Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Koniec Honkera, pierwsza partia Fordów już w polskim wojsku

Koniec Honkera, pierwsza partia Fordów już w polskim wojsku

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Wysłużone Honkery powoli kończą służbę. Po wielu latach i anulowanych przetargach polskie wojsko wreszcie doczekało się następcy popularnych aut terenowych. Pierwsza partia Fordów Ranger w ramach programu Mustang trafiła już do wojska. Jednym z pierwszych odbiorców jest jedna z najmłodszych jednostek w polskiej armii, czyli Żelazna Dywizja sformowana w 2018 roku.

Ford Ranger dla polskiej armiiŹródło: MON / Mon
  • Ponad pięć lat zajęło wybranie następcy Honkera w polskim wojsku - w ramach programu Mustang ostatecznie wybrano ofertę Nissana z modelem Navara
  • Ze względu na problemy z produkcją w czasie pandemii kontrakt z wojskiem przejął Ford z modelem Ranger - koncern dostarczy 648 pojazdów
  • Armia będzie korzystać z modelu Ranger we wzmocnionej wersji XLT z silnikiem diesla o mocy 170 KM i napędem 4x4

„Czas Honkera w Wojsku Polskim odchodzi do historii” - tak Ministerstwo Obrony Narodowej żegna się na Twitterze z polskim samochodem terenowym. Początkowo jego miejsce miał zająć Nissan Navara, ale ze względu na problemy z produkcją w czasie pandemii zamówienie przejął Ford z modelem Ranger.

Pierwsza partia 100 egzemplarzy właśnie trafiła do wojska, a ściślej do tzw. Żelaznej Dywizji, czyli jednej z najmłodszych formacji w armii. Docelowo Ford dostarczy 648 aut (do 2022 roku), które trafią do jednostek wojskowych na terenie całego kraju.

Przeczytaj też:

Polskie wojsko będzie korzystać z odmiany Ford Ranger XLT z podwójną kabiną oraz dodatkową zabudową typu hardtop (trzy otwierane pokrywy oraz mocowania do transportu kolejowego). Wybrano silnik diesla 2,0 EcoBlue o mocy 170 KM w konfiguracji z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów i napędem 4x4 (możliwość wyboru trybu jazdy z napędem na jedną oś) z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego.

MON ogłosił, że samochody wzmocniono ze względu na użytkowanie w trudnych warunkach. Nie zdradzono jednak szczegółów modernizacji poza adnotacją o zastosowaniu stalowych felg z oponami wzbogaconymi o wkładki run-flat (Hutchinson) oraz ogumienie AT firmy BFGoodrich.

Zgodnie z kontraktem wszystkie nowe samochody powinny być dostosowane do zasilania paliwem lotniczym F34 wykorzystywanym w wojskach NATO. Wymagany jest także certyfikat transportu powietrznego amerykańskich sił powietrznych USAF.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków