• GDDKiA porównała kontrakty na budowę nowych dróg ekspresowych, autostrad oraz obwodnic zawarte w 2020 i 2021 r.
  • Średni koszt budowy trasy jest uzależniony od różnych czynników - taniej jest budować na nizinach niż w terenie górzystym
  • Jeszcze w zeszłym roku koszt budowy 1 km autostrady A2 szacowano na 41,4 – 44,8 mln zł
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W ramach tegorocznych kontraktów wykonawcy zobowiązali się do budowy nowych odcinków A2 za stawkę od 29,3 mln zł do 41,2 mln zł za 1 km. Tyle kosztują nowe fragmenty na wschodzie kraju.

Czy to kres podwyżek? GDDKiA przekonuje, że maleją średnie koszty budowy dróg szybkiego ruchu w Polsce. Co więcej, nie dotyczy to jedynie ofert w jak najniższych cenach, ale przede wszystkim podpisywanych umów porównywanych z kosztorysami przyjętymi w postępowaniach przygotowawczych. Pod uwagę wzięto przy tym najnowsze kontrakty podpisane już w 2021 r., czyli 16 umów na 114 km autostrad, 92 km dróg ekspresowych oraz 13 km obwodnic.

Koszty budowy nowych dróg - łatwiej zmieścić się w kosztorysach

Jeszcze w 2020 r. wartości najtańszych ofert wynosiły od 45,9 proc. do 141,8 proc. wyceny w kosztorysach przygotowanych przez GDDKiA. W tym roku wykonawcy są już bardziej zgodni, gdyż wartości wahały się między 53 proc. a 99 proc. tego, co oszacowali drogowcy.

GDDKiA zastrzega, że koszt powstania trasy zależy od różnych czynników. Kluczowa jest nie tylko klasa nowo budowanej trasy, ale także ukształtowanie terenu oraz geologia, obiekty inżynierskie, węzły drogowe czy nośność nawierzchni. Nietrudno zatem zgadnąć, że więcej trzeba wydać na trasę w terenie górzystym niż nizinnym. Spore różnice pojawiają się także wówczas, gdy w ciągu trasy potrzebne są np. długie tunele czy estakady.

Koszty budowy autostrad i dróg ekspresowych

Jeszcze w 2020 r. koszt budowy 1 km autostrady A2 szacowano na 41,4 – 44,8 mln zł. W ramach tegorocznych kontraktów wykonawcy zobowiązali się do budowy nowych odcinków A2 (na wschód od Mińska Mazowieckiego) za stawkę od 29,3 mln zł do 41,2 mln zł za 1 km. Jeszcze mniej trzeba zapłacić za przebudowę A18 - stawka zmniejszyła się z ok. 15,9 mln zł do 11,4 mln zł).

Oczywiście tańsze jest budowanie dróg ekspresowych. W tym roku 1 km trasy S11 w ramach obwodnicy Olesna kosztuje ok. 26,9 mln zł. Ale jeszcze rok temu trzeba było wydać aż 161,7 mln za 1 km na trasie S1 (obwodnica Węgierskiej Górki), na której zaplanowano trzy mosty, dwa tunele oraz pięć estakad i dwa węzły drogowe. Jeszcze drożej było w przypadku S19 w okolicach Rzeszowa (217 mln zł za 1 km).

Koszty budowy nowych dróg - cena nie zawsze jest najważniejsza

Przy okazji prezentacji zestawienia kosztów nie obeszło się bez jednej jakże ważnej uwagi. Uprzedzając potencjalną krytykę podkreślono, że nie zawsze decyduje najniższa cena. Pod uwagę bierze się także możliwość skrócenia czasu realizacji czy dłuższej gwarancji. Dość wymownie brzmi zapis o rzetelnym wyjaśnieniu tych ofert, w których zaproponowano rażąco niskie ceny. Czy to koniec z podejrzanie tanimi ofertami?