- Suzuki GSX-R1000R to nowa konstrukcja, która nawiązuje do legendarnych modeli GSX-R1000
- Motocykl zadebiutuje w Polsce w sezonie 2026, będzie spełniał normę Euro 5+ i będzie typowo wyścigową konstrukcją, ale dopuszczoną do użytkowania na drogach
- Specjalna wersja na 40-lecie GSX-R posiada jubileuszowe detale i historyczne barwy
Suzuki GSX-R1000, model, który od 2001 r. wielokrotnie wygrywał w wyścigach Superbike, Superstock i Endurance, powraca w jubileuszowej odsłonie. 15 tytułów mistrza świata FIM Endurance to najlepsze świadectwo jego wyczynowych możliwości. Teraz, z okazji 40-lecia rodziny GSX-R, Suzuki prezentuje całkowicie nową wersję swojego flagowego supersporta – GSX-R1000R.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSuzuki GSX-R1000R z lepszą aerodynamiką i silnikiem zgodnym z Euro 5+
W nowym GSX-R1000R zmiany zaczynają się od stylistyki. Projektanci zadbali o poprawioną aerodynamikę, a jednocześnie nawiązali do bogatej historii modelu. Motocykl spełnia teraz także rygorystyczne normy emisji spalin Euro 5+, co nie wpłynęło jednak na jego osiągi. Wręcz przeciwnie – zmodyfikowany silnik o pojemności 999,8 cm³ to najmocniejsza jednostka w rodzinie GSX-R. Przy niskiej masie, jak na tę klasę motocykla, można spodziewać się fantastycznych osiągów, które będą zasługą również systemu zmiennych faz rozrządu SR-VVT.
Kluczem do wszechstronności tego modelu jest nowoczesny system sterowania Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Dzięki niemu GSX-R1000R można dostosować zarówno do jazdy po torze, jak i codziennej eksploatacji. System SDMS (Suzuki Drive Mode Selector) oferuje trzy tryby jazdy, które pozwalają dopasować charakterystykę oddawania mocy do warunków na drodze. Z kolei kontrola trakcji STCS, ogranicznik unoszenia przedniego koła oraz kontrola momentu obrotowego w zakrętach sprawiają, że motocykl jest nie tylko szybki, ale i bezpieczny.
- Przeczytaj także: Czy chińskie motocykle są już lepsze niż japońskie i niemieckie? Mechanik radzi, który używany motocykl wybrać
Opcjonalne winglety, hamulce Brembo i quick-shiter
W konstrukcji Suzuki GSX-R1000R projektanci wykorzystali lekką aluminiową ramę typu Twin-Spar. Ta zwiększa sztywność konstrukcji, poprawiając równocześnie stabilność podczas jazdy i pewność podczas pokonywania zakrętów. Nowe winglety, dostępne jako opcja, zwiększają siłę docisku przy wysokich prędkościach, co przekłada się na lepszą stabilność na torze. Za wytracanie prędkości odpowiada układ hamulcowy Brembo z tarczami o średnicy 320 mm z przodu i 220 mm z tyłu.
Podczas jazdy przydatnym rozwiązaniem dla wielu kierowców będzie dwukierunkowy quick-shifter. Suzuki zapewnia, że ten pozwoli na błyskawiczną zmianę biegów, co docenią zarówno doświadczeni motocykliści, jak i ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z maszynami tej klasy.
- Przeczytaj także: Wynająłem skuter w Tajlandii i dostałem bolesny mandat. To duża nauczka
Jubileuszowe detale w Suzuki GSX-R1000R i historyczne barwy
Wersja GSX-R1000R na 40-lecie rodziny GSX-R wyróżnia się specjalnymi detalami. Na zbiorniku paliwa, bocznych osłonach i obudowie kluczyka znajdziemy logotypy rocznicowe, a na tylnej części siedziska i obudowie tłumika – oznaczenia GSX-R. Motocykl będzie dostępny w trzech kombinacjach kolorystycznych, które nawiązują do historycznych barw „Gixxera”.
Pomimo swojego czysto wyścigowego charakteru, Suzuki GSX-R1000R to maszyna, sprawdzi się w codziennym użytkowaniu. Dzięki temu zapowiada się prawdziwie wszechstronna konstrukcja, którą po zdjęciu kilku wymaganych prawem dodatków, będzie można jeździć po torach wyścigowych.
Najnowsze Suzuki GSX-R1000R na polskim rynku powinno zadebiutować wiosną 2026 r. Ceny motocykla mamy poznać jednak już za ok. trzy miesiące. Wstępne informacje wskazują na to, że będą zaczynały się od kwoty poniżej 100 tys. zł.
Specyfikacja techniczna GSX-R1000R 40th Anniversary
Moc maksymalna | 143,5 kW (195 KM)/13200 obr/min |
Długość całkowita | 2075 mm |
Wysokość całkowita | 1145 mm |
Prześwit | 130 mm |
Masa w stanie gotowym do jazdy | 203 kg |
Średnica i skok tłoka | 76,0 mm x 55,1 mm |
Stopień sprężania | 13.8:1 |
Rozrusznik | Elektryczny |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, o stałym zazębieniu |
Zawieszenie tył | Wahaczowe, sprężyny śrubowe, tłumienie olejowe |
Hamulce – przód | Tarczowe, dwie tarcze 320 mm |
Opony przód | 120/70ZR17M/C (58W), bezdętkowe |
Opony Tył | 190/55ZR17M/C (75W), bezdętkowe |
Zapłon | Elektroniczny (tranzystorowy) |
Norma Euro | 5+ |
Zużycie paliwa (l/100km) (WMTC) | 6,8 l/100km |
Suzuki TLR | TC, RT, LIFT (10 poziomów ustawień + wyłączenie) |
Maksymalny moment obrotowy | 110 Nm przy 11000 obr/min |
Moc maksymalna | 143,5 kW (195 KM)/13200 obr/min |
Długość całkowita | 2075 mm |
Wysokość całkowita | 1145 mm |
Prześwit | 130 mm |
Masa w stanie gotowym do jazdy | 203 kg |
Średnica i skok tłoka | 76,0 mm x 55,1 mm |
Stopień sprężania | 13.8:1 |
Szerokość całkowita | 705 mm |
Rozstaw osi | 1420 mm |
Wysokość siedziska | 825 mm |
Typ silnika | 4-suwowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą |
Pojemność silnika | 999 cm3 |
Zasilanie w paliwo | Wtrysk paliwa |
System smarowania | Z mokrą miską olejową |
Zawieszenie – przód | Odwrócony widelec upside-down, sprężyny śrubowe, tłumienie olejowe Showa BFF |
Kąt główki ramy/ wyprzedzenie | 23.2 stopni / 95 mm |
Hamulce – tył | Tarczowe |
Pojemność zbiornika paliwa | 16,0 l |
Emisja spalin (g/km) (WMTC) | 158 g/km w WMTC |
Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS) | 3 mapy (A,B,C) |
QuickShifter | Tak (dwukierunkowy) |
- Przeczytaj także: Wielki quiz z PRL-u. Niektóre odpowiedzi mogą być kłopotliwe