Auto Świat Wiadomości Aktualności Genewa 2017: Range Rover Velar już oficjalnie

Tuż przed otwarciem międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie, odbyła się premiera nowego Range Rovera Velar. Fetę zorganizowano w londyńskim muzeum designu. Pierwsze auta trafią do sprzedaży w połowie 2017 roku.

O projekcie oznaczonym L560, a także czasami jako Evoque XL, spekulowano już od dawna. Jednak tym razem nowość, nie została poprzedzona żadnym oficjalnym konceptem. Szef designu Land Rovera, Gerry McGovern, zrealizował finalny projekt zgodnie z pierwotnymi szkicami.

Design nadwozia nawiązuje do pierwszej generacji Range Rovera, ale ma także elementy znane z modelu Evoque i sylwetkę modelu Sport. Charakterystycznymi elementami nowego SUV-a są wąskie światła diodowe, które za dopłatą można zamienić na Matrix LED, korzystające z pomocy laserów.

W porównaniu z innymi modelami marki, nowy Range Rover jest bardziej sportowy i ukierunkowany na jazdę po autostradach. Można w nim dostrzec także podobieństwo do Jaguara F-Pace, który zapewne pod wieloma względami stanowił inspirację. Oba modele mają ze sobą wiele wspólnego. Powstały na tej samej platformie, która w 81 proc. tworzy aluminium. Identyczny jest rozstaw osi – 2878 mm. Jednak Velar jest dłuższy i ma 4803 mm (+72 mm w porównaniu z F-Pace). Ma wysokość 1665 mm (+13 mm) i szerokość 2032 mm (ze złożonymi lusterkami). Bagażnik ma pojemność 673 litry (o 165 więcej od F-Pace), a po złożeniu tylnych siedzeń można go powiększyć do 1731 litrów.

Auto standardowo ma napęd czterech kół. Prześwit 213 mm i możliwość przejazdu przez brody o głębokości 600 mm (650 mm z hydraulicznym zawieszeniem).

Pewną niespodziankę stanowi wnętrze, w którym 10-calowy ekran dotykowy zastępuje klasyczne przyciski. Natomiast identyczny drugi ekran spełnia funkcję systemu multimedialnego. W środkowym panelu znalazły się tylko dwa obrotowe elementy sterowania.

Na pokrycia siedzeń zastosowano materiał pochodzący z recyklingu plastikowych butelek, co zapewne wkrótce stanie się inspiracją dla innych producentów.

Do napędu przewidziano gamę pięciu silników – trzy czterocylindrowe z rodziny Ingenium i dwa sześciocylindrowe. Wszystkie dostępne będą z ośmiostopniowym automatem ZF i napędem na cztery koła.

Range Rover Velar - dane techniczne

SilnikD180D240D300P250P380
Napęd4x44x44x44x44x4
Pojemność skokowa (cm3)19991999299319972995
Cylindry/zawory4/44/46/44/46/4
Moc (kW/obr./min)132/4000177/4000221/4000184/5500280/6500
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min)430/1500500/1500700/1500-1750365/1200-4500450/3500-5000
Przekładnia8A8A8A8A8A
Prędkość maksymalna (km/h)209217241217250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,97,36,56,75,7
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)5,45,86,47,69,4
Masa pojazdu gotowego do jazdy (kg)18291841195918041884

Producent nie musi się obawiać o sprzedaż nowego Range Rovera Velar. Dilerzy przyjęli już ponad 40 tys. zamówień, a pierwsze auta dotrą do użytkowników w połowie roku. W pierwszym roku modelowym producent zapowiada limitowaną serię First Edition, w którego bogatym wyposażeniu znajdzie się m.in. system audio Meridian o mocy 1600 W, reflektory Matrix-Laser, 22-calowe obręcze kół z metali lekkich oraz specjalny lakier nakładany ręcznie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków