Podstawowa grupa samochodów, która stanowi 85,2% rynku, znalazła więcej nabywców niż rok wcześniej - 99,4 tys. sprzedanych aut wobec 96,3 tys. sztuk przed rokiem. O ile najczęściej kupowane są samochody klasy niższej średniej - ten segment stanowi 39,2% grupy, o tyle największe tempo wzrostu na przestrzeni roku osiąga segment najmniejszych aut. Od początku roku na zakup aut typu mini zdecydowało się ponad 9,5 tys. klientów, o 42,6% więcej niż rok wcześniej. To przede wszystkim zasługa kilku spośród kilkunastu oferowanych tu modeli: Fiata 500 (+817 sztuk), Hyundai'a i10 (+773 sztuki), Suzuki Splash (+721 sztuk), Fiata Panda (+552 sztuki)i Forda Ka (+469 sztuk).

Najpopularniejsza w grupie podstawowej klasa niższa średnia (niemal 39,0 tys. sprzedanych aut, -1,7%) osłabiła swoją pozycję o 2 proc. (spadek udziału rynkowego z 41,2 do 39,2%). Rosnącą tendencję wykazał natomiast segment aut małych, których sprzedaż wyniosła 35,6 tys. sztuk, o 2,9% więcej niż rok wcześniej. Nieco mniejszy wskaźnik wzrostu osiągnęła sprzedaż klasy średniej (14,0 tys. sztuk, +1,3%).

Jak wspomniano na wstępie grupę o największej dynamice wzrostu sprzedaży skumulowanej stanowią samochody terenowo-rekreacyjne. Od początku roku polscy klienci kupili niemal 8,8 tys. takich aut, o 19,3% więcej niż przed rokiem, co stanowi 7,5% rynku krajowego. Liderem pozostaje tu klasa niższa średnia (4,0 tys. sprzedanych aut, -3,1%), jednak udział segmentu zmniejszył się w ciągu roku o ponad 10 pproc. (z 55,9 do 45,4%), podczas gdy imponująco (o 11,6%.) zwiększył się udział klasy średniej (2,9 tys. aut, +84,1%).

Ponad trzykrotnie wzrosła na przestrzeni roku sprzedaż małych aut terenowo-rekreacyjnych (559 sztuk, +275,2%, 6,4% udziału).

Na zakup samochodów sportowo-rekreacyjnych zdecydowało się w ciągu czterech pierwszych miesięcy roku 654 nabywców, o 12,2% więcej niż rok wcześniej.

Pozostałe grupy odnotowały spadek sprzedaży - vany o 29,3% (nieco ponad 5,2 tys. sztuk), a kombi vany o 21,1% (2,6 tys. sztuk).

Gdzie kupić samochód?