Zajmując w niedzielę dwa najwyższe miejsca na podium wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Australii, kierowcy Mercedesa Lewis Hamilton i Nico Rosberg po raz 24. w historii osiągnęli podwójny sukces i wyrównali rekordowe osiągnięcie ekipy Ferrari.
Inaugurujący sezon wyścig miał swoja dramaturgię. Na 18. okrążeniu Grand Prix Australii 2016, doszło do bardzo niebezpiecznie wyglądającej kraksy Fernando Alonso i Estebana Gutierreza. Hiszpan najechał na bolid Meksykanina na hamowaniu do trzeciego zakrętu i z ogromnym impetem wypadł z toru uderzając w bariery. Na szczęście, obu kierowcom nic się nie stało i o własnych siłach zdołali opuścić swoje samochody.
Nowy sezon Formuły 1 zaczął się tak, jak zakończył poprzedni - od dubletu Mercedesa. Nico Rosberg zajął pierwsze miejsce przed Lewisem Hamiltonem. Okazuje się, że nie wszystko poszło gładko w ekipie mistrzów świata. Szef Mercedesa Toto Wolff powiedział, że był bliski decyzji o wycofaniu Rosberga z wyścigu.
- Mieliśmy problem z temperaturą hamulców w bolidzie Nico. W pewnym momencie sytuacja zrobiła się straszna, byliśmy bliscy podjęcia decyzji o wycofaniu go z wyścigu. Po przejechaniu dwóch trzecich dystansu temperatura osiągnęła maksimum, a później zaczęła powoli opadać. Jednak w tym czasie bolid był bardzo trudny do prowadzenia - opisał Wolff.
To nie jedyne kłopoty, które trapiły Rosberga. Niemiec miał też problem z lewą tylną oponą. Brak komunikacji radiowej sprawił, że inżynier nie mógł przekazać kierowcy instrukcji o oszczędzaniu opony.
- Piętnaście okrążeń przed końcem z naszych obliczeń wynikało, że opona nie wytrzyma do mety. Niewiele brakowało, by spadła z obręczy. Przyzwyczailiśmy się, że możemy dać instrukcje kierowcy, dzięki którym dotrwa do końca. Teraz to niemożliwe, to dla nas trudna sytuacja. Nie mogliśmy powiedzieć Nico ani o hamulcach, ani o oponie. Brak komunikacji prowadzi do sytuacji, w której inżynier nie ma już kontroli - przyznał Wolff. Zespoły F1 zgodziły się na rezygnację z eliminacyjnego systemu kwalifikacji, z natychmiastowym efektem. Po niedzielnym spotkaniu z FIA postanowiono jednogłośnie, że format wprowadzony w Australii należy porzucić.
Zespoły zgodziły się na powrót do startego systemu, od Grand Prix Bahrajnu.
Zmianę przepisów musi jeszcze zatwierdzić Grupa Strategiczna i Komisja F1 przed przekazaniem jej do Światowej Rady, co jednak powinno być tylko formalnością.
Grand Prix Australii 2016 - wyniki
Poz. | Kierowca | Kraj | Zespół | Czas/strata | Punkty |
1 | Nico Rosberg | GER | Mercedes | 1:48:15.565 | 25 |
2 | Lewis Hamilton | GBR | Mercedes | +8.060s | 18 |
3 | Sebastian Vettel | GER | Ferrari | +9.643s | 15 |
4 | Daniel Ricciardo | AUS | Red Bull Racing | +24.330s | 12 |
5 | Felipe Massa | BRA | Williams | +58.979s | 10 |
6 | Romain Grosjean | FRA | Haas | +72.081s | 8 |
7 | Nico Hulkenberg | GER | Force India | +74.199s | 6 |
8 | Valtteri Bottas | FIN | Williams | +75.153s | 4 |
9 | Carlos Sainz | ESP | Toro Rosso | +75.680s | 2 |
10 | Max Verstappen | NED | Toro Rosso | +76.833s | 1 |
11 | Jolyon Palmer | GBR | Renault | +83.399s | 0 |
12 | Kevin Magnussen | DEN | Renault | +85.606s | 0 |
13 | Sergio Perez | MEX | Force India | +91.699s | 0 |
14 | Jenson Button | GBR | McLaren | +1 okr. | 0 |
15 | Felipe Nasr | BRA | Sauber | +1 okr. | 0 |
16 | Pascal Wehrlein | GER | Manor | +1 okr. | 0 |
NUK | Marcus Ericsson | SWE | Sauber | - | 0 |
NUK | Kimi Räikkönen | FIN | Ferrari | - | 0 |
NUK | Rio Haryanto | INA | Manor | - | 0 |
NUK | Esteban Gutierrez | MEX | Haas | - | 0 |
NUK | Fernando Alonso | ESP | McLaren | - | 0 |
NUK | Daniil Kvyat | RUS | Red Bull Racing | - | 0 |