W bieżącym roku w mistrzostwach pojawiła się odnowiona Kia Picanto, która poza widocznymi zmianami zewnętrznymi wyróżnia się także wieloma modyfikacjami technicznymi. Do najważniejszych należą: mocniejszy silnik, osiągający moc 100 KM, nowa skrzynia biegów, gwarantująca szybszą zmianę przełożeń i wyższą dynamikę jazdy, oraz bardziej wydajne hamulce tarczowe z tyłu.
Nowe wyścigowe Picanto to najszybsza mała Kia, która kiedykolwiek była wykorzystywana w mistrzostwach Polski. Zdecydowanie udowodniono to na włoskim torze Monza, na którym rozegrano najszybsze zawody w 11-letniej historii serii. Podczas kwalifikacji przekroczono prędkość 175 km/h, a najwyższa średnia szybkość okrążenia wyniosła 131,326 km/h. Tak szybko wyścigowi kierowcy Kii Picanto nie jeździli jeszcze nigdy.
We Włoszech rozstrzygnięto rywalizację o jak najwyższe lokaty. Zwycięsko z tej walki wyszedł Karol Urbaniak, ubiegłoroczny mistrz Polski i tegoroczny lider klasyfikacji od pierwszego do ostatniego wyścigu – po tytuł sięgnął po raz drugi z rzędu. Od pierwszych treningów na Autodromo Nazionale di Monza świetną formę prezentował Albert Legutko, który nie zdołał pokonać swojego najgroźniejszego rywala i mimo zwycięstwa w pierwszym wyścigu musiał zadowolić się drugim miejscem. Trzecia lokata w klasyfikacji sezonu przypadła regularnie bywającemu niemal w każdej rundzie na podium Pawłowi Wysmykowi.
Pierwsza rywalizacja Picanto we Włoszech zakończyła się zwycięstwem 16-letniego Alberta Legutki, który o 0,199 s wyprzedził Karola Urbaniaka. Drugi wyścig na Autodromo Nazionale di Monza przejdzie do historii Kia Lotos Race jako jeden z najbardziej pasjonujących i zaciętych w historii. Nawet włoski komentator przyznał, że na tym torze dawno nie było tak porywającej rywalizacji.
O ile w pierwszym wyścigu o zwycięstwo walczyło 2 zawodników, o tyle w drugim – aż sześciu. Chociaż różnica pomiędzy pierwszym a drugim kierowcą na mecie była większa, bo wyniosła 0,229 s, do ostatnich metrów nie było wiadomo, które Picanto pierwsze minie linię mety. Ogromną niespodziankę po raz kolejny sprawił zaledwie 14-letni Bartosz Paziewski. Do wyścigu startował z 9. pola, w połowie pierwszego okrążenia był już piąty, po kolejnych dwóch – trzeci, a od połowy wyścigu przewodził stawce. Było to już drugie zwycięstwo tego bardzo młodego kierowcy, wcześniej triumfował w pierwszym wyścigu w czeskim Moście.
Sposób na tanie ściganie
Kia Lotos Race to najtańsza seria wyścigowa w naszym kraju, przeznaczona przede wszystkim dla młodych i początkujących zawodników. To dla nich pierwszy krok w sportowej karierze, a także sposób na tanie ściganie. Koszt w pełni wyposażonego auta dla nowych zawodników sezonu 2016 wyniósł 47 599 zł brutto. W zawodach główne koszty wiążą się zazwyczaj ze zniszczonymi częściami karoserii. Wyścigi KLR są dość kontaktowe. Niewielkim kosztem można poczuć wielkie emocje, zdobyć spore doświadczenie, i to jeszcze na kilka lat przed zdobyciem prawa jazdy. Wystarczy tylko uzyskać licencję wyścigową.
Chociaż w wyścigach Kia Lotos Race rywalizują niewielkie Picanto z silnikami 1.2, to na torze dostarczają one wielu wrażeń nie tylko swoim kierowcom, lecz także widzom. Znakomicie o tym świadczy tegoroczny finał serii. Większość wyścigów Kia Lotos Race jest rozgrywana na zagranicznych torach, także tych znanych z Formuły 1. W sezonie 2016 były to Hungaroring oraz legendarna Monza, uchodząca za jeden z najszybszych na świecie.
Nasza opinia
Sezon 2016 dobiegł końca, lecz to nie koniec Kia Lotos Race. W przyszłym roku czekają nas kolejne emocje. Tutaj młodzi kierowcy przechodzący prosto z kartingu za niewielkie pieniądze mogą zasmakować wyścigów samochodowych.
Galeria zdjęć
Sześć zwycięstw z rzędu w trzech pierwszych rundach mistrzostw znacznie pomogło Karolowi Urbaniakowi w zdobyciu tytułu. Kolejnymi sześcioma wygranymi podzieliło się czterech kierowców
Tradycyjnie kierowcom w wyścigach na polach startowych asystują atrakcyjne hostessy
Kia Lotos Race to czysta sportowa walka na torze oraz towarzysząca wyścigom wspaniała atmosfera
Ostatni wyścig sezonu na Monzy był jednym z najbardziej zaciętych w historii pucharu Kii
Albert Legutko – Na początku sezonu liczyłem na więcej, jednak wicemistrzostwo też jest ważne
Zawody Kia Picanto są jedyną polską serią wyścigową pod patronatem FIA. Tą decyzją Międzynarodowa Federacja Samochodowa wyraźnie doceniła poziom organizacyjny oraz sportowy Kia Lotos Race
W wyścigach Kii Picanto nie zabrakło dramatycznych zdarzeń, kolizji, a także takich lotów
Jedyna przedstawicielka płci pięknej wśród zawodników Kia Lotos Race – Katarzyna Sakowska
Wyścigi niedużych Picanto towarzyszyły zawodom wielkich ciężarówek o mistrzostwo Europy oraz mistrzostwom świata samochodów turystycznych
Karol Urbaniak obronił tytuł wywalczony rok wcześniej
Karol Urbaniak – nie jest łatwo wywalczyć tytuł, ale o wiele trudniej jest go obronić
Meta! W sezonie 2016 w mistrzostwach KLR sklasyfikowano 16 zawodników