Klasyczne kształty czarnej Tatry zainteresowały publiczność – w internecie pojawia się wiele pytań dotyczących możliwości produkcji seryjnej koncepcyjnego modelu. Jednak czeski pojazd wyposażony we francuskie wnętrze przyszłości raczej nie doczeka się produkcji.
Gdzie zniknął silnik? A gdzie jest słupek B?
Samochód, który definiowany jest przede wszystkim przez wnętrze, nie jest żadnym supernowoczesnym pojazdem zaprojektowanym według linijki, ale czeską Tatrą 603/2. Francuski dostawca i producent części samochodowych Faurecia wybrał czeski samochód do prezentacji swoich umiejętności w projektowaniu wnętrz samochodów.
Od oryginału z Koprzywnicy samochód odróżnia się kilkoma szczegółami. Z boku nie znajdziemy tu słupka B, jego eliminacja pozwoliła według producenta optycznie zwiększyć wnętrze i poprawiła dostęp do wnętrza. Tylne drzwi otwierają się przeciw kierunkowi jazdy. Zamiast silnika w tylnej części konceptu Faurecia znajdziemy przestronny bagażnik z nietypową szufladą.
Wewnątrz rok 2010, z zewnątrz lata 60.
Prawdopodobnie nikt nie oczekiwałby, że w 50-letnim samochodzie znajdzie najnowsze materiały. Jednak projekt Faurecia Premium Attitude burzy ten stereotyp. Francuska firma wybrała Tatrę 603/2, ponieważ profilowanie wnętrza przypomina aktualne BMW 5 czy Mercedes-Benz klasy E. Czeska limuzyna posłużyła więc Francuzom do wytworzenia wnętrza przyszłości i tym samym zaprezentowania swoich umiejętności.
Wnętrze Tatry 603 elegancko prześwietlono diodami, wrażenie luksusu podkreślają drewniane panele z białego dębu, a wnętrze oferuje zaskakującą przestronność. Ciekawostką jest grubość drewnianych paneli. Warstwa drewna dębowego ma poniżej milimetra grubości i jest wprasowana w płytę wiórową. Taka technologia pozwala na obniżenie kosztów i zmniejszenie obciążenia środowiska naturalnego.
Zapraszamy do wnętrza
Pasy bezpieczeństwa nijak nie psują wyglądu wnętrza, gdyż ich uchwyty ukrywają się w tunelu centralnym, podobnie jak koleiny foteli, które są do tunelu przymocowane. Optyczne zwiększenie wnętrza uzyskano także dzięki desce rozdzielczej, która nie jest tak głęboka, jak w nowoczesnych pojazdach. Wnętrze ma jeszcze jedną nietypową umiejętność. Przy wyższych prędkościach zachowuje się jak chameleon, niepotrzebne wskaźniki chowają się w desce rozdzielczej i nie rozpraszają uwagi kierowcy. Dodatkowo siedzenia automatycznie się obniżają. Rozgośćmy się w wygodnych fotelach
Kiedy mówimy o fotelach, trzeba podkreślić, że Faurecia oferuje naprawdę nietypową konstrukcję. Fotel kierowcy jest asymetryczny, a w jego podłokietniku zintegrowano wielofunkcyjny przełącznik zainspirowany stylistyką telefonów komórkowych. Przełącznik nie jest połączony z wyświetlaczem klasycznymi przewodami, ale bezprzewodową technologią Bluetooth. W ten sam sposób można podłączyć urządzenia wyposażone w Bluetooth.
Podczas wysiadania fotel wysuwa się na zewnątrz, ułatwiając wydostanie się na zewnątrz. Fotel można ustawić w kilku położeniach (miasto, sportowa jazda, przejażdżka), przy czym w idealnym położeniu zapewnia maksymalną efektywność zadziałania pasów bezpieczeństwa na wypadek kolizji. Przesuwanie fotela powoduje przesunięcie przełączników w drzwiach oraz na tunelu centralnym.
Tylne fotele na pierwszy rzut oka wyglądają jak kanapa dla trzech osób, dodatkowo bez zagłówków. Kiedy jednak dokładnie się przyjrzymy, wszystko staje się jasne. System automatycznie dostosowuje się do sylwetki pasażera – ustawi pochylenie siedzenia i pas biodrowy. Podłokietnik nie jest wychylany tradycyjnie z oparcia, ale tworzy swego rodzaju „most”, pod którym jest wolna przestrzeń. Zagłówki automatycznie wysuwają się, gdy system rozpozna pasażera na tylnym fotelu. Poprawiono w ten sposób widoczność do tyłu, gdy na tylnych fotelach nikt nie siedzi.
Regulator klimatyzacji dla każdego
Regulator klimatyzacji nie znajdziemy tylko na konsoli centralnej, ale także w miejscach, gdzie zamontowano nawiewy powietrza. Temperaturę ustawić może każdy według swoich potrzeb. Krążenie powietrza zoptymalizowano przez odpowiednie wyprofilowanie elementów wnętrza, nawiązujące do przemysłu lotniczego. Nawiewy klimatyzacji elegancko ukryto.
Pokrywy poduszek powietrznych wykonano z miękkiego plastiku, które na wypadek aktywacji airbagu nie uszkodzą przedniej szyby (w wypadku, że poduszki zamontowano w jego pobliżu). Airbag pasażera przesunięto bardziej do przodu, co umożliwiło lepiej zaprojektować deskę rozdzielczą.
Doskonałe! Kiedy można kupić auto?
Model Tatra 603 powstał w ilości nieznacznie przekraczającej 20 tys. sztuk. I wydaje się pewne, że więcej egzemplarzy nie powstanie. Koncept posłuży wyłącznie do demonstracji technologii, które w najbliższej przyszłości pojawią się w samochodach klas wyższych.
Tatra 603 była następcą modelu 600 (Tatraplan) i była ostatnim pojazdem marki z klasycznym kształtem nadwozia, który nawiązywał do modelu Tatra 77 z roku 1933. Wbrew sukcesom na zagranicznych wystawach i zainteresowaniu z zachodu samochód służył przede wszystkim jako limuzyna komunistycznych dygnitarzy. Dziś firma z czeskiej Koprzywnicy zajmuje się wyłącznie produkcją samochodów ciężarowych.
Zobacz także: Klasyczna reklama: Tatra 603 – Szczęśliwej drogiWideo: Tatra 700 ostatni model z Kopřivnici