W tym roku radzimy nie czekać z zakupem nowych opon do maja czy czerwca. Okazji raczej nie będzie, wyprzedaży czy przecen – także. Co więcej, możemy zostać niemile zaskoczeni podwyżką cen ogumienia.
Dlaczego? Do produkcji opon używa się surowców, których ceny w ostatnich miesiącach znacząco wzrosły. Dotyczy to kauczuku, ropy naftowej, stali. Gdy coś drożeje, pojawiają się też spekulanci (u nas to słowo jest ośmieszone, ale nie zmienia to faktu, że oni istnieją), którzy na światowych rynkach surowcowych próbują zrobić wielkie pieniądze. Tak stało się np. z kauczukiem wykupionym podobno przez chińskich producentów ogumienia.
Sytuację pogorszyły decyzje o zamknięciu fabryk opon, zbyt pochopnie podjęte przez wielu producentów. W ub. roku wydawało się, że kryzys w branży samochodowej i spadek sprzedaży nowych pojazdów będą długotrwałe. Okazało się jednak, że producenci aut złapali drugi oddech, a klienci zaczęli kupować nowe samochody.
W efekcie zabrakło opon. Na naszym rynku jesienią ub. roku wystąpiły trudności z zakupem markowych „zimówek”. Teraz sytuacja może się powtórzyć z oponami letnimi. Na niedawnej konferencji prasowej przedstawiciele Continentala w Polsce zapowiedzieli, że od maja opony tego koncernu zdrożeją o od 5 do 10 proc.
Największą podwyżką będzie objęte ogumienie do ciężarówek. Do jego produkcji używa się bowiem o wiele więcej surowców niż w przypadku opon do aut osobowych i dostawczych.
Galeria zdjęć
Michelin Pilot Super Sport - Michelin wprowadza na rynek oponę Pilot Super Sport opracowaną do seryjnie produkowanych aut sportowych i tuningowanych o ultrawysokich osiągach. W jej konstruowaniu wzięli udział inżynierowie Porsche, BMW i Ferrari. Ogumienie to jest przeznaczone do codziennej jazdy i na tory wyścigowe. Opona będzie fabrycznie montowana w BMW M5 i M6, Ferrari F458 Italia, Porsche Turbo S i Koenigseggu Agerze. Na rynku dostępne będzie 31 rozmiarów (od 18 do 22 cali) z profilami od 45 do 25. Indeksy prędkości: od Y do R.
Toyo Proxes T1 Sport - Proxes T1 Sport to następca modelu Proxes T1R. Jak deklaruje producent, dzięki nowej rzeźbie bieżnika zapewnia wyjątkową przyczepność w każdych warunkach. Koncepcja zastosowania dwóch rodzajów mieszanki po wewnętrznej i zewnętrznej stronie bieżnika poprawia zachowanie na zakrętach, hamowanie i stabilność podczas szybkiej jazdy. Opony Proxes T1 Sport są elementem fabrycznego wyposażenia aut Audi z linii S i RS. Producent pomyślał o SUV-ach napędzanych mocnymi silnikami. Do nich przeznaczono oponę Proxes T1 Sport SUV.
Pirelli Cinturato P1 - Rodzina opon Pirelli Cinturato to propozycja dla do nabywców poszukujących „zielonych” technologii. Jak deklaruje producent, ekologiczne opony tej marki nie wymagają kompromisów od kierowcy. Pirelli oferuje 3 linie Cinturato: P4 (do aut miejskich), P6 (kompakty, klasa średnia) i P7 (klasa średnia i wyższa). W marcu zadebiutuje nowy produkt: opona Cinturato P1. Przeznaczona jest do aut miejskich i kompaktowych. Pirelli zapewnia, że będzie liderem w hamowaniu na mokrej nawierzchni, ograniczeniu hałasu i zmniejszeniu oporów toczenia.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 - Eagle F1 Asymmetric 2 to guma do aut o bardzo wysokich osiągach (Ultra-High Performance). Zastosowana w niej technologia ActiveBraking zwiększa powierzchnię styku bieżnika z asfaltem w trakcie hamowania. Podczas gdy tradycyjne klocki bieżnika nie zmieniają wtedy swego położenia, klocki nowej opony zwiększają swoją powierzchnię. Przekłada się to na krótszą drogę hamowania – nawet o 3 m na suchej i mokrej nawierzchni. Opona jest dostępna w 29 rozmiarach, do felg o średnicy od 17 do 19 cali.
Fulda SportControl - Opona Fulda SportControl, skonstruowana z nowoczesnej mieszanki gumowej na bazie krzemionki oraz posiadająca system rowkowania Aqua Flow, zapewnia optymalne rozpraszanie i usuwanie wody, co zwiększa przyczepność auta podczas opadów deszczu. Fulda SportControl dostępna jest w szerokim zakresie rozmiarów, do samochodów sportowych oraz osobowych. W ofercie: opony pasujące na felgi o średnicy od 16 do 19 cali, z profilami od 55 do 30. Wszystkie występują z indeksami prędkości Y i W. Są dostępne także w wersji XL.
ContiSportContact 5 - Nowość do aut sportowych i SUV-ów ze sportowymi ambicjami. Dzięki innowacyjnej mieszance BlackChilli, gwarantującej maksymalne przenoszenie sił podczas hamowania i niskie opory toczenia, skrócono drogę hamowania na mokrym i suchym asfalcie. Opór toczenia zmniejszono w porównaniu z poprzedniczką aż o 10 proc., za to o 13 proc. wzrosły przebiegi eksploatacyjne. Opona występuje w 16 rozmiarach do aut osobowych (od 205/50 R 17 do 245/45 R 18) oraz 6 rozmiarach do SUV–ów (od 235/55 R 18 do 275/45 R 20). Indeksy prędkości to V, W oraz Y.
Continental ContiEcoContact 5 - Kolejna opona dla kierowców stawiających na ekonomikę eksploatacji i ekologię. Jak zapewnia producent, nie tylko pozwala ona oszczędzać surowce przy produkcji, lecz także obniża zużycie paliwa o ok. 3 proc. w porównaniu ze zwykłą oponą. Dodatkowo gwarantuje krótką drogę hamowania. W stosunku do poprzedniczki opór toczenia został obniżony o 20 proc., a osiągane przebiegi opony wydłużono przeciętnie o 12 proc., zachowując bezpieczną charakterystykę prowadzenia w różnych warunkach.
Bridgestone Ecopia EP150 - Kiedy przed laty na rynku pojawiły się pierwsze opony „eco”, wielu producentów podchodziło do nich z dystansem. Dziś jednak każdy właściwie musi mieć taki produkt w katalogu. W ofercie Bridgestone’a na 2011 rok pojawiła się opona Ecopia EP150. Dzięki nowej technologii wykonania bieżnika osiągnięto znaczny spadek oporów toczenia, a wszystko to bez wpływu na zachowanie na mokrej nawierzchni, prowadzenie i stabilność. W ofercie będą: 175/65 R 14 T i H, 185/65 R 15 T, 195/65 R 15 T, H i V oraz 205/55 R 16 H i V.
Dębica Presto - Nowy produkt marki Dębica stworzono z myślą o autach osobowych o wysokich osiągach. Jak zapewnia wytwórca, nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwalają na pewną jazdę i bardzo dobre kierowanie w każdych warunkach. Czterożebrowa budowa, z podwójnym żebrem centralnym, gwarantuje szybką reakcję opony na ruchy kierownicą, a udoskonalony kontur odpowiada za optymalny rozkład nacisku na całej powierzchni styku opony z podłożem. Model Presto dostępny będzie w 17 rozmiarach, na felgi od 14 do 16 cali (profile 65-55, indeksy prędkości H i V).