Sprzedaż aut hybrydowych w Europie rośnie i będzie w kolejnych latach wzrastać. Jednocześnie SUV-y i crossovery zdobywają coraz większy udział w rynku. W ślad za tym trendem Kia opracowała model Niro, który ma szansę zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na samochody o napędzie hybrydowym.
Płyta podłogowa Kii Niro została skonstruowana od podstaw, bez wykorzystania elementów konstrukcyjnych istniejących modeli i jest przystosowana do wykorzystania układów napędowych nowej generacji. Zawieszenie jest niezależne - z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu wahacze.
Stylistyka
Design Niro został opracowany przez ośrodki projektowe Kia mieszczące się w Kalifornii i w Korei. Duży rozstaw kół, stosunkowo długa pokrywa silnika, krótkie zwisy i wyraźnie wznosząca się boczna linia nadwozia sprawiają, że Kia Niro prezentuje się bardzo dynamicznie. Nadwozie jest bardzo aerodynamiczne, o czym świadczy współczynnik oporu powietrza, wynoszący jedynie 0,29.
Spory rozstaw osi, wynoszący 2700 mm oraz krótkie zwisy z przodu i z tyłu (wynoszące – odpowiednio – 870 mm i 785 mm) sprawiają, że wnętrze Niro jest bardzo przestronne jak na samochód, który mierzy 4335 mm długości. Przy takiej długości nadwozia oraz przy szerokości 1800 mm i wysokości 1535 mm Niro idealnie wpisuje się w lukę między większą Kia Sportage, a mniejszym Cee’dem. Rozstaw osi Kia Niro jest nawet o 3 cm większy niż w Sportage.
Oszczędność
Bardzo niską emisję spalin i dwutlenku węgla zapewnia hybrydowy zespół napędowy, na który składają się 1,6-litrowa benzynowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa osiągająca moc 105 KM i generująca moment obrotowy o wartości 147 Nm współpracująca z silnikiem elektrycznym o mocy 32 kW i akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 1,56 kWh. Łączna moc hybrydowego zespołu napędowego wynosi 141 KM. Moment obrotowy jest przenoszony na koła za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami (6DCT).
Nowy silnik benzynowy po raz pierwszy łączy zalety jednostki napędowej pracującej w cyklu Atkinsona, chłodzonego układu recyrkulacji spalin (EGR) i bezpośredniego wtrysku paliwa, w celu uzyskania maksymalnej wydajności. Dodatkowo zwiększa ją system odzyskiwania ciepła spalin, który przyspiesza rozgrzewanie się silnika poprzez przekierowanie płynu chłodzącego do wymiennika ciepła w układzie wydechowym.
Dwusprzęgłowa przekładnia jest najnowszą wersją skrzyni biegów o symbolu 6DCT, zaprojektowaną na potrzeby współpracy z zaawansowanym hybrydowym układem napędowym. Przekładnia zapewnia natychmiastową zmianę przełożeń i bardzo płynną pracę.
Akumulator
Ważący zaledwie 33 kg litowo-jonowy akumulator o pojemności 1,56 kWh jest jak dotąd najlżejszym i najbardziej wydajnym kiedykolwiek wykorzystywanym w samochodach Kia. Akumulator zastosowany w Niro odznacza się o nawet 50 proc. wyższą gęstością energii i o 13 proc. większą wydajnością energetyczną, niż akumulatory stosowane u konkurentów.
Bagażnik
Płytę podłogową nowej Kia Niro zaprojektowano tak, aby rozmieszczenie elementów hybrydowego zespołu napędowego nie wpływało negatywnie ani na przestronność wnętrza, ani na pojemność bagażnika. Dzięki temu, że akumulator o bardzo kompaktowych rozmiarach znajduje się pod tylną kanapą – podobnie jak zbiornik paliwa o pojemności 45 l umieszczony wzdłuż niego – bagażnik Niro liczy aż 421 l pojemności (liczonej według normy VDA).
Rozbudowany system multimedialny z Kia Connected Services
Do obsługi nie tylko multimediów służy najnowszy interfejs z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym. Standardowo system multimedialny jest wyposażony w 6 głośników. Za dopłatą Niro można wyposażyć w system audio firmy JBL z 8 głośnikami i wzmacniaczem o mocy 320 W, który zapewnia dźwię̨k doskonałej jakości w technologii Clari-Fi.
Użytkownicy Kia Niro, za pośrednictwem systemu Kia Connected Services wykorzystującego usługi TomTom, mają dostęp do licznych informacji na temat aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz ostrzeżeniach o stacjonarnych i mobilnych radarach prędkości. Kia Connected Services informuje takż̇e o prognozie pogody na obszarze Europy. Usługi TomTom są̨ dostę̨pne bezpłatnie przez 7 lat od chwili zakupu samochodu.
Sprzedaż Niro w Europie
Po europejskim debiucie w Genewie, w maju w zakładach Hwasung w Korei ruszy produkcja nowej Kii Niro. Pierwsze egzemplarze trafią do sprzedaży w Europie już w lipcu. Podobnie jak w wypadku pozostałych modeli Kia sprzedawanych w Europie, także Niro będzie oferowane z 7-letnią gwarancją (do przebiegu 150 000 km).