Japoński model, który w założeniu był nastawiony na europejskich użytkowników, nie zdobył spodziewanego zainteresowania. Jego sprzedaż jest coraz gorsza, o czym świadczą wymownie wyniki z I kwartału 2014 r., które spadły o 28 procent.

Nie jest wykluczone, że ze względów ekonomicznych Toyota zaoferuje Europie w klasie średniej jakiś globalny model. Takim jest Camry, model sprzedawany na innych kontynentach.

Niejasna przyszłość Toyoty Avensis nie jest jedynym przypadkiem z ostatnich lat w tym segmencie. Nissan Primera zniknął z europejskiego rynku w 2008 roku, Ford aż o dwa lata opóźnił premierę nowej generacji Mondeo, a Honda wciąż się zastanawia czy Accord otrzyma następcę.

Nie jest wykluczone, że Avensis zostanie zastąpiony modelem hybrydowym. Toyota w ciągu najbliższych 5-7 lat zamierza wprowadzić do oferty zupełnie nowy model klasy średniej z napędem hybrydowym. To jednak wciąż sprawa dalekiej przyszłości.