- Najwięcej wypadków (109) i rannych (122) odnotowano w Warszawie we wrześniu. Sporo zdarzeń miało miejsce także w październiku, maju i czerwcu
- Najbardziej zawinili kierowcy (aż w 863 wypadkach), którzy zwykle nie ustępowali pierwszeństwa przejazdu (aż 30 proc. ogółu wypadków)
- Najgorszym miejscem okazały się mocno oblężone i bardzo długie (aż 10 km) Aleje Jerozolimskie, które stanowią część tzw. etapowej obwodnicy Warszawy
W ubiegłym roku najgorszy był wrzesień. To wówczas na warszawskich ulicach odnotowano najwięcej wypadków (109) i rannych (122). Nietrudno zgadnąć, dlaczego. Powrót do szkoły oznacza bowiem znacznie wzmożony ruch na ulicach. Szczególnie trudne są pierwsze dwa tygodnie po zakończeniu wakacji, gdy zwykle odnotowuje się także znacznie większe korki.
Sporo zdarzeń miało miejsce wraz z rozpoczęciem roku akademickiego w październiku (99 wypadków). Na policyjnej liście wskazano także maj (96) i czerwiec (91) jako kolejne niebezpieczne miesiące na drogach. Najwyraźniej końcówka roku szkolnego nie była zbyt dobra dla zmotoryzowanych, gdyż w pozostałych miesiącach roku na drogach było znacznie spokojniej.
W policyjnych statystykach nie zabrakło także informacji o sprawcach wypadków. Okazuje się, że najbardziej zawinili kierowcy (aż w 863 wypadkach), którzy zwykle nie ustępowali pierwszeństwa przejazdu (aż 30 proc. ogółu wypadków) lub pierwszeństwa pieszemu na przejściu (20 proc. wypadków). Udział pieszych okazał się znacznie mniejszy (zaledwie 6,7 proc.). Ich winę stwierdzono jedynie w przypadku 62 zdarzeń, w których rany odniosło 55 osób a 9 zginęło.
Statystyki wypadków w Warszawie w 2019 roku
Przyczyny z winy | Wypadki w 2019 roku | Zabici w 2019 roku | Ranni w 2019 roku |
kierujący | 863 | 26 | 1007 |
pieszy | 62 | 9 | 55 |
inne | 4 | 0 | 5 |
współwina | 0 | 0 | 0 |
Nietrudno zgadnąć, że na policyjnej liście najbardziej niebezpiecznych ulic przodują kluczowe arterie. Najgorszym miejscem okazały się mocno oblężone i bardzo długie (aż 10 km) Aleje Jerozolimskie, które stanowią część tzw. etapowej obwodnicy Warszawy. Ta ważna arteria przoduje pod względem liczby wypadków i osób rannych.
Pod względem ofiar śmiertelnych najbardziej niebezpiecznie jest zaś na Puławskiej (ponad 12 km długości). Na jednej z najdłuższych ulic Warszawy zginęły bowiem 4 osoby na skutek wypadków drogowych. Znamienne, że ta szeroka trzypasmowa droga (przez większość przebiegu) wyróżnia się dość gęstą siecią sygnalizacji świetlnej, co znacząco wpływa na średnią prędkość przejazdu.
10 najbardziej niebezpiecznych ulic w Warszawie w 2019 roku (wypadki drogowe)
Miejsce | Wypadki w 2019 roku | Zabici w 2019 roku | Ranni w 2019 roku |
Al. Jerozolimskie | 33 | 1 | 44 |
Al. Solidarności | 22 | 0 | 40 |
Puławska | 21 | 4 | 21 |
Al. Prymasa 1000-lecia | 21 | 1 | 22 |
Al. Jana Pawła II | 19 | 2 | 18 |
Grochowska | 17 | 1 | 20 |
Wał Miedzeszyński | 17 | 0 | 18 |
Powstańców Śląskich | 15 | 0 | 17 |
Radzymińska | 14 | 0 | 18 |
Wolska | 12 | 1 | 14 |
Policjanci wskazali również skrzyżowania, na których najczęściej interweniowała drogówka. W statystykach przodują szczególnie Aleja Solidarności oraz Radiowa, na których odnotowano sporo zdarzeń (m.in. aż 17 osób rannych na skrzyżowaniu Al. Solidarności z Okopową).
10 najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań w Warszawie w 2019 roku (wypadki drogowe)
Miejsce | Wypadki | Zabici | Ranni |
Al. Solidarności – Żelazna | 8 | 0 | 11 |
Marsa – Naddnieprzańska | 4 | 1 | 5 |
Al. Solidarności – Okopowa | 4 | 0 | 17 |
Towarowa – Prosta | 4 | 0 | 4 |
Al. Armii Ludowej – Waryńskiego | 3 | 1 | 3 |
Andersa – Anielewicza | 3 | 1 | 2 |
Wołoska – Odyńca | 3 | 0 | 5 |
Al. Prymasa Tysiąclecia – Obozowa | 3 | 0 | 4 |
Powstańców Śląskich – Radiowa | 3 | 0 | 4 |
Wrocławska - Radiowa | 3 | 0 | 4 |