Jak podaje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), według ekspertów najwyższy czas na to, by wprowadzić gumowy asfalt jako standard w Polsce. Specjaliści apelują w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury.

Zużyte opony idealne do tworzenia gumowego asfaltu

Technologia gumowego asfaltu poprawia bezpieczeństwo drogowe. Dodatkowo zmniejsza koszty utrzymania. Jak się okazuje, do tworzenia gumowego asfaltu świetnie nadają się zużyte opony. Powstaje dzięki temu mieszanka asfaltu drogowego z rozdrobnioną gumą z opon samochodowych. Dodatek gumowy stanowi co najmniej 15 proc. masy i pęcznieje pod wpływem reakcji z gorącym asfaltem. Skład i właściwości gumy sprawiają, że jest ona niemal idealnym modyfikatorem asfaltu. To bardzo zaawansowany technicznie materiał.

Zobacz też: Polska w ogonie Europy, nasze drogi jednymi z najniebezpieczniejszych

Gumowy asfalt znacznie lepszy od tradycyjnego

Drogi powstające w technologii gumowego asfaltu mają znacznie lepsze parametry od innych istniejących technologii:

  • Mają m.in. dłuższy okres gwarancyjny i między-remontowy. Dzieje się tak za sprawą większej elastyczności, która gwarantuje odporność na koleiny oraz niekorzystne warunki pogodowe. 
  • Drogi tego typu są bardziej bezpieczne (dzięki skróceniu dystansu hamowania za sprawą zwiększonej przyczepności). 
  • Gumowy asfalt pozwala także na znaczne obniżenie poziomu hałasu od pojazdów. Jest to zasługa struktury wytłumiającej hałas kół nawet średnio o 2-5 dB, co skutkuje odczuciem wielokrotnie mniejszego hałasu w porównaniu do dróg betonowych. 

Zobacz też: Najbardziej niebezpieczne ulice i skrzyżowania w Warszawie

Gumowe drogi to większy komfort życia dla okolicznych mieszkańców

"Technologie gumowego asfaltu ze zużytych opon w całym okresie utrzymania drogi dadzą inwestorowi korzyści finansowe, kierowcom większe bezpieczeństwo, a okolicznym mieszkańcom większy komfort życia. Surowiec gumowy ze zużytych opon będących odpadem ma bardzo korzystny wpływ na niemal wszystkie właściwości mieszanek mineralno-gumowo-asfaltowych (AMG). Poza poprawą bezpieczeństwa szczególnie ważną zaletą tej technologii jest znaczne wyciszenie hałasu z dróg, który ostatnio staje się utrapieniem mieszkańców wraz z otwieraniem kolejnych dróg betonowych" – poinformował Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Technologia gumowego asfaltu charakteryzuje się zatem efektywnością, łatwą dostępnością i ekologicznością, bowiem do wykonania kilometra takiej drogi wykorzystuje się ok. 3,4 tys. opon. Ponadto istotną zaletą jest także zmniejszenie kosztów utrzymania nawierzchni ze względu na jej zwiększoną trwałość.

Zobacz też: Czarna lista – najbardziej niebezpieczne drogi w Polsce

Polsce potrzebny narodowy program budowy gumowych dróg?

"Polskie firmy recyklingowe są gotowe dostarczać wysokiej jakości gumowy surowiec ze zużytych opon w skali wystarczającej do rozpoczęcia krajowego programu budowy dróg z asfaltów modyfikowanych gumą. Za wzór można wziąć federalny program budowy dróg z dodatkiem gumy ze zużytych opon, jaki na początku lat 90. wprowadził w USA prezydent George Bush" – zaznaczył Maciej Jasiewicz, prezes Recykl S.A. Organizacja Odzysku.

W Polsce metoda modyfikowania parametrów asfaltu za pomocą gumy ze zużytych opon jest stale rozwijana i stosowana, jednakże skala tego procesu jest niewielka.