę. Podrożały paliwa, asfalt, cement, kruszywa, stal i średnie wynagrodzenia w branży budowlanej.

Mapa — realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu Budowy 100 Obwodnic
Mapa — realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu Budowy 100 ObwodnicGDDKiA

W tej sytuacji GDDKiA podpisuje tzw. aneksy waloryzacyjne, by pokryć rosnące koszty budowy nowych dróg w Polsce (inwestycje realizowane w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2012-2025 z perspektywą do 2025 r. oraz budowy 100 obwodnic). W ciągu ostatnich dni podpisano już kilkadziesiąt umów. Na tym nie koniec. Jeszcze w sierpniu GDDKiA ma do podpisania pulę kolejnych kilkudziesięciu aneksów. Dotyczą kluczowych dróg i kilkunastu wykonawców (wśród nich Budimex, Mirbud, Porr i Strabag).

Czy drogowcy się przeliczyli? Zapewne mało kto spodziewał się wojny tuż za wschodnią granicą Polski, sankcji i związanych z nimi konsekwencji dla gospodarki. GDDKiA nie kryje jednak, że zasady waloryzacji obejmują solidarny podział ryzyka (50/50) pomiędzy wykonawcą a zamawiającym. Stąd założenie, że tylko połowa wartości kontraktu podlega waloryzacji, by zabezpieczyć się przed niekontrolowanym wzrostem kosztów inwestycji.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Budowa tych dróg będzie droższa (odcinek/wykonawca):

  • A2 Swory — Biała Podlaska (Polaqua);
  • S6 Bobrowniki – Skórowo (Adesa);
  • S6 obw. Słupska – Bobrowniki (NDI);
  • S6 obw. Koszalina i Sianowa (Polbud Pomorze);
  • S6 rozbudowa węzła Sianów Zachód (Polbud Pomorze);
  • S7 Miechów – Szczepanowice (Fabe Polska);
  • S17 Warszawa Wschód (Zakręt) – Lubelska (Warbud);
  • S19 Krosno (Iskrzynia) - Miejsce Piastowe (Adesa);
  • S19 Lublin – Lubartów (Mota Engil Central Europe);
  • S19 dobudowa drugiej jezdni na obw. Kocka i Woli Skromowskiej (Polaqua);
  • S19 Ploski – Haćki (Unibep);
  • S61 Podborze – Śniadowo (Polaqua);
  • S74 i DK9 obw. Opatowa (Mostostal Warszawa);
  • DK9 łącznik płn. obw. Opatowa (Mostostal Warszawa);
  • DK13 obw. Gryfina (Roverpol);
  • DK15 obw. Koźmina Wielkopolskiego (Polimex Infrastruktura);
  • DK32 obw. Żodynia (Infrakom Kościan);
  • DK66 obw. Bielska Podlaskiego (Unibep);
  • DK72 obw. Grzymiszewa (Polimex Mostostal);
  • DK73 Morawica — Wola Morawicka (Fabe Polska);
  • DK75 II etap łącznika brzeskiego (Eurovia).
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków