Tuż przed otwarciem międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie, odbyła się premiera nowego Range Rovera Velar. Fetę zorganizowano w londyńskim muzeum designu. Pierwsze auta trafią do sprzedaży w połowie 2017 roku.
O projekcie oznaczonym L560, a także czasami jako Evoque XL, spekulowano już od dawna. Jednak tym razem nowość, nie została poprzedzona żadnym oficjalnym konceptem. Szef designu Land Rovera, Gerry McGovern, zrealizował finalny projekt zgodnie z pierwotnymi szkicami.
Design nadwozia nawiązuje do pierwszej generacji Range Rovera, ale ma także elementy znane z modelu Evoque i sylwetkę modelu Sport. Charakterystycznymi elementami nowego SUV-a są wąskie światła diodowe, które za dopłatą można zamienić na Matrix LED, korzystające z pomocy laserów.
W porównaniu z innymi modelami marki, nowy Range Rover jest bardziej sportowy i ukierunkowany na jazdę po autostradach. Można w nim dostrzec także podobieństwo do Jaguara F-Pace, który zapewne pod wieloma względami stanowił inspirację. Oba modele mają ze sobą wiele wspólnego. Powstały na tej samej platformie, która w 81 proc. tworzy aluminium. Identyczny jest rozstaw osi – 2878 mm. Jednak Velar jest dłuższy i ma 4803 mm (+72 mm w porównaniu z F-Pace). Ma wysokość 1665 mm (+13 mm) i szerokość 2032 mm (ze złożonymi lusterkami). Bagażnik ma pojemność 673 litry (o 165 więcej od F-Pace), a po złożeniu tylnych siedzeń można go powiększyć do 1731 litrów.
Auto standardowo ma napęd czterech kół. Prześwit 213 mm i możliwość przejazdu przez brody o głębokości 600 mm (650 mm z hydraulicznym zawieszeniem).
Pewną niespodziankę stanowi wnętrze, w którym 10-calowy ekran dotykowy zastępuje klasyczne przyciski. Natomiast identyczny drugi ekran spełnia funkcję systemu multimedialnego. W środkowym panelu znalazły się tylko dwa obrotowe elementy sterowania.
Na pokrycia siedzeń zastosowano materiał pochodzący z recyklingu plastikowych butelek, co zapewne wkrótce stanie się inspiracją dla innych producentów.
Do napędu przewidziano gamę pięciu silników – trzy czterocylindrowe z rodziny Ingenium i dwa sześciocylindrowe. Wszystkie dostępne będą z ośmiostopniowym automatem ZF i napędem na cztery koła.
Range Rover Velar - dane techniczne
Silnik | D180 | D240 | D300 | P250 | P380 |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1999 | 1999 | 2993 | 1997 | 2995 |
Cylindry/zawory | 4/4 | 4/4 | 6/4 | 4/4 | 6/4 |
Moc (kW/obr./min) | 132/4000 | 177/4000 | 221/4000 | 184/5500 | 280/6500 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min) | 430/1500 | 500/1500 | 700/1500-1750 | 365/1200-4500 | 450/3500-5000 |
Przekładnia | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 209 | 217 | 241 | 217 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,9 | 7,3 | 6,5 | 6,7 | 5,7 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,4 | 5,8 | 6,4 | 7,6 | 9,4 |
Masa pojazdu gotowego do jazdy (kg) | 1829 | 1841 | 1959 | 1804 | 1884 |
Producent nie musi się obawiać o sprzedaż nowego Range Rovera Velar. Dilerzy przyjęli już ponad 40 tys. zamówień, a pierwsze auta dotrą do użytkowników w połowie roku. W pierwszym roku modelowym producent zapowiada limitowaną serię First Edition, w którego bogatym wyposażeniu znajdzie się m.in. system audio Meridian o mocy 1600 W, reflektory Matrix-Laser, 22-calowe obręcze kół z metali lekkich oraz specjalny lakier nakładany ręcznie.