- Kolory spalin z rury wydechowej mogą świadczyć o usterkach wymagających naprawy
- Biały dym może być normalny w mroźne dni, ale jego stałe wydobywanie się może świadczyć o problemach z płynem chłodniczym
- Zdarza się, że dym jest szary, a nawet niebieski
- Więcej porad dla kierowców znajdziesz na stronie głównej Onetu
Samochód nie powinien dymić. Jedynym wyjątkiem, kiedy nie musimy przejmować się dymem z rury wydechowej, kiedy jest zimno, a z wydechu będzie się wydobywać para wodna, która powstanie podczas rozgrzewania się samochodu. Trwa to chwilę. Jeśli samochód dymi, to może to oznaczać usterkę. Najczęściej wyróżniamy trzy kolory: szary, niebieski i biały. Każdy powstaje w innej sytuacji.
Szary dym z rury wydechowej - co oznacza?
Jeśli z rury wydechowej pojazdu wydobywa się szary dym, to sygnał, że nie wszystko jest w porządku z silnikiem. Taki widok może świadczyć o pracy silnika na zbyt bogatej mieszance paliwowej, co często jest wynikiem awarii sondy lambda. Niewielka, lecz istotna usterka może skutkować znacznym wzrostem spalania, a co za tym idzie, prowadzić do dalszych poważnych uszkodzeń. Konieczna naprawa może okazać się kosztowna.
Czytaj też: Rząd w ekspresowym tempie pracuje nad radykalnym "pakietem 9". To pokłosie wypadku na Trasie Łazienkowskiej
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNiebieski kolor spalin z rury wydechowej. O czym świadczy?
Innym zjawiskiem, które może wzbudzić niepokój, jest niebieski dym wydobywający się z wydechu. Jest to często wynik zużywania się oleju silnikowego, głównie w przypadku starszych jednostek napędowych z dużym przebiegiem. Zużycie pierścieni zaworowych oraz uszczelniaczy może prowadzić do konieczności dolewania oleju. Nowsze modele samochodów rzadko borykają się z tym problemem, ale dla starszych aut remont silnika może być jedynym rozwiązaniem – aczkolwiek kosztownym i nie zawsze opłacalnym.
To też ciekawe: Założyli dętkę na rurę wydechową. Efekt wszystkich zaskoczył
Co oznacza biały dym z rury wydechowej?
Delikatnie biały dym nie jest powodem do niepokoju, szczególnie w mroźne dni. Kiedy samochód się rozgrzewa, może wytworzyć przy tym parę wodną, która wydostaje się z rury wydechowej właśnie w takiej postaci. Zazwyczaj po chwili dym staje się przezroczysty. Jednak jeśli z samochodu wciąż wydobywają się białe kłęby, może to oznaczać problemy. Na początek warto sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Jeśli zauważymy, że jego ilość spada, a system chłodzenia, w tym przewody i chłodnica, działa prawidłowo i jest szczelny, może to świadczyć o wycieku płynu do komory spalania. Objawem tego jest gęsty biały dym, który pojawia się wskutek spalania płynu chłodniczego. Najczęstszą przyczyną jest uszkodzona uszczelka pod głowicą.