Na mocy porozumienia Magna i Sberbank uzyskają w Oplu 55 proc. udziałów, 10 proc. będzie należało do pracowników, a pozostałe 35 proc. zachowa General Motors.

”Bardzo się cieszę z takiej decyzji,” powiedziała kanclerz Niemiec Angela Merkel.

Rozmowy na temat sprzedaży marki Opel przeciągały się przez wiele miesięcy, a w ostatnim okresie pojawiły się informacje, ze niemiecki producent nadal pozostanie pod kontrolą amerykańskiego koncernu General Motors. Do ostatniej chwili w grze pozostawała grupa inwestycyjna RHJ Unternationall, ale rzad niemiecki wyraźnie dał do zrozumienia, ze preferuje ofertę Magny. Wcześniej wycofał się Fiat i chiński Beijing Automotive Industries Corp. (BAIC).

Według GM do uzgodnienia pozostało jeszcze kilka kluczowych tematów, włącznie ze wsparciem związków zawodowych i pomocą finansową rządu niemieckiego. Ostateczna dokumentacja dotycząca sprzedaży Opla zostanie w ciągu najbliższych tygodni przygotowana do podpisu, a proces samej transakcji potrwa jeszcze kilka miesięcy.

Opel ma w Europie około 55 tys. pracowników, W czterech niemieckich fabrykach zatrudnia 25 tys. ludzi, a samochody produkuje także w Belgii, Polsce, Portugalii i Wielkiej Brytanii. Nie podano jednak żadnych informacji dotyczących losów fabryk zlokalizowanych poza Niemcami.

Obecnie General Motors ma 35 proc. udziałów w Oplu, 65 proc. akcji należy do funduszu powierniczego, w którym po dwóch przedstawicieli maja Amerykanie i Niemcy.

Ze względu na trudną sytuację finansowa General Motors rozpoczął jej ratowanie od oferty sprzedaży Opla oraz przekształcił się w mniejsze przedsiębiorstwo. W ostatnich dniach sfinalizowane zostały rozmowy w sprawie sprzedaży marki Saab, a aktualnie w ofercie są też marki Saturn i Hammer.

GM w Adam Opel AG zyskał pakiet większościowy po zakupie 80 proc. akcji w 1929 roku.Kosztowało to wówczas niecałych 26 mln dolarów. Pozostałe 20 proc. akcji GM nabył w 1931 roku i od tego momentu stał się jedynym właścicielem firmy.