• Około 1000 – tyle zgłoszeń dziennie dotyczących nieprawidłowego parkowania otrzymuje straż miejska w Warszawie
  • W ubiegłym roku usunięto z dróg stolicy 23,5 tysiąca pojazdów
  • Każdy może wziąć udział w wyborze „Mistrza” miesiąca

Warszawska straż miejska przedstawia się jako formacja nowoczesna, nie stroniąca od modnych kanałów komunikacji z mieszkańcami. „Najlepsze” przykłady parkowania straż publikuje na swoim profilu na Twitterze. Zagłosować na „Mistrza” miesiąca może każdy i każdy może wziąć w tym konkursie udział, jednak nagrody nie będzie – za nieprawidłowe parkowanie należy się mandat, a w przypadku „skrajnych” wykroczeń związanych z parkowaniem i postojem – takich, które kwalifikują się do udziału w konkursie – właściciele aut muszą liczyć się z odholowaniem auta i rachunkiem, który nie wyklucza także mandatu.

Warszawska straż miejska podkreśla, że dla łamiących przepisy dotyczące parkowania nie ma zrozumienia, także jeśli jest to „tylko o metr za blisko przystanku”, gdy pozostawiony pieszym chodnik ma „tylko” trochę mniej niż przepisowe 1,5 metra...

Straż miejska – czy można na nią liczyć?

Powiedzmy to otwarcie: jeśli w ciągu jednego dnia SM otrzymuje 1000 zgłoszeń, szansa na to, że w każdym przypadku można liczyć na interwencję np. w ciągu godziny – jest znikoma. Potwierdzają to warszawscy aktywiści zaangażowani w „oczyszczanie” chodników i dróg rowerowych z nieprawidłowo zaparkowanych samochodów. Straż miejska rzeczywiście nie odpuszcza źle parkującym, chętnie przyjmuje doniesienia poparte dowodami w postaci zdjęć i filmów i rozlicza właściciel aut/kierujących z popełnionych wykroczeń, ale masa wykroczeń robi swoje: o mandat nie jest wcale łatwo, a w każdym razie nie jest o łatwo o szybką interwencję.

Prawidłowe parkowanie – co warto wiedzieć?

  • Zabrania się zatrzymania pojazdu na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
  • Nie wolno zatrzymywać się na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za tym przejściem lub przejazdem;
  • Zatrzymanie jest zabronione na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli zmusiłoby to innych kierujących pojazdami wielośladowymi do najeżdżania na tę linię;
  • samochód ciężarowy może wjechać na chodnik kołami jednego boku lub kołami przedniej osi tylko, gdy jego dmc (dopuszczalna masa całkowita) nie jest wyższa niż 2,5 tony. Jednocześnie obowiązują „ogólne” ograniczenia, np. nie wolno parkować na chodniku, jeśli na danym odcinku drogi obowiązuje zakaz zatrzymywania lub postoju
  • Samochód osobowy może wjechać na chodnik czterema kołami, ale tylko gdy jego dmc jest nie wyższe niż 2,5 tony. Uwaga właściciele SUV–ów, zwłaszcza hybrydowych i elektrycznych: auta te mają często dmc wyższe niż 2,5 tony, nie wolno nimi wjeżdżać an chodnik nawet jednym kołem!
  • Szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych to co najmniej 1,5 metra. Jeśli na chodniku panuje duży ruch i auto mogłoby, nawet zachowując przepisową przestrzeń 1,5 m, utrudniać ruch, parkować w taki miejscu nie wolno
  • Nie wolno parkować w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli zostałyby one zasłonięte przez pojazd;
  • Nie wolno zatrzymywać się na jezdni przy jej lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju pojazdu na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu. Uwaga: nie ma kodeksowej definicji „małego ruchu”
  • Nie zatrzymujemy się w odległości mniejszej niż 15 m od słupka lub tablicy oznaczającej przystanek, a na przystanku z zatoką – na całej jej długości;
  • Nie parkujemy i nie zatrzymujemy się na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej, z wyjątkiem roweru.
  • Zabrania się postoju w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej;
  • Zabrania się postoju w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu;
  • W strefie zamieszkania wolno parkować tylko w wyznaczonych miejscach