Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Przerażające skutki łamania zasady kąta prostego. Jest wideo od PKP

Przerażające skutki łamania zasady kąta prostego. Jest wideo od PKP

"Pośpiech, brawura, rutyna i głupota — to główni zabójcy na torach!" - takie zdanie znajduje się w opisie krótkiej kompilacji wypadków na przejazdach kolejowych, którą wrzuciło PKP. To spore niedopowiedzenie. Krótki film dosłownie mrozi krew w żyłach. Głupota kierowców ociera się o szaleństwo. Brawura zaskakuje, tym bardziej że każda taka sytuacja może skończyć się tragedią.

Kompilacja wypadków na przejazdach kolejowych
Kompilacja wypadków na przejazdach kolejowychŹródło: pkp
  • Rocznie na przejazdach kolejowych dochodzi w Polsce do 200 wypadków, a ginie w nich nawet kilkadziesiąt osób
  • Rozpędzony pociąg może mieć drogę hamowania równą nawet trzynastu boiskom piłkarskim. Maszynista nie ma więc możliwości w żaden sposób zareagować na niebezpieczne zachowanie kierowcy
  • PKP przygotowało kompilację wypadków na przejazdach. Jest przerażające, ale liczymy, że otworzy ludziom oczy. Każde zdarzenie na przejeździe kolejowym jest skrajnie niebezpieczne
  • Więcej wieści z polskich dróg znajdziesz na stronie głównej Onetu

W Polsce na przejazdach kolejowych rocznie dochodzi do 200 wypadków, w których ginie kilkadziesiąt osób. Statystyki są przerażające. W tym roku doszło do mniejszej liczby wypadków, ale zginęło w nich więcej osób. PKP podaje, że od początku 2024 roku na przejazdach wydarzyło się 111 wypadków i kolizji (o 5 mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku), 28 osób zginęło (o 3 więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku), 10 zostało ciężko rannych (o 7 mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku).

Przeczytaj także: 170 tys. kar w pół roku. Większość kierowców nawet nie wie, że popełnia wykroczenie

Przejazdy kolejowe - mandaty. Walka o bezpieczeństwo trwa

W zeszłym miesiącu doszło do 16 wypadków i kolizji, w których zginęły cztery osoby, a jednak została ciężko ranna. Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych jest priorytetem i dla policji, i dla PKP. Policjanci organizują nawet specjalne akcje na przejazdach, a do łamania przepisów podchodzą bardzo drobiazgowo. Kierowcy grozi dwa tysiące zł mandatu (w przypadku recydywy cztery tysiące) i 15 punktów karnych, jeśli:

  • wjedzie na przejazd kolejowy w momencie, gdy zapory są opuszczone, są właśnie opuszczane lub ich podnoszenie się nie zakończyło. Dlatego często mówi się o "zasadzie kąta prostego". Na przejazdy można wjeżdżać tylko, kiedy zapory są w pełni podniesione,
  • wjedzie na przejazd kolejowy, gdy sygnalizator pokazuje czerwone światło,
  • wjedzie na przejazd kolejowy, kiedy po jego drugiej stronie nie ma miejsca na kontynuowanie jazdy.

Również PKP angażuje się w poprawę bezpieczeństwa. Jakiś czas temu w Polsce ruszyła kampania społeczna "Bezpieczny Przejazd". W jej ramach PKP tworzy m.in. kompilacje niebezpiecznych zachowań kierowców oraz wypadków. Ku przestrodze i żeby otworzyć ludziom oczy. Na przejazdach kolejowych prawie każdy wypadek kończy się tragicznie. Samochód nie ma szans z rozpędzonym pociągiem. Zobaczcie sami:

Jak zachować się na przejazdach kolejowych?

"Rozpędzony pociąg może mieć drogę hamowania równą nawet trzynastu boiskom piłkarskim. Różnica mas pomiędzy składem towarowym a samochodem osobowym jest taka, jak między pojazdem a puszką po napoju" - obrazowo wyjaśniają organizatorzy kampanii "Bezpieczny Przejazd". Przygotowano dla kierowców także pięć najważniejszych zasad, jak zachować się na przejeździe z rogatkami:

  1. Zachowaj szczególną ostrożność. Rozejrzyj się dokładnie. Warto upewnić się, że nie nadjeżdża żaden pociąg. 
  2. Kiedy miga czerwone światło, nie wjeżdżaj za sygnalizator.
  3. Nie próbuj ominąć opuszczonych rogatek. 
  4. Przed wjazdem na przejazd kolejowo-drogowy upewnij się, że po drugiej stronie torów jest wystarczająco dużo miejsca, abyś mógł swobodnie zjechać. 
  5. Zachowaj cierpliwość.

Przeczytaj także: Kierowcy mogą legalnie wjeżdżać na czerwonym świetle. Trzeba tylko wiedzieć, kiedy można to zrobić

Pozostaje nam tylko dołączyć do PKP oraz policji i zaapelować o nieignorowanie przepisów na przejazdach kolejowych. Jeśli ktoś z waszych bliski czasem je nagina i wjeżdża na przejazdy, kiedy nie powinien, to pokażcie mu to krótkie wideo. Kierowca i jego pasażerowie nie mają najmniejszych szans w starciu z rozpędzonym pociągiem. Pod żadnym pozorem nie można ryzykować.

Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków