Auto Świat Wiadomości Aktualności Istotna zmiana na polskich torach już weszła w życie. Chodzi o wskaźniki W 6b

Istotna zmiana na polskich torach już weszła w życie. Chodzi o wskaźniki W 6b

We wtorek 20 maja z wybranych przejazdów kolejowo-drogowych zniknęły wskaźniki W 6b — poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe. To efekt wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 15 kwietnia br., która zmienia zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 "Baczność" przez maszynistów.

Przejazd kolejowo-drogowy
Martyn Jandula / Shutterstock
Przejazd kolejowo-drogowy

Jak zaznaczają kolejarze, charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy był do niedawna obowiązkowy nawet na przejawach kolejowych z nowoczesnymi, aktywnymi systemami zabezpieczeń. Trąbiące pociągi były uciążliwe dla osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych, szczególnie w nocy. Liczne skargi w końcu doprowadziły do zmiany przepisu i ograniczenia hałasu.

Przeczytaj także: Policzyłem, ile kosztuje posiadanie chińskiego SUV-a. To był lodowaty prysznic

Na tych przejazdach już nie ma znaków W6b

  • Wrocław: ul. Pawia, Przystankowa, Działdowska;
  • Katowice: ul. Tunelowa, Jankego, Słonecznikowa;
  • Bydgoszcz: ul. Bronikowskiego, ul. Flisacka;
  • Iława;
  • Czerwionka-Leszczyny (woj. śląskie);
  • Ełk: okolice stacji Ełk Szyba Zachód;
  • Augustów: ul. Turystyczna;
  • Zastów (woj. małopolskie).
  • Drzewce Kolonia, Stasin Polny (woj. lubelskie);
  • Rykoszyn, Bartków (woj. świętokrzyskie).

To pierwsza lista lokalizacji wytypowanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. w odpowiedzi na interwencje mieszkańców. Państwowa spółka zapewnia, że uciążliwy sygnał "Baczność" będzie usuwany na kolejnych przejazdach po przeprowadzeniu odpowiednich analiz. Pozostanie obowiązkowy na około 50 proc. wszystkich przejazdów w kraju.

Resort infrastruktury zapowiedział, że tylko na 470-kilometrowej trasie Warszawa — Poznań — granica państwa liczba sygnałów dźwiękowych wydawanych przez maszynistę pociągu zmniejszy się ze 139 do dziewięciu.

Linia kolejowa bez znaku W6
Linia kolejowa bez znaku W6PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Walka z hałasem bez wpływu na bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo pozostaje na pierwszym miejscu, więc sygnał "Baczność" nadal obowiązuje tam, gdzie jest to faktycznie konieczne, czyli przed przejazdami kolejowo-drogowymi bez aktywnych systemów zabezpieczeń.

Oto treść znowelizowanego rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Art. 112 w ust. 2 pkt 6b) otrzymał brzmienie:

wskaźnik W 6b "Wskaźnik ostrzegania przed niezabezpieczonym przejazdem kolejowo-drogowym lub przejściem" oznacza, że należy podać sygnał Rp 1 "Baczność": dwie trójkątne białe tablice (trójkąty równoboczne) z czarnym obramowaniem i symbolem pojazdu drogowego, zwrócone wierzchołkami ku górze, umieszczone bezpośrednio jedna pod drugą; wskaźnik W 6b ustawia się przed przejazdami kolejowo-drogowymi lub przejściami:

a) niewyposażonymi w półsamoczynne lub samoczynne systemy przejazdowe,

b) w przypadku których półsamoczynny system przejazdowy jest niepowiązany z urządzeniami stacyjnymi lub nieuzależniony od nich, lub niewyposażony w tarcze ostrzegawcze przejazdowe,

c) na których ruch drogowy jest kierowany przez uprawnionych pracowników zarządcy infrastruktury lub przewoźnika kolejowego,

d) wyposażonymi w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników.

Polskie Linie Kolejowe S.A. zaznaczają, że maszynista pociągu zawsze może nadać sygnał "Baczność" w przypadku dostrzeżenia zagrożenia, niezależnie od oznakowania trasy.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji