Sprzedaż aut hybrydowych w Europie rośnie i będzie w kolejnych latach wzrastać. Jednocześnie SUV-y i crossovery zdobywają coraz większy udział w rynku. W ślad za tym trendem Kia opracowała model Niro, który ma szansę zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na samochody o napędzie hybrydowym.

Płyta podłogowa Kii Niro została skonstruowana od podstaw, bez wykorzystania elementów konstrukcyjnych istniejących modeli i jest przystosowana do wykorzystania układów napędowych nowej generacji. Zawieszenie jest niezależne - z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu wahacze.

Stylistyka

Design Niro został opracowany przez ośrodki projektowe Kia mieszczące się w Kalifornii i w Korei. Duży rozstaw kół, stosunkowo długa pokrywa silnika, krótkie zwisy i wyraźnie wznosząca się boczna linia nadwozia sprawiają, że Kia Niro prezentuje się bardzo dynamicznie. Nadwozie jest bardzo aerodynamiczne o czym świadczy współczynnik oporu powietrza, wynoszący jedynie 0,29.

Spory rozstaw osi, wynoszący 2700 mm oraz krótkie zwisy z przodu i z tyłu (wynoszące – odpowiednio – 870 mm i 785 mm) sprawiają, że wnętrze Niro jest bardzo przestronne jak na samochód, który mierzy 4335 mm długości. Przy takiej długości nadwozia oraz przy szerokości 1800 mm i wysokości 1535 mm Niro idealnie wpisuje się w lukę między większą Kia Sportage, a mniejszym Cee’dem. Rozstaw osi Kia Niro jest nawet o 3 cm większy niż w Sportage.

Kia Niro

Oszczędność

Bardzo niską emisję spalin i dwutlenku węgla zapewnia hybrydowy zespół napędowy, na który składają się 1,6-litrowa benzynowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa osiągająca moc 105 KM i generująca moment obrotowy o wartości 147 Nm współpracująca z silnikiem elektrycznym o mocy 32 kW i akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 1,56 kWh. Łączna moc hybrydowego zespołu napędowego wynosi 141 KM. Moment obrotowy jest przenoszony na koła za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami (6DCT).

Nowy silnik benzynowy po raz pierwszy łączy zalety jednostki napędowej pracującej w cyklu Atkinsona, chłodzonego układu recyrkulacji spalin (EGR) i bezpośredniego wtrysku paliwa, w celu uzyskania maksymalnej wydajności. Dodatkowo zwiększa ją system odzyskiwania ciepła spalin, który przyspiesza rozgrzewanie się silnika poprzez przekierowanie płynu chłodzącego do wymiennika ciepła w układzie wydechowym.

Dwusprzęgłowa przekładnia jest najnowszą wersją skrzyni biegów o symbolu 6DCT, zaprojektowaną na potrzeby współpracy z zaawansowanym hybrydowym układem napędowym. Przekładnia zapewnia natychmiastową zmianę przełożeń i bardzo płynną pracę.

Akumulator

Ważący zaledwie 33 kg litowo-jonowy akumulator o pojemności 1,56 kWh jest jak dotąd najlżejszym i najbardziej wydajnym kiedykolwiek wykorzystywanym w samochodach Kia. Akumulator zastosowany w Niro odznacza się o nawet 50 proc. wyższą gęstością energii i o 13 proc. większą wydajnością energetyczną, niż akumulatory stosowane u konkurentów.

Kia Niro

Bagażnik

Płytę podłogową nowej Kia Niro zaprojektowano tak, aby rozmieszczenie elementów hybrydowego zespołu napędowego nie wpływało negatywnie ani na przestronność wnętrza, ani na pojemność bagażnika. Dzięki temu, że akumulator o bardzo kompaktowych rozmiarach znajduje się pod tylną kanapą – podobnie jak zbiornik paliwa o pojemności 45 l umieszczony wzdłuż niego – bagażnik Niro liczy aż 421 l pojemności (liczonej według normy VDA).

Rozbudowany system multimedialny z Kia Connected Services

Do obsługi nie tylko multimediów służy najnowszy interfejs z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym. Standardowo system multimedialny jest wyposażony w 6 głośników. Za dopłatą Niro można wyposażyć w system audio firmy JBL z 8 głośnikami i wzmacniaczem o mocy 320 W, który zapewnia dźwięk doskonałej jakości w technologii Clari-Fi.

Kia Niro

Użytkownicy Kia Niro, za pośrednictwem systemu Kia Connected Services wykorzystującego usługi TomTom, mają dostęp do licznych informacji na temat aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz ostrzeżeniach o stacjonarnych i mobilnych radarach prędkości. Kia Connected Services informuje także o prognozie pogody na obszarze Europy. Usługi TomTom są dostępne bezpłatnie przez 7 lat od chwili zakupu samochodu.

Sprzedaż Niro w Europie

Po europejskim debiucie w Genewie, w maju w zakładach Hwasung w Korei ruszy produkcja nowej Kii Niro. Pierwsze egzemplarze trafią do sprzedaży w Europie już w lipcu. Podobnie jak w wypadku pozostałych modeli Kia sprzedawanych w Europie, także Niro będzie oferowane z 7-letnią gwarancją (do przebiegu 150 000 km).