Dziesięć lat temu przyjęło się, że każdy liczący się producent musiał mieć w swojej ofercie kabriolet. Wzorcami do naśladowania były wyznaczające ówczesne standardy w tej klasie kabriolety-coupe marki Renault i Peugeot. W odpowiedzi na francuską ofensywę niemieccy producenci – Opel, Ford i Volkswagen przygotowali swoje modele. W Wolfsburgu powstał Volkswagen EOS.
W 2004 roku podczas salonu samochodowego w Genewie po raz pierwszy Volkswagen zaprezentował Concept C, a w drugiej połowie tego samego roku podczas IAA 2004 we Frankfurcie nad Menem zaprezentowano seryjną wersję VW EOS.
Po pięciu latach VW EOS przeszedł gruntowny lifting i upodobnił się do aktualnej oferty modelowej producenta.
Jednak w 2012 roku oficjalnie poinformowano, iż model ten już nie będzie miał następcy. Ostatecznie doszło do podjęcia ostatecznej decyzji. Niemieccy dilerzy Volkswagena do 27 marca 2015 r. będą jeszcze przyjmowali zamówienia na ten model, a ostatni egzemplarz opuści taśmę fabryki w portugalskim mieście Palmela pod koniec maja 2015 r.
W ciągu dziewięciu lat produkcji Volkswagen wyprodukował ponad 230 tys. egz. modelu EOS. W ofercie pozostaną dwa modele z otwieranym nadwoziem – Golf Cabriolet i Beetle Cabriolet.